Saab 900NG Coupe - complete renovatie
-
De Roest
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Goedemorgen allemaal,
Dank voor jullie tips, feedback en leuke verhalen.
Inmiddels weer wat lopen surfen op internet naar aanleiding van de suggesties.
1. 3m folie: inderdaad een goede optie om rondom de B-stijl aan de slag te gaan. Ik hoopte dat de folie (wrappen als ik het goed heb) ook geschikt zou zijn voor de bumpers, want dan kun je alle kunststof delen in één keer in dezelfde kleur krijgen. Maar dat lijkt niet te werken. Ik lees dat de folie op ongespoten delen zoals kunststof onderdelen van auto’s niet blijft zitten. Dat is anders ingeval je hem eerst laat spuiten / goede primer. Ik weet nog niet of ik dit bij mij past. Wil hem zo origineel mogelijk houden qua interieur en exterieur.
2. Polytrol. Ook hiervoor een interessante website gevonden. https://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl/bumpers.html. Wekt de suggestie dat dit een meer duurzame oplossing is... Ik ga dit allereerst maar eens proberen. Alle onderdelen zijn er nu af. Ik zal mijn ervaringen met jullie delen. Vermoedelijk is dit ook voor mij nu de juiste oplossing, omdat de auto na de renovatie onder een beschermhoes komt waardoor de kunststof delen minder last hebben van de weersomstandigheden. Het vinden van een beschermhoes was overigens ook een uitdaging nu deze er niet is voor een 900NG coupé. Ik heb er een laten maken met spiegelzakken in de kleur Britsch racing green. Dat ziet er ook erg mooi uit!
Overigens zijn er ook geen rubberen kofferbakmatten te vinden voor een coupé of ben ik daar abuis? Hier heb ik ook al diverse uren aan besteed.
Qua kleur. Dat weet ik niet precies. De kleurcode staat in het dashbordkastje genoteerd door één van de vorige eigenaren. De auto staat helaas niet op de oprit op dit moment. Ik zal eens navragen bij de spuiter welke kleur dit nu precies is.
Wordt vervolgd! fijne zaterdag
Dank voor jullie tips, feedback en leuke verhalen.
Inmiddels weer wat lopen surfen op internet naar aanleiding van de suggesties.
1. 3m folie: inderdaad een goede optie om rondom de B-stijl aan de slag te gaan. Ik hoopte dat de folie (wrappen als ik het goed heb) ook geschikt zou zijn voor de bumpers, want dan kun je alle kunststof delen in één keer in dezelfde kleur krijgen. Maar dat lijkt niet te werken. Ik lees dat de folie op ongespoten delen zoals kunststof onderdelen van auto’s niet blijft zitten. Dat is anders ingeval je hem eerst laat spuiten / goede primer. Ik weet nog niet of ik dit bij mij past. Wil hem zo origineel mogelijk houden qua interieur en exterieur.
2. Polytrol. Ook hiervoor een interessante website gevonden. https://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl/bumpers.html. Wekt de suggestie dat dit een meer duurzame oplossing is... Ik ga dit allereerst maar eens proberen. Alle onderdelen zijn er nu af. Ik zal mijn ervaringen met jullie delen. Vermoedelijk is dit ook voor mij nu de juiste oplossing, omdat de auto na de renovatie onder een beschermhoes komt waardoor de kunststof delen minder last hebben van de weersomstandigheden. Het vinden van een beschermhoes was overigens ook een uitdaging nu deze er niet is voor een 900NG coupé. Ik heb er een laten maken met spiegelzakken in de kleur Britsch racing green. Dat ziet er ook erg mooi uit!
Overigens zijn er ook geen rubberen kofferbakmatten te vinden voor een coupé of ben ik daar abuis? Hier heb ik ook al diverse uren aan besteed.
Qua kleur. Dat weet ik niet precies. De kleurcode staat in het dashbordkastje genoteerd door één van de vorige eigenaren. De auto staat helaas niet op de oprit op dit moment. Ik zal eens navragen bij de spuiter welke kleur dit nu precies is.
Wordt vervolgd! fijne zaterdag
-
DaVinz
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Denk ik ook, 227brinky schreef: ↑za 14 nov, 2020 10:49Is dat citrin beige?
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
@RikH
Heb jij een nu een Talladega zonder voorspoilertje?
Heb jij een nu een Talladega zonder voorspoilertje?
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Overigens zijn er ook geen rubberen kofferbakmatten te vinden voor een coupé of ben ik daar abuis? Hier heb ik ook al diverse uren aan besteed.
Is de mat niet hetzelfde als in een 9-3. voor de kofferbak dan bedoel ik.
Is de mat niet hetzelfde als in een 9-3. voor de kofferbak dan bedoel ik.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
NB m.b.t. gebruik van beschermhoezen voor auto's:
- gebruik ze niet buiten
- als je ze in een binnenstalling gebruikt, laat dan de auto na een rit eerst goed afkoelen (d.w.z. een aantal uren)
- zorg dat de stalling geventileerd wordt (on afhankelijk of deze nu wle of niet verwarmd is)
- in een goed geventileerde ruimte is een beschermhoes eigenlijk een stofhoes
- gebruik ze niet buiten
- als je ze in een binnenstalling gebruikt, laat dan de auto na een rit eerst goed afkoelen (d.w.z. een aantal uren)
- zorg dat de stalling geventileerd wordt (on afhankelijk of deze nu wle of niet verwarmd is)
- in een goed geventileerde ruimte is een beschermhoes eigenlijk een stofhoes
-
Rik H.
- Donateur (4x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Die zit er inderdaad niet op, maar dat stoort mij niet.
Vind die slanke bumper (ook t.o.v. van 9-3) eigenlijk wel mooi.
-
De Roest
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Ja dat is inderdaad de vraag. Tot op heden durf ik het niet aan om euro's uit te geven aan een product die naar verwachting niet past. De verkopers geven aan dat die niet geschikt is. Eveneens geldt dat ik diverse websites heb gecheckt op basis van kenteken dan wel modelgegevens. Nergens succes. Vermoedelijk dan toch andere maatvoering? Wellicht dat iemand ervaring heeft. Zou namelijk wel de perfecte oplossing zijn.klaasj schreef: ↑za 14 nov, 2020 17:38Overigens zijn er ook geen rubberen kofferbakmatten te vinden voor een coupé of ben ik daar abuis? Hier heb ik ook al diverse uren aan besteed.
Is de mat niet hetzelfde als in een 9-3. voor de kofferbak dan bedoel ik.
-
DaVinz
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Volgens mij is de koffer inhoud het zelfde. Maar durf niet met zekerheid te zeggen.klaasj schreef: ↑za 14 nov, 2020 17:38Overigens zijn er ook geen rubberen kofferbakmatten te vinden voor een coupé of ben ik daar abuis? Hier heb ik ook al diverse uren aan besteed.
Is de mat niet hetzelfde als in een 9-3. voor de kofferbak dan bedoel ik.
-
blue city
- Donateur (3x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Probeer www.tractormatten.nl eens. Vind je wel via Google. Eigenaar is een Saabliefhebber. En harstikke vriendelijk. Heeft het volgens mij ook al wel eens gedaan. Zit ook op het forum, maar ik ben zijn forumnaam kwijt. Let op er zijn er meer, je moet die in Raalte hebben.
-
De Roest
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Dank voor de tip. Ik heb een mail gestuurd. Hopelijk gaat het lukken!blue city schreef: ↑za 14 nov, 2020 20:01![]()
Probeer www.tractormatten.nl eens. Vind je wel via Google. Eigenaar is een Saabliefhebber. En harstikke vriendelijk. Heeft het volgens mij ook al wel eens gedaan. Zit ook op het forum, maar ik ben zijn forumnaam kwijt. Let op er zijn er meer, je moet die in Raalte hebben.
![]()
-
De Roest
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Dank voor de feedback. Ik heb een buitenhoes gekocht ter bescherming tegen het weer, vogelpoep (duif) en plak vanuit de beukenboom.Steve-O schreef: ↑za 14 nov, 2020 17:46NB m.b.t. gebruik van beschermhoezen voor auto's:
- gebruik ze niet buiten
- als je ze in een binnenstalling gebruikt, laat dan de auto na een rit eerst goed afkoelen (d.w.z. een aantal uren)
- zorg dat de stalling geventileerd wordt (on afhankelijk of deze nu wle of niet verwarmd is)
- in een goed geventileerde ruimte is een beschermhoes eigenlijk een stofhoes
Als ik het goed heb begrepen geldt dat het grote nadeel van autohoezen is dat condens en vocht geen kant op kan.
De hoes die ik heb gekocht (was zeer prijzig) is dubbellaags. Van binnen is de hoes gemaakt van krasvrije fleece materiaal ter bescherming tegen krassen.
De buitenkant is van glanzend polyester. Als ik de fabrikant moet geloven (en dat wil ik in deze wel) dan heeft de hoes een ademend vermogen van 5000 gram per m2 per dag. Blijkbaar het hoogst haalbare en voorkomt condensvorming en voert vocht af. Helaas beschik ik nog niet over een garage om de hoek (overigens wel zicht op). Dus voor het moment wil ik de auto wel op deze manier beschermen tegen de weer- en omgevingsomstandigheden. Uiteraard ga ik het wel in de gaten houden en blijft de auto hoogstens een tiental dagen onder de hoes voor het opvolgende gebruik.
-
Bummer
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Zet liever een auto goed in de wax dan een hoes eroverheen in ons natte klimaat. Druppels glijden er vanaf en vogelpoep en andere zooi is makkelijker te verwijderen zonder agressieve middelen.
Als je een cabrio zou hebben, had een tophoes (puur en alleen ter bescherming van het cabriodak) nut gehad tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Maar een hoes op plaatwerk - daar gaat vooral vocht tussen kruipen. Niet goed voor de hoes en niet voor je carrosserie.
@ RikH
900ng is zeker mooier in lijn dan de 9-3og. Die bumpers en grille zien er imho erg lomp uit.
@ SteveO Mooie combi - Odoardo grijze 90 en Cayenne rode 900ng Talladega
Overigens werden zowel de Carlson's en de Taladega's bij de dealer van hun extra's als in kleur gespoten spoiler e.d. voorzien. Dus misschien is een monteur die op die van RikH 'gewoon vergeten'.
Als je een cabrio zou hebben, had een tophoes (puur en alleen ter bescherming van het cabriodak) nut gehad tegen ongewenste invloeden van buitenaf. Maar een hoes op plaatwerk - daar gaat vooral vocht tussen kruipen. Niet goed voor de hoes en niet voor je carrosserie.
@ RikH
900ng is zeker mooier in lijn dan de 9-3og. Die bumpers en grille zien er imho erg lomp uit.
@ SteveO Mooie combi - Odoardo grijze 90 en Cayenne rode 900ng Talladega
Overigens werden zowel de Carlson's en de Taladega's bij de dealer van hun extra's als in kleur gespoten spoiler e.d. voorzien. Dus misschien is een monteur die op die van RikH 'gewoon vergeten'.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Condensvorming ontstaat niet door insluiting van lucht alleen, maar ook door temperatuurverschillen tussen die van de lucht onder de hoes en de temperatuur van de hoes zelf. Of bijvoorbeeld de zon erop schijnt, de hoeveelheid wind die voorbijkomt, of het regent of droog is.
Ik weet niet of die 5 liter per vierkante meter genoeg is, maar wel dat deze meetwaarde afhankelijk is van genoemde factoren. M.a.w.: De onstandigheden buiten de hoes, bepalen de ventilatiemogelijkheden van het materiaal. Bovendien kan zo'n waarde alleen worden gehaald als er voldoende ruimte tussen hoes en carrosserie zit. Een cm of 10 zou bijvoorbeeld goed zijn. Maar de hoes ligt voor het een groot deel direct op het plaatwerk. Het ventileren kan bij de juiste omstandigheden dus alleen plaatsvinden, daar waar de hoes de carrosserie niet raakt.
De condens is in eerste instantie niet een direct probleem voor het plaatwerk. Condens is een teken dat de luchtvochtigheid hoog is. Interieur, motorruimte en chassis hebben daar het meest van de lijden + scharnierpunten en holle ruimtes in deuren e.d.
Als de auto bijvoorbeeld met de hoes buiten op straat staat, is het belangrijk dat deze een redelijke afstand tot de grond houdt. Als er namelijk neerslag valt, trekt het vocht deels de grond in en een deel verdampt. Als wind onder de auto vrij spel heeft, zal de luchtvochtigheid onder de auto gemiddeld lager blijven en minder onder de hoes cumuleren.
Als je het ventilerende effect van de hoes wilt optimaliseren, doe je er goed aan een aantal banen schuimrubber (bijv. 8x8 cm) hermetisch in huishoudfolie te wrappen en die over de gehele bovenzijde van de auto te verdelen verdelen, waarbij ze net iets uitsteken. De huishoudfolie voorkomt dat het schuimrubber zich volzuigt met vocht. En de onstane tussenruimte zorgt een efficiëntere en gelijkmatiger vochtverdrijving.
Ik weet niet of die 5 liter per vierkante meter genoeg is, maar wel dat deze meetwaarde afhankelijk is van genoemde factoren. M.a.w.: De onstandigheden buiten de hoes, bepalen de ventilatiemogelijkheden van het materiaal. Bovendien kan zo'n waarde alleen worden gehaald als er voldoende ruimte tussen hoes en carrosserie zit. Een cm of 10 zou bijvoorbeeld goed zijn. Maar de hoes ligt voor het een groot deel direct op het plaatwerk. Het ventileren kan bij de juiste omstandigheden dus alleen plaatsvinden, daar waar de hoes de carrosserie niet raakt.
De condens is in eerste instantie niet een direct probleem voor het plaatwerk. Condens is een teken dat de luchtvochtigheid hoog is. Interieur, motorruimte en chassis hebben daar het meest van de lijden + scharnierpunten en holle ruimtes in deuren e.d.
Als de auto bijvoorbeeld met de hoes buiten op straat staat, is het belangrijk dat deze een redelijke afstand tot de grond houdt. Als er namelijk neerslag valt, trekt het vocht deels de grond in en een deel verdampt. Als wind onder de auto vrij spel heeft, zal de luchtvochtigheid onder de auto gemiddeld lager blijven en minder onder de hoes cumuleren.
Als je het ventilerende effect van de hoes wilt optimaliseren, doe je er goed aan een aantal banen schuimrubber (bijv. 8x8 cm) hermetisch in huishoudfolie te wrappen en die over de gehele bovenzijde van de auto te verdelen verdelen, waarbij ze net iets uitsteken. De huishoudfolie voorkomt dat het schuimrubber zich volzuigt met vocht. En de onstane tussenruimte zorgt een efficiëntere en gelijkmatiger vochtverdrijving.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie
Prachtige 900ng, Ernst-Jan! Inderdaad Citrin beige, met prachtige Viking Aero's eronder.De Roest schreef: ↑vr 13 nov, 2020 23:07Ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vinden! En hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het mogelijk maken van het in topstaat brengen van deze coupe.

Als je beschadigingen uit de bumpers wilt halen zal je echt aan bumperherstel moeten via een schadehersteller of het vervangen ervan. Maar het ophalen van verweerde bumpers, daar zijn wel goede middelen voor, zoals Autoglym Plastic & Trim conditioner of Meguiars G15812 Ultimate Black kunststofreparatie. Dat zijn producten voor de hobbyist. Je kunt ook eens een professionele restyler of autopoetser bezoeken en ofwel vragen naar geschikte producten ofwel een offerte voor een goede poetsbeurt opvragen.
Mooi dat je deze (be)houdt!
