foutcodes 16 en 31

1993-2002
Plaats reactie
EJV6
Geregistreerd lid

foutcodes 16 en 31

Bericht door EJV6 » do 17 jul, 2025 21:45

Vrienden,

Ik ben op zoek naar een foutcodetabel voor mijn 900NG 2.5V6 uit 1995.
Bij een vriend met zo'n uitleesapparaat stond mijn auto er niet in maar wel eenOpel Calibra die dezelfde motor heeft als ik.
Hij geeft foutcode 16 "Knock Signal Circuit 1" en 31 "No engine RPM Signal"
Het Check Engine lampje brand de laatste paar 100 km dus eerst maar bougies en luchtfilter vervangen. Plus achterste kleppendekselpakking(was wel nodig, hoop olie op de bougies!).
Ook wat vloeibare pakking aangebracht bij het terugzetten van de luchtinlaat, deze was iets beschadigd.

Kan iemand mij vertellen waar voor deze foutcodes een foutcodetabel te vinden is en/of wat deze codes verder inhouden en waar ik het nog meer moet zoeken dan de nokkenassensor?
Bij optrekken lijkt hij in het begin even in te houden

Vriendelijke groet,

Edwin

EJV6
Geregistreerd lid

Re: foutcodes 16 en 31

Bericht door EJV6 » do 24 jul, 2025 11:05

Na uitlezen met een Tech2 in Hilversum bij allervriendelijkste PsdB een bevestiging gehad dat de klop en krukassensor een melding gaven. In Apeldoorn even bij de Saabgarage langs gereden om te vragen of ze zo'n krukassensor hadden en waar die dan zitten moest. Toen kwamen we op de uitlezing en dat de Tech2 ook de klopsensor aangaf. Dat bevreemde hem omdat die dingen dan allebei tegelijk stuk zouden moeten gaan... Volgens hem kom de krukassensor ook niet stuk zijn anders zou die wel heel slecht rijden of helemaal niet.
Het moest volgens hem in de bedrading zitten! Ik kon hem voor verder onderzoek wel laten staan. :-) Nog maar even mee gewacht anders zouden we niet thuis komen.
Nog maar eens diep onder de kap dus en advies bij anderen zoeken. Wie heeft er nog tips?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » do 24 jul, 2025 11:17

Mijn advies is dat je de bedrading naloopt. Apeldoorn zal niet snel mis zitten. Sla je dit advies van hun in de wind dan denk ik dat je de komende maanden een nieuwe auto aan het opbouwen bent. Zou beginnen met di cassette. bougies. olie. benzinefilter. vacuumklepjes. slangetjes. gasklephuis. bov. Veel succes.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » do 24 jul, 2025 11:20

Hey edwin,

ja was gezellig zo praten over saabs. Ben blij dat ik je kon helpen. Ik heb wel eens een "half" defecte Krukassensor gehad. Ik kreeg toen meerdere "misfires" en de auto schokte zo nu en dan tijdens het rijden. Na het vervangen van de senor en de DTC uit de ECU gehaald reed hij weer als een zonnetje.

Het kan zijn dat bij jou idd de signalen niet helemaal lekker doorkomen. Of de bedrading of de sensor is volgens mij aan het sterven. Mijn onderdelen winkel hiervoor is meestal: https://www.jendvandenbosch.nl/ in Vinkeveen. Ze sturen ook gewoon de spullen op. Let op hun prijzen zijn wel ex btw. dus er komt altijd wat bij.

Hopelijk kom je snel tot een oplossing. En als je weer iets hebt, je weet me te vinden!

groeten,
Peter

EJV6
Geregistreerd lid

Bericht door EJV6 » za 02 aug, 2025 0:45

Dank je wel.
Ik heb vandeweek ook de brandstoffilter vervangen. Bougies en luchtfilter had ik al gedaan.
Ook de luchtmassameter even schoongespoten na tip van 'Eric the carguy' op you tube.
Het lijkt of hij wel redelijk strak optrekt en ook tijdens het rijden geen probleem. Nog niet...
Hierna een reset gedaan door de accukabel een tijdje los te laten.
Check engine ging toch na paar 100 meter weer aan.
Ga komende week nog een kijken of hij geen valse lucht aantrekt misschien bij de luchtinlaat. Die moest er natuurlijk af bij het vervangen van de achterste bougies van de V6. Blijft lastig klusje alleen voor de bougies... Had toen ook meteen de wat lekkende kleppendekselpakking aan die kant vervangen.

Bedrading doormeten/controleren niet mijn sterkste kant! :-)

Plaats reactie