Stuurhuishoes gescheurd Saab 9-3 bj 2000

1993-2002
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Stuurhuishoes gescheurd Saab 9-3 bj 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 13 jun, 2025 16:33

Dag,
Het stuurhuishoes heeft scheuren een daardoor APK afkeur. Nu zag dat in WIS dat het een gemakkelijke klus is. Helaas zie ik ook dat het hele stuurhuis eruit moet om die hoes te kunnen vervangen. En dat is weer een hele klus.
Is het mogelijk om de hoes te vervangen zonder het stuurhuis te demonteren? Dus leidingen lossen en in het midden de stangen los. Bracket los om iets meer ruimte te hebben?

Afbeelding

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Stuurhuishoes gescheurd Saab 9-3 bj 2000

Bericht door coppe218 » zo 15 jun, 2025 14:29

Ja hoor dat kan. Was bij mij overigens aan de rechterzijde. Linkerzijde heeft volgens mij minder ruimte.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » zo 15 jun, 2025 16:17

Dacht het ook te zien dat daar meer ruimte is. Heb je toen alleen de leidingen bij de rode pijlen gelost en nummer 2.
Zal wel eerst de nieuwe hoes iets soepeler gaan maken in heet water denk ik.
Afbeelding

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » ma 16 jun, 2025 11:09

Het is alweer een paar jaar geleden, maar dat was dacht ik het enige idd.
En de stuurstangen uiteraard los. Let op slecht te zien dat er bij de stuurstangen op het stuurhuis een borgplaatje zit. Deze eerst eraf wippen en dan de bouten lossen.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 16 jun, 2025 17:11

Waarvoor dank en het ging toen om een 9-3 OG? Bij een 9-3 SS schijnt het wat gemakkelijker te doen zijn, want die hebben aan beide kanten een aparte stofhoes.
Als het hele stuurhuis er eerst uit moet moet dat dan maar, liever niet.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » ma 16 jun, 2025 18:11

Dat laatste hoeft echt niet.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 09 jul, 2025 18:03

Het is niet gelukt helaas. Ik krijg de borgplaat stuurstangen (nummer 12) niet los terwijl het stuurhuis er nog in zit. De rest allemaal wel.
Is daar een oplossing voor?

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 09 jul, 2025 19:30

Ik heb het eerder ook gehad, niet de stuurhuishoezen maar vastgerotte spoorstangen. Die borgplaat is niet los te krijgen als de auto gewoon op z'n wielen staat, dus heb je ze al eens los geprobeerd te halen met de wielen van de grond? Auto opkrikken en ondersteunen onder het subframe, niet de draagarmen. Dan ook een goede dosis WD40 of IMAL erop, laten inweken en dan nog eens proberen.

edit ah ik zie nu ook pas dat het om de borgplaat gaat. Bovenste punt staat nog steeds voor wanneer de plaat wel los is, zoals coppe218 zegt, een beetje wrikken met een schroevendraaier moet werken. Tussen de tandjes zetten en dan de kleine lamellen stukje bij beetje een beetje open zetten. Als 'ie los is kan je daarna wel die tandjes een beetje terug knijpen met een waterpomptang, dan kan je hem ook zo weer terug zetten zonder dat 'ie weer los komt.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 09 jul, 2025 20:10

Die kun je met een schroevendraaier los wrikken. Heb dit al bij 2 auto's gedaan. Is even vloeken en geduld hebben, maar wel te doen. Je moet langzaam rondom werken om ze los te halen.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 09 jul, 2025 21:46

Ik ga het proberen met de wielen los van de grond op as-steunen. Je hebt weinig ruimte. Wie weet lukt het.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 09 jul, 2025 22:25

Ik heb het deze maand nog gedaan met mijn auto. Wielen hoeven niet van de grond. Zoals al aangegeven, beetje wrikken met schroevendraaier!
Je komt er wel lastig bij maar het wil. Spoorstangen los maken ook. Je moet in een lastige houding kracht zetten op de bouten maar mij is het gelukt met een 1/2” ratel en dop 15.
De remcilinder zit wat in de weg waar je met je arm langs moet. Het kan hoog uit wat schrammen opleveren maar het is te doen…
Het is geen haast klusje! Je moet er de tijd voor nemen. Enige voordeel als de wielen van de grond zijn dat je de wielen kunt draaien zodat de bouten iets meer uit het midden van het schutbord komen te staan. Misschien wordt het dan iets makkelijker.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 09 jul, 2025 22:34

Ondertussen ligt deze te wachten op montage. Dank voor de tips.

Afbeelding

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » do 10 jul, 2025 12:44

Ik heb vorige maand nog mijn stuurhuis helemaal vervangen en voor mij werkte het beste om de stuurstangen vanaf de passagierskant met een steeksleutel 15 los te krijgen, je hebt dan de meeste vrije ruimte om goed kracht te zetten en je hebt dan ook geen “wringmoment” die je wel met een ratel hebt.

Succes.

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 10 jul, 2025 14:31

Zo te zien had je het stuur helemaal naar rechts staan. Zo kan het ook. Er leiden meer wegen naar Rome :wink:

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » za 12 jul, 2025 12:23

Dank voor de tips.
Stuur naar links om meer ruimte te krijgen.
Met de wielen net van de grond op assteunen en een flinke dosis Imal kwam het los met dop 15 en een T-wringijzer.
Afbeelding
Dit zonder die lamellen van de slotplaat eerst terug te buigen, wat bijna niet te doen is.
Nu nog de hoes eraf zien te krijgen en de nieuwe erop.

Plaats reactie