Af en toe op 3 cylinders ..
-
Saapaap
- Geregistreerd lid
Af en toe op 3 cylinders ..
Best forum,
Dit zal wel vaker voorbij zijn gekomen maar alsnog deze vraag ..
Saab 2.0t uit 1998 met 325000 km op de teller. Tot nu toe geen probleem mee gehad.
Sinds een week heb ik na ongeveer een half uurtje rijden dat er bij lage toeren, bijvoorbeeld oversteken van een kruispunt één cylinder even niet wil. De motor is wat wispelturig, pakt soms ook de 4e cylinder weer even en dan bij lage toeren gaat ie zoeken tussen 3 of 4 cylinders.
Wat zou dit kunnen zijn?
Alle tips welkom.
Dit zal wel vaker voorbij zijn gekomen maar alsnog deze vraag ..
Saab 2.0t uit 1998 met 325000 km op de teller. Tot nu toe geen probleem mee gehad.
Sinds een week heb ik na ongeveer een half uurtje rijden dat er bij lage toeren, bijvoorbeeld oversteken van een kruispunt één cylinder even niet wil. De motor is wat wispelturig, pakt soms ook de 4e cylinder weer even en dan bij lage toeren gaat ie zoeken tussen 3 of 4 cylinders.
Wat zou dit kunnen zijn?
Alle tips welkom.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Af en toe op 3 cylinders ..
DI cassette, bougies of injector die niet goed meer is. En in ergste geval een lekke koppakking in de cilinder die hapert.
Stappenplan zou voor mij zijn:
DI cassette even omruilen voor een frisse
Injectoren bekijken en eventueel reinigen
Snuffel / gastest van koelvloeistof om koppakking uit te sluiten.
Komt hier niks uit, dan zijn GKH en krukassensor ook nog potentieel verdachten.
Met deze km-stand hangt veel af van het onderhoud dat de auto heeft gehad in het verleden.
Stappenplan zou voor mij zijn:
DI cassette even omruilen voor een frisse
Injectoren bekijken en eventueel reinigen
Snuffel / gastest van koelvloeistof om koppakking uit te sluiten.
Komt hier niks uit, dan zijn GKH en krukassensor ook nog potentieel verdachten.
Met deze km-stand hangt veel af van het onderhoud dat de auto heeft gehad in het verleden.
-
Saapaap
- Geregistreerd lid
Bedankt voor deze reactie. Ik had zelf ook de DI cassette in gedachte, of de injectoren.
Auto krijgt elk jaar top onderhoud. Olie is mooi amberkleurig na zo'n 5000 km gereden te hebben dit jaar. Geen witte rook of mayonaise. Wel een benzine lucht uit de uitlaat.
Wel heel vaak E10 gereden en te weinig "euro 98". Misschien dat daar ook wat te halen valt?
Nu de hamvraag: als ik zo'n 30 km moet rijden met zo'n wispelturige motor naar de garage, zou dat schade opleveren?
Auto krijgt elk jaar top onderhoud. Olie is mooi amberkleurig na zo'n 5000 km gereden te hebben dit jaar. Geen witte rook of mayonaise. Wel een benzine lucht uit de uitlaat.
Wel heel vaak E10 gereden en te weinig "euro 98". Misschien dat daar ook wat te halen valt?
Nu de hamvraag: als ik zo'n 30 km moet rijden met zo'n wispelturige motor naar de garage, zou dat schade opleveren?
-
busy
- Donateur (4x)

Stap 1 motorstoring uitlezen met tech2 DI eerste verdachte. Benzine lucht omdat er geen goede verbranding is.
Op 3 cylinders rijden is niet echt goed voor de motor. Het kan wel. Heb je een OBD lezer? Dan kun je zelf Evt foutcodes uitlezen
Op 3 cylinders rijden is niet echt goed voor de motor. Het kan wel. Heb je een OBD lezer? Dan kun je zelf Evt foutcodes uitlezen
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Brandstof kan zeker aanleiding geven voor dit soort storingen.
Ik zou als het kan toch vaker 98 tanken en het liefst altijd. Saab zegt dat het zelfs op RON 91 kan rijden (USA) maar bij mijn 900 liep het aanmerkelijk beter op 98.
Ik zou het in de ontsteking zoeken. Mocht het aan de DI liggen, neem wel een originele! Ik rijd nogsteeds rond met de orginele vanaf de fabriek. Deze kunnen gewoon heel lang meegaan!
Bougies gewoon frequent vernieuwen. Het zijn niet de kosten dus ik zou hoe dan ook nieuwe erin doen! De mijne zitten er nu 15k in en die ga ik binnenkort maar eens wisselen. Baat het niet schaadt het niet.
Ik zou als het kan toch vaker 98 tanken en het liefst altijd. Saab zegt dat het zelfs op RON 91 kan rijden (USA) maar bij mijn 900 liep het aanmerkelijk beter op 98.
Ik zou het in de ontsteking zoeken. Mocht het aan de DI liggen, neem wel een originele! Ik rijd nogsteeds rond met de orginele vanaf de fabriek. Deze kunnen gewoon heel lang meegaan!
Bougies gewoon frequent vernieuwen. Het zijn niet de kosten dus ik zou hoe dan ook nieuwe erin doen! De mijne zitten er nu 15k in en die ga ik binnenkort maar eens wisselen. Baat het niet schaadt het niet.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Kan gewoon een EVAP slangetje zijn of klep.busy schreef: ↑zo 12 okt, 2025 14:20Stap 1 motorstoring uitlezen met tech2 DI eerste verdachte. Benzine lucht omdat er geen goede verbranding is.
Tech2 is voor de hobbysleutelaar altijd wel een lastig ding… maar je kunt veel ook zonder oplossen.
-
9000-95
- Donateur

Dat hangt er helemaal van af hoe erg het is, en wat er precies mis is. Dertig kilometer op drie cilinders omdat er eentje niet ontsteekt is een no-go, dat gaat je katalysator waarschijnlijk niet overleven. Maar als hij alleen af en toe bij accelereren even kort op drie hikt en bij constante snelheid gewoon mooi op vier loopt, zou ik de gok wel durven nemen.Saapaap schreef: ↑zo 12 okt, 2025 11:47Nu de hamvraag: als ik zo'n 30 km moet rijden met zo'n wispelturige motor naar de garage, zou dat schade opleveren?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Even uit nieuwsgierigheid, wat bedoel je met de katalysator? Vanwege de benzine die ingespoten wordt in de niet meewerkende cilinder?
Katalysator wordt dan te heet als de benzine in de katalysator ontbrandt?
-
busy
- Donateur (4x)

Als je geen idee hebt waar je het moet zoeken en dat lijkt zo te zijn en er is bv een motorstorings lampje dan moet je het laten uitlezen. Een Evap geeft niet deze storing.Luthart schreef: ↑ma 13 okt, 2025 6:48Kan gewoon een EVAP slangetje zijn of klep.
Tech2 is voor de hobbysleutelaar altijd wel een lastig ding… maar je kunt veel ook zonder oplossen.
-
9000-95
- Donateur

Yep, kat smelt dan.Luthart schreef: ↑ma 13 okt, 2025 9:45Even uit nieuwsgierigheid, wat bedoel je met de katalysator? Vanwege de benzine die ingespoten wordt in de niet meewerkende cilinder?
-
Saapaap
- Geregistreerd lid
Ik wil iedereen weer even bedanken voor de input op dit topic.
Ik heb net een vers DI blok en 4 nieuwe bougietjes geplaatst en het motortje loopt weer als het oude vertrouwde zonnetje.
Tot de volgende!
Groet, Bert
Ik heb net een vers DI blok en 4 nieuwe bougietjes geplaatst en het motortje loopt weer als het oude vertrouwde zonnetje.
Tot de volgende!
Groet, Bert