9-5 2006 Motor valt plotseling uit

1997-2010
Plaats reactie
bartdiaz
Geregistreerd lid

9-5 2006 Motor valt plotseling uit

Bericht door bartdiaz » wo 06 mei, 2026 16:18

9-5 kombi 2006 (DE) 2.0t

Hee mede saabrijders,
In de laatste 5 ritten is het nu 3 keer gebeurd dat de motor plotseling is uitgevallen tijdens het rijden. Elke keer wanneer de motor nog niet warm is, en wat ook opvalt is dat de motor niet direct aanslaat bij het opnieuw starten, dat kost twee/drie keer starten en dan slaat ‘ie weer aan. Tevens de auto uitgelezen en geen enkele foutcode of CE lampje.

Op het forum zie ik de BDP sensor vaak als verdachte langskomen echter gaat het dan vaak om motoren die warm zijn, en dat lijkt hier niet het geval. Ook komt het niet elke keer voor, heb zojuist weer even getest en de motor loopt nu als een zonnetje.

Zou het de benzinepomp kunnen zijn die het begint op te geven of zijn er nog andere verdachten aan te wijzen?

Dank voor jullie input!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit

Bericht door Saapie » wo 06 mei, 2026 16:27

DI cassette of Gasklephuis

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » wo 06 mei, 2026 17:05

Faulty DI cassette zou een CE moeten geven toch? En tevens zouden de misfire counters dan hoog moeten zijn volgens mij? Beide zijn niet het geval..

Gasklephuis is ook een verdachte dus? Ok!
Is er een OBD waarde die ik zou kunnen monitoren om meer richting te krijgen?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 06 mei, 2026 17:37

Benzinepomp kan inderdaad ook. Hoop het niet voor je, want bij een DE met Biopower is dat net wat ingewikkelder dan bij een niet biopower.
DI cassette geeft meestal een foutcode maar ook weer niet altijd.

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » wo 06 mei, 2026 17:42

Ok goed om te weten. Overigens is dit een vroege non-BioPower 9-5 DE, gebouwd in oktober 2005..
(ben benieuwd bij welke VIN ze zijn begonnen met de bouw :D )
Ik weet dat de BioPower een andere pomp heeft, maar is de inbouwprocedure ook anders?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 06 mei, 2026 17:54

Dan heb je mazzel! Bij een Biopower moet de tank onder de auto vandaan en heb je een nogal niet gangbare tool nodig om de ring los te krijgen. Bij de gewone pomp kan het door het luik onder de achterbank.

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » wo 06 mei, 2026 18:01

Ah! Dat is dus het verschil.. ik las al twee verhalen op internet voor het vervangen van de pomp waarbij ik niet snapte waar die verschillende procedures vandaan kwamen..

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 06 mei, 2026 22:46

Weet je zeker dat het geen Biopower is? Ik dacht dat alle dame Edna's een Biopower motor hadden?

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 07 mei, 2026 7:57

Volgens mij geldt dat voor de latere modeljaren en is MY2006 nog in beide varianten geleverd, met/zonder Biopower. Ik zie het ook terug als ik de VIN uitlees: bensin VS bensin/etanol

Overigens betreft het hier een Zweedse 9-5, as in.. in Zweden geleverd :wink:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 07 mei, 2026 8:19

heey
als je nu op een stil moment het contakt op zet dan weet je toch of je de pomp hoort
bio of geen bio je dient die pomp te horen enkel seconden ,zelf als die stil gevallen is en je zet contakt terug op dien je pomp te horen
als je die pomp hoort zou ik toch eerst voor de bdp sennor gaan

een pomp die te weinig geeft zal resulteren in CE

mvg werner

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » do 07 mei, 2026 9:31

... gewoon eerst de BDP sensor vervangen, relatief eenvoudig klusje, dan ben je zeker dat dat in orde is ... een defecte BDP sensor is lastig door te meten, geeft ook geen storingsmelding enz .. en het past bij je genoemde probleem ..

John

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 07 mei, 2026 10:46

Gele aero schreef:
wo 06 mei, 2026 17:54
Dan heb je mazzel! Bij een Biopower moet de tank onder de auto vandaan en heb je een nogal niet gangbare tool nodig om de ring los te krijgen. Bij de gewone pomp kan het door het luik onder de achterbank.
Dat is als je de slangaansluitingen orgineel wilt houden. Als je bereid bent om benzineslang en klemmen te gebruiken, en handig bent. Kan het ook via het gat.

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 07 mei, 2026 22:37

werli schreef:
do 07 mei, 2026 8:19
heey
als je nu op een stil moment het contakt op zet dan weet je toch of je de pomp hoort
bio of geen bio je dient die pomp te horen enkel seconden ,zelf als die stil gevallen is en je zet contakt terug op dien je pomp te horen
als je die pomp hoort zou ik toch eerst voor de bdp sennor gaan

een pomp die te weinig geeft zal resulteren in CE

mvg werner
Yes klopt helemaal! Alleen door de druk die we ervoeren omdat we onderweg waren en midden op de weg stonden met een motor die uitgeslagen was was er niet de rust om die check te doen :lol: Heb al een aantal keren op onze parkeerplaats de motor laten draaien en met m'n oren boven het luikje onder de achterbank gehangen, alleen snorde de motor toen natuurlijk volkomen tevreden en was er geen vuiltje aan de lucht.. zul je altijd zien :roll: :lol: Maar dank voor de tip, ook die tip over de CE melding die je krijgt als de benzinepomp niet in orde is is goed om te weten! want een CE melding heb ik niet, dus dan komt die BDP sensor toch weer in beeld.. Heb deze overigens vanmiddag besteld, nooit verkeerd om die te vervangen, en hopelijk is dat de veroorzaker.

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 07 mei, 2026 22:38

johnssons schreef:
do 07 mei, 2026 9:31
... gewoon eerst de BDP sensor vervangen, relatief eenvoudig klusje, dan ben je zeker dat dat in orde is ... een defecte BDP sensor is lastig door te meten, geeft ook geen storingsmelding enz .. en het past bij je genoemde probleem ..

John
Thnx John, deze en andere berichten en tips hebben mij idd toch de kant van de BDP Sensor op gestuurd, deze is vanmiddag besteld dus ga ik spoedig vervangen!

bartdiaz
Geregistreerd lid

Bericht door bartdiaz » do 07 mei, 2026 22:41

Steve-O schreef:
do 07 mei, 2026 10:46
Dat is als je de slangaansluitingen orgineel wilt houden. Als je bereid bent om benzineslang en klemmen te gebruiken, en handig bent. Kan het ook via het gat.

Dank Steve! Goed om te weten. Al weet ik nog zo net niet of ik dit een fijne oplossing vindt met al die koppelstukken en klemmen :shock: maar.... het kán dus wel! :wink:

Plaats reactie