afgebroken tapeind spruitstuk 9-3 2.0T B204
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: afgebroken tapeind spruitstuk 9-3 2.0T B204
mooie tips allemaal voor als ik zelf een keer aan de beurt ben.
-
Injectie
- Moderator
BOuten lopen heel erg gemakkelijk weer los door het uitzetten en krimpen tijdens opwarmen en afkoelen.Arjan09 schreef:Waarom zitten daar eigenlijk geen bouten in maar tapeinden?
In een zogenaamde kruk.Arjan09 schreef: Die linkse taps zijn onhandige dingen, ze zijn dun en ze hebben een vierkant geslepen uiteinde - waar past dat in?

-
Mkiep
- Geregistreerd lid
Ook mijn Saab ontkomt helaas niet aan het afbreken van de tapeinden van het uitlaatspruitstuk. De twee aan de bestuurderskant zijn net in de kop afgebroken. In maart staat de apk gepland, gezien de lekkage zal dit verholpen moeten worden. Overigens krijg ik ook af en toe de melding dat het mengsel te arm is op bank 1 met rijden op benzine (lpg CE lampje). Ik denk dat de lekkage hier wel eens mee te maken kan hebben.
-
jor
- Geregistreerd lid
Bij de action is een haaks hulpstuk te koop voor een paar euro s.Dat kan je in een normale boormachine zetten en heb je een haakse boor.Het is geen top gereedschap maar gezien prijs kan je met zo n omeenhoekieding toch de klus klaren.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Is het wellicht een idee om een moerensplijter te gebruiken om het uitlaatspruitstuk los te krijgen? De moeren ga je toch niet opnieuw gebruiken…
Daarnaast is misschien een inductieverwarmer een handige tool om dit soort moeren los te krijgen…
Een reden voor tapeinden is inderdaad om de montage te vereenvoudigen, maar ik denk dat het ook te maken heeft dat de cilinderkop van aluminium is. Als een (stalen)bout vaker dan 1 keer in het aluminium wordt vastgedraaid, is de kans groot dat het draad beschadigd en zelfs mee naar buiten komt. Tapeinden kun je laten zitten.
Daarom vind ik het ook zo raar dat constructeurs veel aluminium toepassen, maar de draadgaten nooit voorzien van stalen draadbussen. Alsof het nooit meer los hoeft…
Gelukkig is het wel te repareren met helicoils. Die zijn zelfs sterker! De spanningsdoorsnede wordt hierdoor vergroot waardoor het schroefdraad meer kracht kan opnemen.
Daarnaast is misschien een inductieverwarmer een handige tool om dit soort moeren los te krijgen…
Een reden voor tapeinden is inderdaad om de montage te vereenvoudigen, maar ik denk dat het ook te maken heeft dat de cilinderkop van aluminium is. Als een (stalen)bout vaker dan 1 keer in het aluminium wordt vastgedraaid, is de kans groot dat het draad beschadigd en zelfs mee naar buiten komt. Tapeinden kun je laten zitten.
Daarom vind ik het ook zo raar dat constructeurs veel aluminium toepassen, maar de draadgaten nooit voorzien van stalen draadbussen. Alsof het nooit meer los hoeft…
Gelukkig is het wel te repareren met helicoils. Die zijn zelfs sterker! De spanningsdoorsnede wordt hierdoor vergroot waardoor het schroefdraad meer kracht kan opnemen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
En wellicht de moeren monteren met wat molykote 1000 of vergelijkbaar. Dit vet is bestand tegen hoge temperaturen
-
Luthart
- Geregistreerd lid
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik zit me wel te bedenken dat het spruitstuk bij een turbo wel heter wordt dan een i-tje…Luthart schreef: ↑ma 03 jun, 2024 20:10Wonder boven wonder krijg ik de studs of gewoon heel uit… het kan dus wel goed gaan. De bouten zager er wel erg veroest uit… dus dat gaf geen goede hoop. Maar toch gelukt.
Ik zou ze altijd met de hand losdraaien. Dan heb je er wel een beter gevoel bij!