2.0i en black sludge
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: 2.0i en black sludge
Bij de 1998-2000 9-3's, zowel injectie als turbo (met rode cassette in dat geval), komt sludgevorming véél minder vaak voor dan bij de latere modellen met B205/235 motor (o.a. te herkennen aan de zwarte cassette). Dat betekent echter niet dat het helemaal niet kan. E.e.a. is vooral afhankelijk van onderhoud en gebruik. Ik zou me er niet direct zorgen om maken bij zo'n injectiemotor, maar ik heb er wel een aantal gezien die goed dichtgeslibt zaten. Als je het zeker wil weten zou ik toch de pan er onderuit laten halen ter controle.
Lang verhaal kort; nee, niet iets om je bij aankoop direct zorgen over te maken.
Lang verhaal kort; nee, niet iets om je bij aankoop direct zorgen over te maken.
-
Arjan9-3
- Donateur (10x)

Ik zie echter dat de topicstarter een foto van een B204 (T5) met zwarte DI-cassette heeft gepost. Zou bij het i-tje ook niet beter de rode cassette gebruikt moeten worden (ten behoeve van de klopsensor), tenzij het hier een T5 onderblok met T7 kop + T7 ECU betreft).
-
MVE
- Geregistreerd lid
Een i’tje gebruikt geen Trionic, dat is een zwarte afdekplaat. 
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Met de verdelerkap aan de rechterkant van de motor..

-
tanisha
- Geregistreerd lid
Iets met de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Ikzelf vind het vaak meer toevoegen om uit te leggen waar de klepel hangt in plaats van iemand uit te lachen.tanisha schreef: ↑di 05 okt, 2021 0:36wat een reacties weer.
Iets met de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Waar je naar kan vragen is of het onderhoud geregeld gebeurd is - Reier al gezegd- en of er veel korte stukjes mee gereden zijn.
Slecht onderhoud icm niet opwarmen maakt de olie sneller slecht waardoor de kans op bs toeneemt. Wanneer je dat allemaal niet
weet: ga een tijdje 180 rijden in Duitsland of je doet vooraf die carterpan er ff af -beter eigenlijk- . Dan heb je iets meer info maar
sluit het niet helemaal uit.
Zie het als aderverkalking: soms zie je het duidelijk rond grote hartslagaders maar soms schieten er brokjes los die in de kleinste vaten
blijven steken. CVA of longembolie zijn dan je deel.
In de motor kunnen dit bijvoorbeeld de sproeiers onder je zuigers betreffen: meer oververhitting, sneller schade aan de krukaslagers enz enz.
Er zijn goede reinigingsmiddelen op de markt van bijvoorbeeld Snapon: de gebruiksaanwijzing goed lezen en kies voor een variant die alles oplost en afvoert!
Slecht onderhoud icm niet opwarmen maakt de olie sneller slecht waardoor de kans op bs toeneemt. Wanneer je dat allemaal niet
weet: ga een tijdje 180 rijden in Duitsland of je doet vooraf die carterpan er ff af -beter eigenlijk- . Dan heb je iets meer info maar
sluit het niet helemaal uit.
Zie het als aderverkalking: soms zie je het duidelijk rond grote hartslagaders maar soms schieten er brokjes los die in de kleinste vaten
blijven steken. CVA of longembolie zijn dan je deel.
In de motor kunnen dit bijvoorbeeld de sproeiers onder je zuigers betreffen: meer oververhitting, sneller schade aan de krukaslagers enz enz.
Er zijn goede reinigingsmiddelen op de markt van bijvoorbeeld Snapon: de gebruiksaanwijzing goed lezen en kies voor een variant die alles oplost en afvoert!
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Hét recept om een motor op te blazen, met onbekende onderhoudsgeschiedenis even lekker gaan knallen op de Autobahn. En dan zeker verbaasd zijn als je rammelend en ratelend op de vluchtstrook eindigt..ReinO schreef: ↑di 05 okt, 2021 10:40Wanneer je dat allemaal niet
weet: ga een tijdje 180 rijden in Duitsland
-
93Rookie
- Donateur (3x)

Als een technische Rookie lees ik maar eens tussen de regels door:
Reinigingsmiddel gebruiken
Carterpan lichten
Bouwjaren en motorcode
'n. I tje. ( injectie )
lage KM stand 141.000.
Voor mij als leek gaan er dan niet direct alarm bellen rinkelen.
Wel zou ik het me gemakkelijk maken en de kleppen deksel eens lichten, voor mij als LEEK eenvoudiger dan de Carterpan.
Maar het goed gemeende advies komt natuurlijk van de ervaren sleutelaars.
Reinigingsmiddel gebruiken
Carterpan lichten
Bouwjaren en motorcode
'n. I tje. ( injectie )
lage KM stand 141.000.
Voor mij als leek gaan er dan niet direct alarm bellen rinkelen.
Wel zou ik het me gemakkelijk maken en de kleppen deksel eens lichten, voor mij als LEEK eenvoudiger dan de Carterpan.
Maar het goed gemeende advies komt natuurlijk van de ervaren sleutelaars.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Moet hij tegen kunnen, 180, en ja zelfs met een boekje kan je hem plat rijden
en ik denk dat Tanisha niet de vraagsteller bedoelde,
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De b204i motor krijgt alleen blacksludge van verkeerde olie en oliepeil ver boven het max.MVE schreef: ↑di 05 okt, 2021 9:18Ikzelf vind het vaak meer toevoegen om uit te leggen waar de klepel hangt in plaats van iemand uit te lachen.![]()
De b204i had Bosch motronic aansturing met een halgever en rotor en verdelerkap
Wat zichtbaar is op de motor is een stalen afdekkap.
Een 900ng of 9-3 met i motor zijn de meest betrouwbare kilometer makers die er zijn.
-
ReinO
- Donateur (2x)

mee eens die i tjes zijn keisterk en dat lezen een kunst is is ook maar weer bewezen Reier !
of je doet vooraf die carterpan er ff af -beter eigenlijk
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
gewoon uit nieuwsgierigheid, ging het bij 'jouw' 2.0i uit 1998 met een kleine 140k om deze caab?Frits37 schreef: ↑ma 04 okt, 2021 10:09Ik heb een algemene vraag: is een 2.0i motor (uit 1998; of er een mod gedaan is weet ik niet) gevoelig voor black sludge? M.a.w. iets om bij aankoop speciaal op te letten? De motor heeft een kleine 140.000 km gelopen.