Witte rook uit de uitlaat
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Witte rook uit de uitlaat
Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer. De zwarte 9-5 moest vorig najaar onverwacht weer inspringen toen de nieuwe aanwinst elektrische kuren kreeg. Dat ging een tijd goed, tot ie wel heel erg veel witte rook uit de uitlaat begon te spuwen. Ik dacht bij de eerste symptomen aan condens uit de uitlaat, maar dat houdt toch een keer op dacht ik. Bovendien ruikt de rook een beetje verbrand. Koelvloeistof zou je dan denken. Het koelsysteem is gevuld met Evans, wat geen druk opbouwt als het warm wordt. Bovendien is er niet de minste druk te bespeuren als de dop van het reservoir geopend wordt. Ook heb ik geen niveauafname in het reservoir gezien. Olie zou je als volgende denken, maar dat geeft volgens mij blauwe rook. Nu moet ik er wel meteen bij melden dat het smeergedeelte al heel lang lekkages heeft gegeven, eigenlijk onacceptabel veel voor een fabrieksnieuwe motor met nu net 122.000km achter de kiezen. Toen ik dit weekend peilde zat er opeens veel te veel olie in, het bovenste bolletje was ook helemaal nat. Ik heb er ongeveer 0,8 liter uitgezogen, toen was het niveau weer binnen de perken. Daarna gestart, tijd stationair laten draaien en twee keer een klein stukje gereden (ca 200 meter). De rook bleef komen, het is vooral zichtbaar als ik gas loslaat. De koppakking is zomer 2024 vervangen en de kop is toen ook 0,02mm gevlakt. Na deze operatie was de lekkage een tijdje over, maar het begon weer aan de uitlaatkant in de hoek aan de bakkant.
Bij koude start klinkt er ook een tijdje een geluid uit de motor dat tussen huilen en loeien inzit. Ik heb het nog niet kunnen lokaliseren; dacht in eerste instantie aan de vacuümpomp van de rembekrachtiging.
Iemand enige suggestie? Ik begin de moed te verliezen. De gedachte was aanvankelijk om 'm dit seizoen te gebruiken terwijl de 9000 een grote antiroestbehandeling zou krijgen en dat ie dan zelf aan de beurt was met mogelijk verkoop daarna, maar ik krijg steeds meer de gedachte om 'm af te stoten naar iemand die er een projectauto van wil maken of anders als donor kan gebruiken met alles wat ik er aan vervangen heb. Alles staat of valt nu met de motor.
Alex
Bij koude start klinkt er ook een tijdje een geluid uit de motor dat tussen huilen en loeien inzit. Ik heb het nog niet kunnen lokaliseren; dacht in eerste instantie aan de vacuümpomp van de rembekrachtiging.
Iemand enige suggestie? Ik begin de moed te verliezen. De gedachte was aanvankelijk om 'm dit seizoen te gebruiken terwijl de 9000 een grote antiroestbehandeling zou krijgen en dat ie dan zelf aan de beurt was met mogelijk verkoop daarna, maar ik krijg steeds meer de gedachte om 'm af te stoten naar iemand die er een projectauto van wil maken of anders als donor kan gebruiken met alles wat ik er aan vervangen heb. Alles staat of valt nu met de motor.
Alex
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Witte rook uit de uitlaat
is destijds ook de oliepomp gecheckt? daar mag iets speling op zitten maar buiten die marge gaat het rap mis.
Daarnaast is die pan van ons overbemeten: daar pas makkelijk een liter extra in.
De ringen van die aanzuigbuis horen ook saaborigineel te zijn: net ff anders dan gewone o ringen.
Stop met rijden als het al niet te laat is.
Daarnaast is die pan van ons overbemeten: daar pas makkelijk een liter extra in.
De ringen van die aanzuigbuis horen ook saaborigineel te zijn: net ff anders dan gewone o ringen.
Stop met rijden als het al niet te laat is.
-
theun
- Donateur (3x)

Ik zou het geloof ik in het brandstofsysteem zoeken.. te rijke verbranding. En daardoor ook brandstofresten die richting het carter gaan..
-
werli
- Donateur (2x)

heey
voor 95% de turbo kapot
uitlaat eraf om te kijken of er olie inplakt ,dat geeft duidelijkheid
mvg werner
voor 95% de turbo kapot
uitlaat eraf om te kijken of er olie inplakt ,dat geeft duidelijkheid
mvg werner
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Zou zomaar kunnen met die turbo. Er zit een Maptun-uitlaat onder en dat eindstuk heeft zo'n randje er omheen en dat was verdacht oliezwart geworden. Eerst de 9000 klaar maken voor de APK en dan eens de uitlaat laten zakken. En ondertussen mijn licht opsteken wat er binnen de landsgrenzen te regelen valt met vervanging/reparatie van de turbo.
Alex
Alex
-
johnssons
- Geregistreerd lid
... te veel olie in het carter ... kan natuurlijk niet ... dus in mijn ervaring een koppakking ... ook de witte rook ...
John
John
-
busy
- Donateur (4x)

blauwe rook is olie en witte rook condens of koelvloeistof. Dat laatste kan duiden op koppakking.
-
evo
- Donateur (2x)

Nee
Als je olie in je uitlaat vernevelt krijg je je pausmobiel. Was vroeger bij elke lpt rijder hier op het forum bekent. De GT1752 staat erom bekend.
De TD04 heeft hier veel minder snel last van. Maar er wordt niet gezegt wat voor hardware te TS heeft.
Als je olie in je uitlaat vernevelt krijg je je pausmobiel. Was vroeger bij elke lpt rijder hier op het forum bekent. De GT1752 staat erom bekend.
De TD04 heeft hier veel minder snel last van. Maar er wordt niet gezegt wat voor hardware te TS heeft.
-
9323
- Donateur (2x)

Loeiend geluid bij koude motor kan duiden op verstopte oliezeef. Turbo gaat er als eerste aan bij gebrekkige smering. Dus dat zou allemaal kunnen kloppen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zonder onderzoek is alles nog mogelijk, hopelijk valt het mee gezien al het voorwerk.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De hardware is een TD04. Witte rook krijg je natuurlijk ook als olie in een hete uitlaatstroom komt; bij stunt/kunstvliegen wordt de witte rook uit de uitlaat gecreëerd door er dieselolie in te spuiten. Verstopte oliezeef is natuurlijk altijd mogelijk, maar bij een motor die net 120.000km heeft gedaan en altijd Castrol Edge 0W-30 heeft gehad en trouw om de 10.000km olie en filter ververst? Een paar jaar geleden heb ik het kleppendeksel gelicht om de pakking te vervangen en dat was ontzettend schoon, niet de minste zwarte neerslag. Maar ja, zegt zo te zien niks, anders had ik deze draad niet gestart. Ik heb een set onderblokpakkingen besteld bij Speedparts en daar zitten ook vloeibare carterpakking en rubbertjes voor de aanzuigbuis in, dus als het moet kan ik dat meteen meepakken; als de boel dan toch los moet dan dat ook meteen maar meenemen.
Alex
Alex
-
theun
- Donateur (3x)

Ik ben geen 9-5 kenner. Maar onvolledige verbranding of te rijk kan ook witte rook geven. Én toename van onverbrande brandstof in het carter. Hoe zijn de injectoren? Hoe is de DI? Blijft het koude startsysteem niet inspuiten? Dat soort zaken zou ik toch even checken.
-
ReinO
- Donateur (2x)

het gaat om grote hoeveelheden dus ergens een fiks lek.