Toto, the seventh one

1997-2010
Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Toto, the seventh one

Bericht door Barboer » zo 24 aug, 2025 21:01

Saapie schreef:
zo 24 aug, 2025 8:07
Help…: hoe loopt het af? Saab gered, jullie veilig thuis?
Ja, we zijn veilig thuis gekomen, met een huurauto :|
MvR schreef:
zo 24 aug, 2025 11:32
Ik denk dat ze nog op de berg staan...
Nee, bij een garage naast de ÖAMTC.

De Saab staat nog in Oostenrijk, gaat volgende week de eerste week van september op transport naar Nederland.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » zo 24 aug, 2025 21:18

Was je goed verzekerd of alles zelf moeten regelen? Al een idee waar de “poef” vandaan kwam? In ieder geval succes..

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 24 aug, 2025 21:43

Barboer schreef:
zo 24 aug, 2025 21:01

De Saab staat nog in Oostenrijk, gaat volgende week op transport naar Nederland.

Wat een k###te zeg. Hoop dat het allemaal meevalt!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 24 aug, 2025 22:12

Barboer schreef:
zo 24 aug, 2025 21:01

De Saab staat nog in Oostenrijk, gaat volgende week op transport naar Nederland.
Mooi. Ik herinner me het verhaal van een paar weken geleden: een Saabrijder had de boel kapot in Zweden en de WW zei doodleuk: uw auto is te weinig waard om terug te halen. Ik dacht: 'broodje aap'. Maar het staat echt in hun voorwaarden.

Ik wilde dat gisteren niet opschrijven: doemdenken en zo.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 24 aug, 2025 22:47

LarsJanse schreef:
zo 24 aug, 2025 21:18
Al een idee waar de “poef” vandaan kwam?
Koelsysteem, slang gebarsten,twee keer zelfs.
Saapie schreef:
zo 24 aug, 2025 21:43
[quote=Barboer post_id=2037518 time=<a href="tel:1756062065">1756062065</a> user_id=17249]

Hoop dat het allemaal meevalt!
[/quote]

Waarschijnlijk lekke koppakking, dus nee, valt niet mee vrees ik..
MvR schreef:
zo 24 aug, 2025 22:12
[quote=Barboer post_id=2037518 time=<a href="tel:1756062065">1756062065</a> user_id=17249]

Mooi. Ik herinner me het verhaal van een paar weken geleden: een Saabrijder had de boel kapot in Zweden en de WW zei doodleuk: uw auto is te weinig waard om terug te halen. Ik dacht: 'broodje aap'. Maar het staat echt in hun voorwaarden.

Ik wilde dat gisteren niet opschrijven: doemdenken en zo.
[/quote]

Dat kreeg ik ook te horen, dus ik heb zelf de repatriëring mogen regelen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 25 aug, 2025 9:21

Tenzij de motor heet is geweest verwacht ik weinig mis met de koppakking tbh. Die gaan zelden tot nooit, maar ik heb wel meer dan eens garages horen roepen dat de koppakking waarschijnlijk defect is na het knappen van een of meerdere rubber koelslangen.

Mijn ervaring is dat die meestal kapot gaan door ouderdom en verzwakking doordat ze aangetast zijn door olielekkage. Kachelslang op de zijkant van de kop scheurt het vaakst, in de overgang van dik naar dun.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 25 aug, 2025 9:25

Eens. Ik heb veel saab 9-5 gehad. En een bevriende saabkennis die soms het onderhoud deed zei altijd dat lekke koppakkingen bijna nooit langs komen. Wel olie lekkages bij de deksel.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 25 aug, 2025 18:15

Als je op tijd bent gestopt nadat de slang is geploft en de motor niet te heet is geworden hoeft je koppakking niet kapot te zijn hoor. Zoals door anderen ook gezegd, een koelwaterslang breekt ook vaak domweg door veroudering.. eerst goede diagnose laten stellen.

Ik ben niet vergeten dat vorige maand iemand iets vergelijkbaars had… stilgevallen, Franse garage riep koppakking, wegenwacht roept repatriëring is niet rendabel, einde auto… MAAR auto op eigen kosten gerepatrieerd, in NL blijkt koelfan werkt niet, gerepareerd voor een paar tientjes en met de koppakking bleek erg weinig mis…

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 25 aug, 2025 18:44

Begint wel een dingetje te worden, dat terughalen. Te weinig waarde... geldt dat ook voor auto's met een getaxeerde waarde? Misschien is een blik op de site van de KNAC wel de moeite waard.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 25 aug, 2025 20:30

MvR schreef:
ma 25 aug, 2025 18:44
Begint wel een dingetje te worden, dat terughalen. Te weinig waarde... geldt dat ook voor auto's met een getaxeerde waarde? Misschien is een blik op de site van de KNAC wel de moeite waard.
Qua dagwaarde wordt het wel een dingetje met Saabs… ze worden allemaal alleen maar ouder en met steeds hogere kilometerstanden dus een lagere dagwaarde. Combineer dat met steeds hogere kosten qua onderdelen en arbeid en je bent vrij vlot financieel totall loss..
Dat de WW niet repatrieert als de dagwaarde van de auto lager is dan de kosten van repatriëring én reparatie staat netjes in hun voorwaarden.
Waar het wat wringt is dat zij zowel de dagwaarde als de repatriëringskosten EN de reparatiekosten inschatten.
Als je auto (recent) is getaxeerd kun je dat wel gebruiken om de dagwaarde aan te laten passen. Maar dat beschermt je niet tegen een verkeerde diagnose qua reparatiekosten.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 25 aug, 2025 21:13

Vooral dat laatste is inderdaad een ding ja. Ze gaan uit (?) van het vakmanschap van de locale garage waar je auto is binnengerold. Maar hierboven staan wel voorbeelden waarbij de diagnose volledig verkeerd was; altijd in het voordeel van de bankrekening van de garagist.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 25 aug, 2025 21:31

"Ik ben niet vergeten dat vorige maand iemand iets vergelijkbaars had… stilgevallen, Franse garage riep koppakking, wegenwacht roept repatriëring is niet rendabel, einde auto… MAAR auto op eigen kosten gerepatrieerd, in NL blijkt koelfan werkt niet, gerepareerd voor een paar tientjes en met de koppakking bleek erg weinig mis…"

Dat was ik en inderdaad is alles volgens de regels gegaan van de ANWB en het blijft een lastig verhaal. Franse garage hoort motor oververhit geweest en al snel is als vervolgschade de koppakking waarschijnlijk. In mijn geval was ik eigenwijs en heb de Saab zelf terug laten halen en thuis maar zien wat er echt aan de hand was.
In het verleden met mijn vorige Saab 9-3 was in Duitsland de kachelslang gesprongen. Direct gestopt en had de mazzel dat de monteur die de wagen afsleepte het probleem herkende en de kachelslang heeft gefikst en ik kon weer verder. Sindsdien heb ik altijd een setje slangen, een reserve DI en een korte multiriem in de kofferbak liggen.

Voordat je nu denkt ik stap over naar de KNAC bedenk dan wel dat je pas bij een auto die ouder is dan 25 jaar de extra zekerheid van repatriëring ongeacht de restwaarde erbij kunt nemen. Mijn Saab is van 2000 en ik ga het zeker doen.
Ik hoop voor jou dat het mee zal vallen als deze weer thuis is.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » zo 31 aug, 2025 15:23

Dank allen voor jullie reacties, de Saab komt hopenlijk volgende week terug naar NL, rechtstreeks naar Bas, en dan zullen we zien wat er allemaal loos is :|

Wordt vervolgd.. :wink:

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 31 aug, 2025 19:11

Je koopt er niks voor, maar toch; een vriend van mij is 2 jaar geleden met zijn 2014 BMW 5-serie gestrand met een geknapte koelvloeistofslang.

Vorige week is hij gestrand met een gesprongen koelvloeistofslang van zijn 2018 5-serie richting het vliegtuig op Schiphol…

Dus ja…

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 19 sep, 2025 21:09

Toto was dus terug van vakantie, bijna 3 weken na ons. Inmiddels met Bas de gebeurtenissen doorgenomen voor de diagnose, is ook alweer gerepareerd en staat inmiddels weer voor de deur..

Plaats reactie