De kilometerstand is nog steeds laag en in die 15 jaar zijn er weinig bijzonderheden te melden. De meeste recente omissie was het weigerachtig gedrag van de navigatie wat ook weer gefixt is. Roest is aan deze 9-5 marginaal, ook al woont hij buiten.
Omdat ik nog een 9-5 heb van het voorgaande model (deze nadert inmiddels de 600k km) valt mij wel de mindere kwaliteit van sommige toegepaste materialen in de DE op. Ik schaar dat onder het IKEA-syndroom; als je jarenlang hetzelfde produkt voor dezelfde prijs wilt verkopen, dan moet dat toch ergens vandaan komen. Dat doet IKEA en SAAB heeft dat blijkbaar overgenomen.

Beide auto’s zijn leuk en in rijgedrag gelijkwaardig, al toont de DE wat “moderner”. De verhalen over ernstiger roest aan de DE zou ik nuanceren: op de inspectiedagen van de saabclub zie ik net zo veel roestende 2e lichting als DE. Wat wel opvalt is de enorm wisselende kwaliteit qua roestbestendigheid van de DE. Maar vergeet niet dat ook de DE alweer tussen de 13 en 17 jaar oud is.
Ik zou zeggen, succes met de zoektocht en kijk de auto goed na op de specifiek bekende punten.