Lekkage slang stuurbekrachtiging

1993-2002
Ronald_82
Geregistreerd lid

Lekkage slang stuurbekrachtiging

Bericht door Ronald_82 » zo 19 apr, 2015 15:58

Ik heb helaas een lekkage in mijn stuurbekrachtiging opgelopen in mijn 9-3 SE (1998). Eerst dacht ik dat het een gewoon laag peil olie was, maar na bijvullen (kroon SP 3013) merkte ik de volgende dag dat de olie weer foetsie was, en een natte plek onder de auto. Die plek zit recht onder het reservoir, niet onder de voorbumper. Dus na wat nadere inspectie zag ik dat de onderste slang onder het reservoir haarscheurtjes heeft vlak bij de aansluiting (zie foto's). Die zal ik dus moeten (laten) vervangen, duct-tape lijkt me geen oplossing :wink: . Maar ik kan niet goed zien waar die slang heenloopt, die duikt links van de zekeringendoos rechts bovenin naar beneden. Is het vervangen van die slang iets wat je zelf zou kunnen doen of moet daarvoor teveel worden verwijderd uit het motorcompartiment? En zo ja, weet iemand de productcode van deze slang? Alvast bedankt!

PS op de foto's zit de klem van de bovenste leiding los en verschoven, maar die had ik zelf net losgemaakt uiteraard.

Afbeelding
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Lekkage slang stuurbekrachtiging

Bericht door 72sonett3 » zo 19 apr, 2015 16:35

De bovenste dikke slang aan het tankje is de zuigleiding naar de pomp, de dunnere slang onder op het tankje is de retourleiding vanaf het stuurhuis.
Als je de zekeringdoos losmaakt en optilt, kun je goed zien hoe en waar die slang vastzit (op een tuitje op het stuurhuis).

Toevallig stond ik gister ook stil zonder stuurbekrachtiging en met een leeg reservoir, diezelfde retourslang gescheurd, maar aan de stuurhuiskant. Wegenwachter heeft de slang als noodoplossing iets ingekort en weer vastgezet. Vanochtend bij SFer Emile een nieuwe slang gemonteerd, die had hij toevallig nog liggen...

Ronald_82
Geregistreerd lid

Bericht door Ronald_82 » zo 19 apr, 2015 18:23

Bedankt! Ik ga maar eens kijken, en op zoek naar een nieuwe slang :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 19 apr, 2015 20:19

Nieuw zijn die dingen prijzig. Even langs wat sloperijen om te oefenen en meteen een fris exemplaar te scoren.
Tenminste, dat zou ik doen. Wel eerst sonnet s tip volgen mbt inkorten anders moet je zonder remmen rijden misschien.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 19 apr, 2015 20:45

ReinO schreef:... zonder remmen rijden misschien.
Zonder stuurbekrachtiging... is op zich geen probleem maar zonder olie gaat de pomp kapot en dan ben je nog duurder uit.

Slangetje iets inkorten en opnieuw vastzetten, de slang is lang genoeg.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 19 apr, 2015 21:45

Geen druk is geen remkracht. ....... .

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 19 apr, 2015 23:11

Huh :-S+

Ook zonder rembekrachtiging kun je remmen (een Sonett heeft geen rem- of stuurbekrachtiging).

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 20 apr, 2015 9:02

remmen doen het prima zonder stuurbekrachtiging, volgens mij.

Recent ook flink bezig met de stuurbekrachting. Lange leiding van reservoir naar pomp (onder radiator door) vervangen, en paar weken later de pomp.
Ellendig hoor!

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » ma 20 apr, 2015 18:13

Komt vaker voor dat de retourslang naar het reservoir gaat lekken omdat de slang vergaan is, ik heb het ook eens gehad. Een nieuwe is helemaal niet zo duur hoor. Gezien het geklooi met lekkage en plaatsen van de slang zou ik meteen een nieuwe nemen, een slang van een sloper is ook minstens 13 jaar oud en daar schiet je niet heel veel mee op. http://www.elferink.nl/Nieuw/Saab/9.3_-03/Details/12622" onclick="window.open(this.href);return false;

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 apr, 2015 18:34

ik mag me vergissen maar een lekkende slang levert toch uiteindelijk geen rembrekrachtiging meer en zul je vreselijk
hard moeten trappen, en waar gaat dan de vloeistof heen?
Maar goed ik heb het zelf niet durven proberen en heb meteen de slang vervangen. Dus als mijn verhaal niet klopt dan graag correctie.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 apr, 2015 18:35

die slang die ik verving was een stuk duurder, idd voor 24 euro ga je niet lopen 2ehannissen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 20 apr, 2015 19:24

ReinO schreef:...een lekkende slang levert toch uiteindelijk geen rembrekrachtiging meer.
STUURbekrachtiging ... :roll:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 apr, 2015 19:55

Het probleem zit hem niet in het formaat van de letters hoor.
Mijn eerste auto s hadden geen van allen stuur of rembekrachtiging, bij onze saab zijn die dingen gekoppeld in 1 buisje.
Uitval gaf me onder het rijden een fikse schrik, maar goed als ik me vergis, prima hoor.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 20 apr, 2015 19:57

Stuur en rembekrachtiging zijn gescheiden systemen. Je bent in de war met het remsysteem en de koppeling.

Die delen hetzelfde reservoir. Maar zijn uiteraard ook gescheiden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 20 apr, 2015 20:10

ReinO schreef:... als mijn verhaal niet klopt dan graag correctie.
Je vergist je, dit is het bedoelde slangetje van de stuurbekrachtiging:

Afbeelding

Heeft niets met rem of koppeling te maken.

Plaats reactie