9-5 Aero Dame Edna: ervaringen en inspiratie

1997-2010
mba
Geregistreerd lid

Re: 9-5 Aero Dame Edna: ervaringen en inspiratie

Bericht door mba » di 24 okt, 2023 22:45

In 2008 verkeerde ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een nieuwe Aero heb kunnen bestellen met een Hirsch pakket. Na eerst deze 9-5 zakelijk te hebben gereden rijd ik deze nu privé.
Afbeelding
De kilometerstand is nog steeds laag en in die 15 jaar zijn er weinig bijzonderheden te melden. De meeste recente omissie was het weigerachtig gedrag van de navigatie wat ook weer gefixt is. Roest is aan deze 9-5 marginaal, ook al woont hij buiten.

Omdat ik nog een 9-5 heb van het voorgaande model (deze nadert inmiddels de 600k km) valt mij wel de mindere kwaliteit van sommige toegepaste materialen in de DE op. Ik schaar dat onder het IKEA-syndroom; als je jarenlang hetzelfde produkt voor dezelfde prijs wilt verkopen, dan moet dat toch ergens vandaan komen. Dat doet IKEA en SAAB heeft dat blijkbaar overgenomen.
Afbeelding

Beide auto’s zijn leuk en in rijgedrag gelijkwaardig, al toont de DE wat “moderner”. De verhalen over ernstiger roest aan de DE zou ik nuanceren: op de inspectiedagen van de saabclub zie ik net zo veel roestende 2e lichting als DE. Wat wel opvalt is de enorm wisselende kwaliteit qua roestbestendigheid van de DE. Maar vergeet niet dat ook de DE alweer tussen de 13 en 17 jaar oud is.
Ik zou zeggen, succes met de zoektocht en kijk de auto goed na op de specifiek bekende punten.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 25 okt, 2023 14:37

ik schreef het al in een ander topic... de laatste uit 2010 (2009 ook wellicht) hebben last van roest op ongebruikelijke plekken daar waar het plaatwerk tegen elkaar aan zit. En in 2006 hadden Estates last van loslatende raampezen bij de achterste zijruiten

Voor de rest is een Dame Edna mijn inziens kwalitatief heel goed. Zeker als je zelf nog wat upgrades doet aan onderstel en optische zaken zoals de mattere Hirsch/Griffin accenten rondom de koplampen en grille. En qua interieur bijvoorbeeld leren deurgrepen en een betere dubbeldin audio/navi unit (ik ben nu zelfs erg gecharmeerd van de originele non-navi audio unit... veel strakker & rustiger). Ik noem bewust niet upgrades qua motorvermogen want dat scheelt per persoon. Maar je kunt helemaal losgaan wat dat betreft en 300 pk of meer is geen probleem (ook niet met automaat). Ik vind een goed samengestelde OG 9-5 2.3 turbo een beter rijdende auto dan de NG 9-5... veel communicatiever en agieler

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » wo 25 okt, 2023 19:39

Ondertussen rijden wij hier ook alweer 5 jaar saab 9-5 2.3 biopower estate automaat 2007 60th anni uitvoering en ik moet zeggen mijn fijnste auto tot dusver. Auto zelf geïmporteerd vanuit zweden 95k met het vliegtuig heen auto terug.

Nadien lpg ingebouwd en nu 118.000 km verder.
Als je van iets zelf knutselen houdt dan kun je zelf heel veel doen. Op youtube vind je oa Kyle Pancis met geweldige uitleg.

Wat hebben we tot nu gedaan.
- bilstein b6 rondom
- verzwaarde veren achter
- roest weg laten werken nieuwe stukken inlassen achter
- achterpumper opnieuw laten spuiten
- veerpootbrug voor
- bluetooth in laten bouwen in cd speler AANRADER!
- mobius camera geplaatst
- Achterspoiler imitatie hirsch 20 pk meer 😜
- carkit geplaatst
- 2e hands rvs uitlaat geplaatst
- subframe rubbers vervangen door PU
- nieuwe draagarmen voor
- stabilisatorstangrubbers voor en achter vervangen
- draagarmen achter pu in gezet
- led verlichting koplampen.
- Vervangende bus voor schakelkabels van automatische transmissie

Door de zelf werkzaamheden vallen de kosten mee. Zeker als je het zelf leuk vindt. Zit nu naar een td-04 turbo te kijken. Schijnt zuiniger te zijn.👍
Kleine beurt olie bougie en filters doe ik zelf.

Nadeel:
-verbruik op lpg 1:7,5
-Banden cuppen ook na uitlijn en vervangen van diverse rubbers.
-Daarnaast lekt hef blok her en der nog wel wat olie.
(Ga ik binnenkort aanpakken)
-Roestgevoeligheid zeker bij de achterspatborden

Een goede kennis van me heeft ook een DE 9-5 ook lpg maar 460k op de teller. Wanneer je ze goed behandeld kunnen ze erg lang mee.

Kijk anders eens voor en zwitsers exemplaar.

Dit is hem. Zoals je ziet wordt ie gebruikt.
Afbeelding

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

9-5 Aero Dame Edna: ervaringen en inspiratie

Bericht door Tubbe » zo 29 okt, 2023 15:23

Heb nu een MK2 Aero, en nooit een DE Aero gehad. Maar een combinatie van die twee zou het summum zijn. Roestpreventie van de oude serie plus alle leuke lampjes in deuren en achterklep. Het onderstel van de DE, dat veel rustiger en uitgewogener is en eigenlijk geen upgrade nodig heeft. En dan de looks van het modernere dash en interieur (dat zwarte materiaal oogt goedkoper maar moderner), maar met de oude assymetrische tellerindeling, een beetje gezellig groene kleur en het gevoel van kwaliteit van fascia, deurpanelen en stoelbekleding van de oude. Zo wil ik m ;-)
Motorblokken zweetten/lekken aan de bovenzijde volgens mij meer dan de eerdere modificaties.

wardschoonbrood
Geregistreerd lid

Bericht door wardschoonbrood » zo 29 okt, 2023 20:03

Iedereen veel dank voor de leuke en waardevolle reacties. Dat waardeer ik enorm. En klinkt over het algemeen goed en in lijn met het beeld dat ik heb. Aan iedereen die er al eentje heeft: geniet ervan! Ik vind het een mooie en bijzondere Saab die qua techniek nog heel veel kenmerkende ('oudere') Saab-eigenschappen heeft die goed zijn doorontwikkeld en dan wat modernere looks heeft gekregen, die destijds wellicht even wat wennen waren, maar inmiddels (mijns inziens) steeds tijdlozer blijken te zijn. En dat met die hele fijne rijeigenschappen van een 9-5 Aero. Mij spreekt het wel aan :)

wardschoonbrood
Geregistreerd lid

Bericht door wardschoonbrood » zo 29 okt, 2023 20:05

Viking13 schreef:
di 24 okt, 2023 19:41
Hier een 9-5 Aero Estate uit 2006, zwart/zwart. Ik heb hem nu 2 jaar en 7 maanden (record en dat zegt genoeg),
Gekocht met 175k op de teller, nu op 201.000.

Ik vind het een hele fijne auto, qua comfort en het enorme koppel. Met name in 2e en 3e versnelling (handbak) kun je heel makkelijk “doorhalen”, waarbij illegale snelheden snel dichtbij komen….

Naast regulier onderhoud heb ik de volgende extra kosten gehad: DI-cassette & kabelboom vervanging.

Roest: geen, wss omdat het een (zuid) Italiaans exemplaar was.

Afbeelding

Heel veel plezier met je zoektocht!
Hartelijk dank, super om te horen!
Klopt het dat dit jouw review op AutoWeek is: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... aero-2006/
Meen hem daarvan te herkennen. Geniet ervan!
En dank!

wardschoonbrood
Geregistreerd lid

Bericht door wardschoonbrood » zo 29 okt, 2023 20:10

Spatje schreef:
di 24 okt, 2023 20:11
Ik ben redelijk verknocht aan mijn 9-5. Een Aero Estate uit 2008, Hirsch uitgevoerd, dus met 300 paardjes. Belangrijkste upgrade al jaren geleden uitgevoerd is het onderstel. Alle rubbers vervangen door een PU versie, Bilstein dempers en Eibach veren. Het resultaat was super. Ik heb de auto gekocht in 2011 met 125k km nu inmiddels 370k op de teller. Maar het blok was wel echt versleten. Dat wordt momenteel onderhanden genomen. Het begon onlangs met een kleine olielekkage door een lekkende pakking tussen het carterpan en blok. Daar bleek dat er stukjes plastic van de kettingspanner in de olie zaten, dat de turbobladen helemaal versleten waren zeg maar afgerond. Hoewel de auto nog nooit tussen de beurten door olie had verbruikt was duidelijk dat een revisie het beste was in mijn situatie. Ik wil er gewoon nog minimaal 10 jaar mee blijven rijden. De carrosserie is nagenoeg helemaal perfect.
Verder is er best veel onderhoud aan de auto gepleegd, elk jaar wel wat, maar nooit extreem duur. Een keer bij de achterste spatschermen roest laten aanpakken tegelijk met het dak en motorkap opnieuw spuiten wegens afbladderende blanke lak. Dat was wel wat minder grappig.
Het is een heerlijke reisauto met genoeg pit en nu een strak, doch comfortabel onderstel. Wat wil een mens nog meer?? (tja, een 9-5NG :D )
Veel dank voor je reactie, heel interessant! Dat klinkt als een hele mooie én fijn rijdende auto.
Is dit jouw review op AutoWeek? https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... aero-2008/
Die heb ik tijdje geleden ook al eens met veel plezier gelezen.
Met die indrukwekkende KM-stand kan ik me inderdaad heel goed voorstellen dat het blok onderhanden nemen uiteindelijk goed is om te doen, zodat je er inderdaad weer lekker 10 jaar en meer mee kunt blijven rijden. Geniet ervan!

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 30 okt, 2023 13:57

Klopt dat is inderdaad mijn review. Wat vliegt de tijd toch.... we zijn alweer ruim 4 jaar verder. De conclusies van toen deel ik gelukkig nog steeds :D

Viking13
Donateur
Donateur

Bericht door Viking13 » do 02 nov, 2023 0:55

wardschoonbrood schreef:
zo 29 okt, 2023 20:05
Hartelijk dank, super om te horen!
Klopt het dat dit jouw review op AutoWeek is: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... aero-2006/
Meen hem daarvan te herkennen. Geniet ervan!
En dank!
Inderdaad!!

Plaats reactie