Onze Aero gecrashed in de Dordogne op vakantie - short story

1997-2010
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Onze Aero gecrashed in de Dordogne op vakantie - short story

Bericht door Sapphire » vr 09 sep, 2022 15:25

Steve-O schreef:
vr 09 sep, 2022 14:01
boekwerk
Ik zie hier allerlei praktische en tamelijk constructieve oplossingen. Waarom meld je je niet bij de ANWB met deze uiteenzetting? Wie weet kun je ze wel overtuigen. En nee, ik bedoel dit niet sarcastisch. Go for it!

Enige wat ik er wel bij wil aantekenen is dat die telefoontjes normaal gesproken niet regelmatig verspreid over de dag binnenkomen, maar zich in korte periodes concentreren. Dat vraagt logistiek een heel andere aanpak dan een perfect lineaire verdeling gedurende de werkdag waarbij elk gesprek ook nog eens een duur van 5 minuten +/- een kleine marge heeft. Behalve het gesprek moet er denk ik nog wel meer (al dan niet geautomatiseerd) geregeld worden per pechhulpverzoek. Plus niet alle pechhulpen op de weg zijn precies hetzelfde gespreid over Europa als de pechgevallen. Dat zijn al enkele "simpele" uitdagingen waar je nu toch enigszins aan voorbij gaat.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 09 sep, 2022 18:55

Dank je Sapphire. Mijn kritiek is in principe altijd constructief bedoeld. Er valt altijd iets te verbeteren. Als je praat over winst van 60 miljoen per jaar is dat namelijk alleen nog maar de winst. Het opgebouwde vermogen is nog groter. De ANWB kan het zich prima veroorloven om zo'n investering te doen. Maar men kiest ervoor dat niet te doen. Het enige waar mijn kritiek welkom zou kunnen zijn is bij de afdeling die de ANWB-app ontwikkelt.

Natuurlijk is die verdeling van meldingen niet gelijkmatig over de dag verdeeld. Maar een combinatie van beide aangehaalde mogelijkheden, heb je wle instrumenten om de communicatie met pechvogels te optimaliseren. Daarmee neemt de ontevredenheid af omdat mensen zich minder in de steek gelaten voelen en de ANWB begrip kweekt voor de problemen waar zij door de drukte mee te kampen heeft.

Mensen hebben over het algemeen de neiging over problemen of klachten niet in de pen te klimmen, maar hun frustatie in eerste instantie aan derden kenbaar te maken. Als dat voldoende oplucht, blijft het daar meestal bij. Men slikt op die manier eigenlijk teveel, en de organisatie zelf wordt zich niet bewust van het feit hoe groot de ontevredenheid is. Men meet dus niet de daadwerkelijke ontevredenheid. Maar vaak snapt men hem ook niet. Als het 'ledental' om en nabij de 4,5 miljoen stabiel blijft, ga je daar je verder ook niet mee bezig houden natuurlijk. Aan de andere kant willen streven ze dus naar 80% klantteveredenheid i.p.v. 100%. Terwijl als het streven op 99% zou liggen, de 80% wel gehaald zou kunnen worden.

Met de omvorming van de ANWB van vereniging naar BV, al jaren geleden, is de bedrijfscultuur erg hierarchisch geworden. En de behandeling van personeel is navenant. Die 5 minuten per gesprek is bijvoorbeeld iets waar de alarmcentralemedewerker op afgerekend wordt. Je nek uitsteken om e.e.a. iets soepeler te laten verlopen wordt niet op prijs gesteld. Die minuten, die zijn belangrijk. Als er in de drukke seizoenen meer mankracht op de vloer aanwezig is, kun je je makkelijker wat extra minuten per gesprek permitteren. Dan heb je lucht. De directie van de ANWB maakt zich meer zorgen over minuten waarin de kans zou kunnen bestaan dat personeel mogelijk duimen zou zitten te draaien. Dat te voorkomen is belangrijker dan de kwaliteit van het produkt.

Tijdens de opleiding krijg je te horen dat je zelfredzaamheid van gestrande klanten dient te motiveren. Dit versnelt namelijk het oplossen van problemen, waardoor de klanttevredenheid stijgt. Tegelijkertijd bespaart dit de ANWB kosten. Maar bij grote drukte is er geen gelegenheid om zelfredzaamheid te stimuleren als er over en weer geen communicatie tot stand kan komen door te weinig personeel. Men bereikt de ANWB immers niet.

En ik kan je uit ervaring zeggen dat van buitenaf (dus niet bij een pechgeval), de ANWB nog minder bereikbaar is. Solliciteren op de eigen functie tijdens ven het afgelopen seizoen, waarin je zoveel mensen hebt geholpen en waarvan menigeen de moeite nam om hun dankbaarheid via je meerdere naar je toe te sturen, resulteert in vreemde 'verkeersdrempels' op de weg. Het wordt afgedaan met een e-mail waarin staat dat je geen ervaring hebt die aansluit bij de functie.(WTF ???) Als je daar tegeninmailt, krijg je het antwoord herhaald en men kan er verder niets mee. Men weigert contact te zoeken met je leidinggevende of afdelingshoofd. Als je uiteindelijk via omwegen er in slaagt toch het afdelingshoofd te spreken, legt die je uit van die 80% versus klachtenbrief, keiharde afrekening op gemiddeld 5 minuten gesprekstijd en besluit hij met de de mededeling dat hij zelf zijn ontslagbrief al min of meer klaar heeft liggen omdat hij zelf ook moeite heeft met het beleid en de manier waarop met medewerkers wordt omgesprongen.

Nu heb je een beetje een idee hoe de ANWB in elkaar zit en intern functioneert. Ik heb niet de illusie dat er naar mij geluisterd wordt. Of ik nou wel of niet met goede ideeën aan kom zetten. Bovendien weet ik geen goed rechtstreekse ingang bij iemand met paygrade die hoog genoeg ligt. Als ik die wist zou ik het nog kunnen proberen.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » vr 09 sep, 2022 21:48

OK, hoezeer ik je ook begrijp, je eerdere reactie moeten we dus in de context plaatsen van een met de ANWB gebrouilleerde ex-medewerker. Niks mis mee, maar dan weten we dat maar.

Ook ik vind die winst reuze meevallen (of eigenlijk tegen) en het eigen vermogen (even opgezocht) is minder dan eenmaal de jaaromzet. Voor een vereniging die ook bij onverwachte omstandigheden een stootje op moet kunnen vangen niks mis mee.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 10 sep, 2022 8:35

Nee, niet gebrouiileerd. Er is geen ruzie geweest. Dus niet in die contaxt nee. Ik hoef me niet te revancheren. Teleurgesteld, ja. Dat wel.

Ik probeer,echter ondanks alle ervaringen objectief te blijven en kritiek mag best gegeven worden als dat gepaard gaat met het aandragen van mogelijke oplossingen.
Het ANWB-lidmaatschap gaan de meesten in hoofdzaak aan vanwege het produkt pechhulp en het verhaal dat daar bij hoort. Naar mijn idee is er een mismatch tussen het beeld dat in de ANWB-reclames geschapen wordt en hoe het er bij drukte aan toegaat. Ik zeg niet dat de ANWB niet haar best doet, maar dat er mogelijkheden om de klantteveredenheid te verbeteren volledig over het hoofd worden gezien. Dat leidt tot het leed dat TS heeft ondervonden, en hij is niet de enige. Dat lijkt me logisch.

Ik zeg dat er oplossingen zijn, die de ANWB financieel aankan en die bijdragen de jaarlijkse piekdrukte beter het hoofd te bieden en/of de ervaring van pechvogels te verbeteren.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het heel moeilijk is om met medewerkers in contact te komen die zich hiermee bezig houden en met mijn ideeën iets zouden aanvangen.
Wellicht zijn er ANWB-medewerkers op dit forum die wel zulke contacten binnen de organisatie hebben, of mensen die persoonlijke connecties hebben met een betrokken persoon van een afdeling. Ook meelezende medewerkers van concurrenten kunnen hier hun voordeel mee doen. Dat zeg ik niet om de ANWB een hak te zetten, maar omdat mensen die via andere alarmcentrales bedient worden mogelijk soortgelijke negatieve ervaringen hebben, waar iets aan te doen valt. De ANWB kijkt vast ook wat de concurrent doet en zal er dan langs die weg lering uit kunnen trekken.

Maar als de ANWB contact met mij zou willen, sta ik daar open voor. Ik heb geen rancune.

viggentroll321
Donateur
Donateur

Bericht door viggentroll321 » za 10 sep, 2022 9:59

Frankrijk kent geen wegenwachtorganisatie. Op snelwegen zijn alleen dépanneurs, bevoegd om mensen te helpen. Die kan je via de ANWB Alarmcentrale laten informeren. Zij slepen je altijd naar een garage. Pas daar wordt gekeken wat er met de auto aan de hand is en word je auto eventueel gerepareerd.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 11 sep, 2022 23:19

Begin dit jaar nog in die omgeving geweest (Dezéjouls o.a.) en het is soms knap verraderlijk met drempels, gaten in de weg en dies meer. Ook qua snelheidsduiding is het niet altijd even duidelijk en pas geleden is dat overigens veranderd dat je weer andere snelheden hebt. Het is ook lastig rijden op die wegen en zeker in de kleinere dorpen waar de wegen ook bochtig en smal zijn. Gelukkig valt de schade mee en kon je dag/vakantie voortzetten. Balen dat de pechdienst op zich liet wachten.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 12 sep, 2022 9:19

Balen dit voorval! En qua ANWB is er al veel gezegd, mijn ervaring is dat het nogal uit kan maken wie je aan de lijn krijgt.

Met betrekking tot de reparatie; ik hoop dat ze er draagarmen inzetten waar de bussen al inzitten, als ze zelf gaan persen kijk dan heel goed naar die bussen. Mijn ervaring daarmee bij hen is verre van goed.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 21 sep, 2022 10:55

De auto is gemaakt en rijdt weer. Gelijk even apk er achteraan.

617 euro. Maar er moet nog wat optische zaken geregeld worden.

Een modderkast, of wielkast rechtsvoor, een lijst op de dorpel en een plaatdeel moet terug gezet worden, die staat wat naar buiten.

Zie de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar koop ik zelf 2de handse onderdelen? Ik Google de spullen maar kan niet precies krijgen wat ik wil.
Ik woon in Hilversum. Ergens een sloper die Saab spullen heeft in de buurt? Een goede online business waar jullie je spullen halen?

Hg,
Peter

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 21 sep, 2022 11:19

Fijn dat hij weer rijdt!
Pols forummer Rademaker even, hij heeft wel wat onderdelen van de 9-5 liggen en zit niet gek ver van Hilversum af.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 21 sep, 2022 11:37

hoevelaken dat is.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 21 sep, 2022 21:04

en anders forummer Bungy, die heft ook het een en ander