Vast is vast?

1997-2010
Plaats reactie
StanvanBeek
Geregistreerd lid

Vast is vast?

Bericht door StanvanBeek » di 07 mei, 2024 20:33

Hallo,

Vandaag de nieuwe voorpoten van de 9-5 in elkaar gezet.

Afbeelding

Mooi spul, alles nieuw, al liep ik wel tegen een probleem aan.

Afbeelding

Deze moer op 110 nm vastdraaien is haast onmogelijk. De inbus die je tegen houdt begint namelijk in te vreten als je veel vaster dan vast gaat draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Naar mijn inziens is vast vast, ik leg er sowieso nog een torque seal op dus ik zal het altijd zien mocht de zelfborgende moer toch loskomen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vast is vast?

Bericht door ReinO » di 07 mei, 2024 21:01

doe ik niet op 110nm ook: stond dat in de wis blijkbaar?

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » di 07 mei, 2024 22:16

Ja, stond in de wis. Ze zitten vast, ik vind het goed genoeg.

‘T valt me vaker op dat dingen in de wis niet echt te behalen zijn. Misschien in de ideale situatie waar je bepaalde onderdelen op de werkbank hebt liggen

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 07 mei, 2024 22:37

110Nm is inderdaad te vast… 90Nm voor de bovenste moer.

Onderstaande plaatje vond ik in de WIS:

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 07 mei, 2024 22:38

Vongens mij moet je deze vast draaien op moment dat de auto op de grond staat met gemonteerde veerpoot.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 07 mei, 2024 22:40

Luthart schreef:
di 07 mei, 2024 22:37
110Nm is inderdaad te vast… 90Nm voor de bovenste moer.

Onderstaande plaatje vond ik in de WIS:

Afbeelding
Sorry… ik zie net dat het om een 9-5 gaat… maar ik denk niet dat de moer afwijkt qua maat.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 07 mei, 2024 22:43

Sorry voor de spam, maar ik vind op WIS 75Nm voor de bovenste moer…

Hier de link: https://saabwisonline.com/c2/9-5/1999/7 ... orques-17/

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 08 mei, 2024 0:19

De wis kan vanalles zeggen, je moet het moment aanhouden dat de schokdemperfabrikant (middels bijgeleverd productblad) voorschrijft. Zou best kunnen dat de schokdempers een fijnere spoed hebben en (dus meestal) een hoger aanhaalmoment.
StanvanBeek schreef:
di 07 mei, 2024 22:16
‘T valt me vaker op dat dingen in de wis niet echt te behalen zijn. Misschien in de ideale situatie waar je bepaalde onderdelen op de werkbank hebt liggen
Allereerst gaat de WIS er vanuit dat je de voorgeschreven speciaalgereedschappen gebruikt (die je niet altijd nodig hebt maar het wel makkelijker maken de instructies exact te volgen). Verder is de WIS in principe (no offense) bedoeld voor getrainde professionals met doorgaans de nodige werkervaring. Het is niet per se gericht op de hobby'ist, er wordt bij de instructies uitgegaan van een bepaald basisniveau. Ik zeg nadrukkelijk niet dat je dat niet zou hebben, maar het zou kunnen verklaren waarom je bepaalde zaken uit de wis "niet haalbaar" vindt. Overigens staan er ook gewoon fouten in hier en daar, het is zeker niet heilig.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 08 mei, 2024 8:15

Lijkt me dat die aanhaalmomenten er vooral voor de duurzaamheid en veiligheid staan

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » wo 08 mei, 2024 9:22

Ik ga het eens proberen als het op de wagen gemonteerd is, kijken of het dan lukt op 75 nm.

De Wis is inderdaad heel bruikbaar als je een werkplaats hebt met alle special tooling bij de hand, helaas is dat bij mij in de garage niet zo.

Als vliegtuimonteur heb ik wel de nodige kennis van zaken, maar als je special tools mist moet je soms even aankloten 😉

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 08 mei, 2024 13:02

Als het staal waar je de inbussleutel insteekt al begint te vervormen denk ik dat hij al vaster staat dan voorgeschreven

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 08 mei, 2024 14:59

die imbus is er alleen om tegen te houden niet om mee te draaien vriend!

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 08 mei, 2024 17:57

Misschien de beginpost even lezen, beste

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » do 09 mei, 2024 21:30

Nou, het is gelukt!

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste moer van de schokbreker zit vast. Kreeg ‘m met geen mogelijkheid op moment gedraaid, was te bang dat de inbus eraan zou gaan. Er zit wel torque seal op dus ik kan zien of ‘ie losdraait.

De rest zit allemaal op moment, en ingespoten met een rust inhibitor. Hopen dat het niet zo gaat rotten.

Plaats reactie