Geluid valt plots weg

1993-2002
Plaats reactie
Saapaap
Geregistreerd lid

Geluid valt plots weg

Bericht door Saapaap » za 12 okt, 2024 13:13

Hoi forum,

Om een of andere reden had ik geen hoog/midden meer in mijn rechterportier-speaker. Wel bas.

Nieuw speakertje er in gezet .. potverdepotver het was niet het speakertje. Beetje gerommeld aan de draden in de deur. Dat deed niks.

Gebeurt dit vaker?

(Ik moet ook best veel lampjes gaan vervangen (kilometerteller) binnenkort. Is de uitval van de hifi gerelateerd aan de levensduur van de lampjes :( )?

Saab 3-9 ES 1998

Alle tips zijn weer welkom.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Geluid valt plots weg

Bericht door ReinO » za 12 okt, 2024 13:27

begin van het einde van de versterker

chatsmit
Geregistreerd lid

Bericht door chatsmit » za 12 okt, 2024 14:23

Mijn origine radio ging langzaam kapot met eerst rechts soms enkel wat kraak en plopgeluiden. Of al het geluid viel ineens uit en enkel wat kraakjes uit alle speakers.
Maar je zei alleen bas uit de deurspeaker. Dat is eigenlijk bij Saab zoals het moet; deurspeakers zijn de subwoofers aangesloten op een losse versterker (as3). Dus misschien is er bij jou ooit een scheidingsfilter van een component speakerset in gezet; tweeters bij voorruit, middenbas naar deuren? En is de tweeter kapot, of de scheidingsfilter, of kabeltje los.
Of je deurspeakers zitten rechtstreeks op je Saab radio, samen met voorruitspeakers, dan kan ik adviseren alle andere speakers los te koppelen en kijken of nu het volledig geluid eruit komt.In dit geval krijgt je Saab radio het namelijk erg pittig want moet dan 4 speakers aansturen ipv 2.

Saapaap
Geregistreerd lid

Bericht door Saapaap » zo 27 okt, 2024 17:30

Behulpzaam forum,

Ik las dat het het einde van mijn versterker kon zijn en heb een originele radio/versterker kunnen vinden op de onderdelenlijn.
Na het plaatsen nog steeds geen geluid op rechts. (Wel de vraag voor een code :| ).
Afijn .. nog eens goed geluisterd en het bleek de dashboardspeaker te zijn die er mee was gestopt.
Deurspeakers geven idd alleen maar mid-laag/laag.
Hoe stom kan je zijn? Ik denk dat het de leeftijd is. Op je 62ste kan je soms in de war zijn met de herkomst van geluidsbronnen. Als je ze al hoort.
Dus .. 2 van die mooie Alpine speakertjes geplaatst in het dashboard. Wat een weelde. Weer gewoon mooi en diep stereo.
In ieder geval bedankt voor alle tips. Uiteindelijk is alles weer zoals het moet/hoort.

Kleine aanvulling: Het beste geluid wat ik ooit in een auto had, was in een Astra-G van Opel. Dit bleken Blaupunkt speakers te zijn.
Ik heb nu de Alpine speakers in het Dashboard. Blaupunkts in de deuren (strak maar diep laag). Pioneer in de achterkant. Deze wil ik nog vervangen voor Blaupunkt's.
In ieder geval .. weer heerlijk geluid.

Nog een kleine aanvulling : Ik heb nog een originele radio/versterker voor een 1998 Saab 9-3 in de aanbieding.

Voor nu weer bedankt voor de tips & tricks.

Plaats reactie