banjobout waterpomphuis

1993-2002
Plaats reactie
miata
Geregistreerd lid

banjobout waterpomphuis

Bericht door miata » vr 26 mei, 2023 20:03

Vandaag het gevecht aangegaan om mijn waterpomp te vervangen van mijn Aero cabriolet, hij is er uit! Nu zag ik bij het loshalen van de banjobout op het waterpomp huis dat de afdicht ring aan de kant van het waterpomp huis bestaat uit koper en er kwam een klein stukje rubber mee. kan iemand mij vertellen welke ring ik nodig heb met eventueel een onderdeel nummer? Heb er even een plaatje bij gedaan ter verduidelijking :wink:
Alvast dank!

Afbeelding

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Re: banjobout waterpomphuis

Bericht door Ruud 9.3 » vr 26 mei, 2023 20:55

Ik heb een maand geleden ook de waterpomp vervangen van de 9.3 cabrio MY02 en kwam ook een koperring met rubber erbij tegen.
Had eigenlijk de gedachte dat het knutsel werk was van een garagebedrijf, maar komt dus toch meer voor.

Ik heb een nieuwe koperring 12mm inwendig teruggezet en het blijft tot op heden droog.
Wel beginnen met die banjobout bij terug montage, want later kom je er niet meer bij.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 26 mei, 2023 21:33

Zeker geen knutselwerk, dat zit origineel zo. Deze afdichting met rubber aan de binnenzijde heet bonded seal. Je hebt ze op veel plekken in de Saab zitten, in voornamelijk 12 mm (ref. 4443883, 8981979) en 14 mm (ref. 4161162) en enkele andere maten.

Onder kop van de banjo komt een normale koperring 12 mm inwendig ref. 11066422, 8124133, 947282 en tussen leiding en waterpomphuis de bonded seal 4443883. Zo zit het origineel. 2 koperringen volstaat ook. Bijkomend voordeel van bonded seal is dat de banjo bij montage niet bij het minste of geringste schokje uit de leiding pleurt.

Bij elke automaterialen kun je de beide typen krijgen. De aansluiting van waterleiding op de cilinderkop zit precies zo. Op de turbo enkel koper gebruiken i.v.m. de hitte.

miata
Geregistreerd lid

Bericht door miata » vr 26 mei, 2023 22:11

Dank heren voor het uitgebreide antwoord, hier kan ik verder mee! Zag bij het demonteren dat het nog de eerste waterpomp is dus dacht al dat er een andere ring aan de kant van het waterpomp huis hoort dan aan de boven kant. Morgen een nieuwe pomp bestellen, twijfel of ik een originele Saab waterpomp moet nemen, of zijn er ook goede alternatieven?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 26 mei, 2023 23:00

Als je nog lang van de auto wilt genieten neem een originele, daar kan je de rest van de auto mee doen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 27 mei, 2023 8:00

en vervang beide ringen voor een originele nieuwe (verschillende dia s), anders kun je straks weer....

miata
Geregistreerd lid

Bericht door miata » za 27 mei, 2023 10:44

Ga ik beide doen, originele waterpomp bestellen en beide ringen vervangen :D
ReinO je zegt verschillende diameters maar in het antwoord van Sapphire staat toch dat beide ringen 12mm zijn? zowel de koperring als de bonded seal ring? of lees ik dat niet goed.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 27 mei, 2023 11:31

ReinO bedoelt (denk ik) de 2 o-ringen van de 'tuut' die tussen waterpomp en blok zit. Deze zitten bij de originele waterpomp (ref. 93166829) in de set. Zie foto. Er zitten 3 grote o-ringen in. Je houdt er altijd 1 over want de set is voor zowel B204 als B205. De afdichtingen op de banjo hebben idd dezelfde afmetingen per banjo.

Nr. 4 (2x) op de afbeelding zijn dus identiek in dit geval, de 4 tussen 8 en 6 is soms 5 en dan heb je 2 maten. Dit plaatje is van een 9-5 en de tuut nr. 8 ziet er in werkelijkheid iets anders uit, maar voor het idee.

Nu je toch zou lekker bezig bent zou ik je adviseren om gelijk de U-vormige waterslang nr. 17 (ref. 55558952) te vervangen. Daar kan je later heel slecht bij en ze gaan nog wel eens lekken.

Afbeelding

miata
Geregistreerd lid

Bericht door miata » za 27 mei, 2023 15:18

Duidelijk Sapphire👍🏻 Fijn dat je met mij mee denkt!
Heb de onderdelen besteld! Na de Pinksteren weer aan de sleutel :lol: Heb je nog een tip voor me bij het monteren van het hele spul

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 28 mei, 2023 17:26

heey
als je het niet vertrouwd met de originele dichtingen kan je er nog steeds "wat "vloeibare pakking toevoegen

Afbeelding

hier kijk je in de opening nr6 van de tekening
op school leert men " als er een pakking en of o-ring voor is gebruik je geen vloeibare " deze man/vrouw heeft die school niet gevolgd

mvg werner

miata
Geregistreerd lid

Bericht door miata » ma 29 mei, 2023 13:05

hey Werner, dank voor de tip! denk je dat ik aan 3 tubes genoeg heb :wink:

miata
Geregistreerd lid

Bericht door miata » ma 05 jun, 2023 21:05

waterpomp zit er weer op! en vandaag weer een verse apk.
nogmaals dank heren voor de adviezen :D

Plaats reactie