Een trektocht naar rechts. Uitlijnen lukt maar niet.

1993-2002
chatsmit
Geregistreerd lid

Re: Een trektocht naar rechts. Uitlijnen lukt maar niet.

Bericht door chatsmit » wo 27 nov, 2024 11:06

Dank allen voor de reacties. @reiernumans, wij hebben contact , @scolo goede tip: WIS waardes gebruiken, en check kogels niet gedraaid. @paul Er zit een nieuwe set van 2 complete veerpoten in, maar gezien er vanalles hieraan kapot was is het een goede tip om na te lopen of het wel dezelfde veren zijn. @op ik had nieuwe banden (en wielen) in tussentijd, daarna precies zelfde probleem. Draagarmen => check, dank. @Carroda dan zou die (nieuwe) veerpoot, het ijzer zelf krom zijn? Het zou kunnen. @9323 Ik ga een taart voor die gasten kopen als zoiets m'n probleem oplost :-)

Mijn conclusie die ik uit reacties tot nu toe kan halen:
- Uitlijningen, zeker die laatste is theoretisch gezien (de waarden) goed gedaan. Echter staat hiermee nogsteeds het stuur compleet scheef naar links en trekt het naar rechts.
- Camber had het ook al voordat het naar-rechtstrekken-probleem ontstond (kan ik me nog herinneren, voordat het probleem er was). Ik verwacht daarom niet dat dit het probleem veroorzaakt.
- Probleem is ergens ontstaan nadat begin dit jaar 2 nieuwe complete veerpoten zijn geplaatst. Daarna vanalles hieraan moeten gebeuren (vanwege kraak-knoep problemen) maar eindigt het ermee dat telkens na verschillende keren uitlijnen het stuur naar links (of naar rechts) staat en het erg naar rechts trekt.
- Subframe is eraf geweest in die tussentijd, ik begrijp dat dit wel een probleem kan geven bij uitlijnen maar niet dat dit het probleem van stuur niet recht krijgen en naar rechtstrekken kan veroorzaken.

Om het probleem te verduidelijken: als ik rechtdoor wegrijd in m'n wijk a 15km/h, over klinkerkopjes, dan staat mijn stuur een beetje ( / ) en voel beetje kracht aan stuur dat het recht wil staan. Laat ik het stuur los, dan binnen seconden staat stuur ( -- ) of zelfs beetje naar ( \ ) en rijdt de auto flink naar rechts. Met andere snelheden / wegen ook.

Vraagje: als bijvoorbeeld de linker veerpoot iets te ver naar voren zou staan. Dan zal de auto naar rechts gaan rijden. Maar is dat dan niet te zien in zo'n gelaserde 3D meting, dat 1 poot niet recht staat tov de ander?

Eigenlijk moet ik eerst kunnen uitsluiten of 1 van die 2 nieuwe complete veerpoten het probleem veroorzaakt. Dit lijkt me namelijk het meest voordehandliggend.
Misschien dus eerst als test proberen iemand te vinden die 2 oude complete veerpoten heeft, en deze erin laten zetten. Het probleem is direct te merken. Trekt het nogsteeds naar rechts, dan ligt het niet aan de veerpoten?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 27 nov, 2024 17:44

Kan je die veerpoten van links naar rechts ruilen eigenlijk? Dan kan je dat ook proberen.

Stichter in Vianen kan prima uitlijnen en uiitrichten, dat zou ik toch eerst doen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 27 nov, 2024 19:42

op schreef:
wo 27 nov, 2024 17:44
Kan je die veerpoten van links naar rechts ruilen eigenlijk?
Nee, stuurarm (waar de stuurkogel aan monteert) zit aan de veerpoot. Die kijkt dan de verkeerde kant op.

Ik denk ook niet dat poten wisselen voor iets gebruikts je probleem gaat oplossen.. Zeker omdat je daarvan ook niet weet hoe recht of krom ze zijn of dat de veren gelijk zijn. Ik ben niet kapot van de kwaliteit van de componenten van de beschikbare complete veerpoten, maar ik heb er niet dit soort problemen mee gezien..

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 29 nov, 2024 16:35

Ik heb ooit beroerd rijgedrag gehad omdat er een 9-3 en een 900NG-veerpoot gemonteerd waren, die zijn niet uitwisselbaar. Ik neem aan dat dat bij jou niet het geval is, maar ik geef het wel mee.

chatsmit
Geregistreerd lid

Bericht door chatsmit » zo 01 dec, 2024 9:10

@sterkstromer, daar zeg je me wat. Is er iemand die weet hoe je dit kan herkennen (verschil 900NG en 9.3)? Afgelopen oktober zijn onderstaanden uit die nieuwe complete voorpoten gehaald. De monteur vond vreemd dat het 2 verschillende waren. Deze waren dus (ook) kapot uit die nieuwe veerpotenset, vreemd toch dat het 2 veschillende zijn? Zou die ene van een 900ng zijn en de andere van een 9-3?

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 01 dec, 2024 11:16

De linker is in ieder geval voor een 9-3OG / 900NG. Rechter herken ik niet als iets voor een 9-3og / 900NG. Dit zou gelijk moeten zijn.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 01 dec, 2024 11:29

heey
mijn mening bij die foto van de 2 lagers:
links het witte pvc is denk ik een lager dat onderste boven zit zonder lagertjes en kap, zeg maar een halve

het gele is volgens mij een normaal lager, kleur is niet relevant heb er al meerdere kleuren gezien bij andere :zwart , blauw ....

als je twijfelt aan je dempers dan beveel ik je een keuring te doen in een BE keur station, dat is vrijstaand
de BE keuring is heel wat anders tegenover nl, daar zijn ze niet blind en doof :-P+ soms wel te punctueel
het is zelfs zo dat er iets in je ophanging onvoldoende is dan gaat het daar wel terecht kapot

weer een ander model :https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... /RD4909701
en nog een witte :https://www.jendvandenbosch.nl/axiaal-l ... 09701.html

wit met zwart :https://www.jendvandenbosch.nl/axiaalla ... 09701.html
zoveel verschillende :https://www.ebay.com/itm/172502086992
mvg werner

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 01 dec, 2024 13:56

chatsmit schreef:
zo 01 dec, 2024 9:10
Zou die ene van een 900ng zijn en de andere van een 9-3?
Nee. Twee types axiaallager die ProParts maakt, de gele is hun ‘HD’ versie. Allebei zijn kwalitatief niet heel indrukwekkend, net als de schokdempers in die poten.

Je hebt hier ‘simpelweg’ twee verschillende productiebatches te pakken denk ik, ook wel te zien aan letter/cijfercode die ergens op de poot zal staan.

900NG poot kan er ook niet zomaar onder gezet zijn, want voor zover ik weet komt het boutpatroon op de steunlagers niet overeen met de 9-3, past een 9-3 steunlager niet op een 900NG schokdemper en een 9-3OG schokdemper niet in een 900NG poot. Correct me if I’m wrong, ik heb zelf nooit geprobeerd of het past, ik zie alleen de maatvoeringen fysiek behoorlijk anders zijn.

We kunnen nog vijf pagina’s volschrijven, maar dat gaat je waarschijnlijk niet verder helpen. Hier moet gewoon echt naar de auto gekeken worden door iemand die het probleem op wil lossen en enige ervaring met het model heeft lijkt me.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 01 dec, 2024 14:46

Klopt. boutpatroon (en nog wel meer) is anders. Zonder heea te vermaken past een 900ng poot niet onder je 9-3.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » zo 01 dec, 2024 18:03

[]
Toch zat ie er bij mijn 9-3 onder. :roll:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 01 dec, 2024 19:35

Dan heeft iemand wat vermaakt om dat te doen.

Een 9-3 schokdemper is langer dan een 900 schokdemper, dus die kun je niet uitwisselen in de poot.

De zuigerstang van een 900NG schokdemper is groter van diameter dan die van een 9-3, waardoor een 9-3 steunlager niet op een 900NG schokdemper past

Het boutpatroon van het steunlager (die drie boutjes waarmee 'ie aan de auto vastzit) is anders bij een 900NG vs 9-3, je zou moeten boren in de carrosserie om dat voor elkaar te krijgen.

Het is onmogelijk dat iemand per ongeluk een 900NG poot onder een 9-3 zet. De enige overeenkomsten zijn het wiellager, de naaf (als je het onderdeel vanaf 1997 hebt) en het axiaallager onder het steunlager. En de montagepositie van de stuurarm.

Wat wel zou kunnen is dat er een 900NG veer in een 9-3 veerpoot is gemonteerd. Dat krijg je ongetwijfeld ongeveer op z'n plek maar lengtes en sterktes zijn anders.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » zo 01 dec, 2024 21:43

De schotel was anders, dus er heeft iemand lopen hobbyen met die auto. Maar het is hersteld, er zitten nu gewoon twee 9-3 poten onder.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 01 dec, 2024 22:33

Ik heb het idee dat je het beste eerst een setje tweedehands complete veerpoten voor de 9-3 kunt monteren. Als ie dan wel goed spoort, weet je dat het in de veerpoten zit.

chatsmit
Geregistreerd lid

Bericht door chatsmit » ma 28 jul, 2025 14:28

Update: Ondertussen maanden verder. Ik had de 2 nieuwe complete voorpoten eruit laten halen en er goede gebruikte onder laten zetten. Daarna trok het nogsteeds naar rechts.. Dus het lag niet aan de poten of iets dat in de poten zit.
De voorwielen omgewisseld links en rechts (dan wel verkeerde bandrotatierichting) trok de auto naar LINKS!
Dus ondanks de nieuwe banden die ik aangeschaft had vanwege dit probleem, moest het probleem in deze nieuwe banden zitten..(terwijl ik die nieuwe banden gekocht had vanwege dit probleem).

Mijn oudere set wielen met winterbanden erop gezet. Zelfde probleem, naar rechts.
Toch maar wéer nieuwe banden erop laten zetten en nu trekt het nog maar een klein beetje naar rechts, acceptabel tov hoe het was. Misschien maar (weer) laten uitlijnen?

Het probleem was dus de banden, met het toeval dat verschillende nieuwe bandensetjes dit probleem gaven. Eigenlijk te toevallig naar mijn idee.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 28 jul, 2025 15:56

Als je er verder niks meer aan wilt laten doen, en hij trekt nog steeds een beetje naar rechts, kun je je rechter voorband iets harder zetten. 1 tiende bar of nog minder. Beetje mee spelen....

Plaats reactie