Centrale vergrendeling en nog wat dingetjes

1993-2002
Plaats reactie
DeadorAlive
Geregistreerd lid

Centrale vergrendeling en nog wat dingetjes

Bericht door DeadorAlive » zo 24 aug, 2025 19:55

Hallo!

Na ooit een 900 classic gereden te hebben, heb ik een aantal weken geleden een 9-3 2.0 turbo uit 2001 gekocht.
Rijdt, schakelt, remt, veert erg goed, lijkt goed onderhouden te zijn en ziet er nog netjes uit. Stuurt wel wat minder strak dan ik gewend ben in modernere auto's, maar dat is normaal geloof ik?
Erg blij met de auto. Heerlijk comfortabel voor lange ritten. Behoorlijk snel als je even wilt gas geven, al cruise ik er voornamelijk in.
Geluid uit de speakers ook helemaal prima en bijna alles functioneert top!

Wel een paar kleine dingetjes..
- Rechterachterdeur gaat meestal niet van het slot bij centrale vergrendeling. Soms doet ie het wel. Op slot doen gaat meestal wel.
Je hoort ook een soort ratelend geluidje. Waarschijnlijk een versleten tandwiel ofzo? Is dat makkelijk zelf te doen, of beter gewoon later maken bij de garage?

- Sid 2 pixels doen het niet allemaal altijd. Vaak na even rijden doen ze het wel allemaal. Ribbon vervangen, las ik al. Ga ik waarschijnlijk binnenkort doen, of laten doen als het niet duur is.

- Lampje op dashboard van parkeerlicht brandt altijd, of de verlichting nou aan, uit of op parkeerlicht staat.

- Wat steenslag op de voorzijde, kleine plekjes in de lak. Heb er lakstiften bij gekregen. Iemand tips hoe dit te doen?
Ook wat kleine bruine vastzittende vlekjes op de motorkap. Met wat poetsen met shampoo en spons kreeg ik ze niet of nauwelijks weg. Iemand een goede tip voor dit soort vuil?

- Elektrisch schuifdak werkt goed en lekt niet, maar de (rubber?) rand rondom is wel wat verweerd, dus zou m wel graag vervangen om toekomstige lekkage te voorkomen. Is dat simpel en goedkoop?
Is het overigens bij dit type mogelijk het dak te sluiten met de afstandsbediening? Of alleen bij latere types?
En is het normaal dat het alarm af gaat na een paar minuten als je de auto op slot hebt met het schuifdak open?

- Horen de koplampruitenwissers en sproeiers samen met de voorruitenwissers en sproeiers te werken? Er is geen aparte bediening voor toch?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Centrale vergrendeling en nog wat dingetjes

Bericht door jansen » ma 25 aug, 2025 9:36

Schuifdak met rubberen rand is niet orgineel Saab, dus achteraf ingebouwd en onderdelen zijn niet simpel en zeker niet goedkoop.

DeadorAlive
Geregistreerd lid

Bericht door DeadorAlive » ma 25 aug, 2025 12:03

Het schuifdak is gewoon origineel. Ik weet niet wat voor materiaal de buitenste rand van het schuifdak is, daarom zette ik het ook tussen haakjes met een vraagteken erachter.

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » ma 25 aug, 2025 13:32

DeadorAlive schreef:
zo 24 aug, 2025 19:55

Wel een paar kleine dingetjes..
- Rechterachterdeur gaat meestal niet van het slot bij centrale vergrendeling. Soms doet ie het wel. Op slot doen gaat meestal wel.
Je hoort ook een soort ratelend geluidje. Waarschijnlijk een versleten tandwiel ofzo? Is dat makkelijk zelf te doen, of beter gewoon later maken bij de garage?

Dat is de zogenaamde kiekert. Gewoon vervangen en het probleem is opgelost. Zowel nieuw als gebruikt te koop. Vraag hier op het forum

- Sid 2 pixels doen het niet allemaal altijd. Vaak na even rijden doen ze het wel allemaal. Ribbon vervangen, las ik al. Ga ik waarschijnlijk binnenkort doen, of laten doen als het niet duur is.
Ik heb geen goede ervaring met het vervangen van de ribbon. Er worden hier wel sids aangeboden tegen redelijke prijzen. Ook kun je hem laten reviseren met garantie. Kost volgens mij rond de 125 euro

- Lampje op dashboard van parkeerlicht brandt altijd, of de verlichting nou aan, uit of op parkeerlicht staat.
Dat lampje van parkeer licht komt mij volslagen onbekend voor omdat de 9-3 og dat niet heeft.

- Wat steenslag op de voorzijde, kleine plekjes in de lak. Heb er lakstiften bij gekregen. Iemand tips hoe dit te doen?
Ook wat kleine bruine vastzittende vlekjes op de motorkap. Met wat poetsen met shampoo en spons kreeg ik ze niet of nauwelijks weg. Iemand een goede tip voor dit soort vuil?
Met lakstiften is precisiewerk. Heel dun gebruiken en dan polijsten. Dat geld ook voor je vlekjes. Hoe gek ook maar wd 40 lost ook aardig wat dingen op. Anders dan vraag je een keer advies aan een autopoetser bij je in de buurt.

- Elektrisch schuifdak werkt goed en lekt niet, maar de (rubber?) rand rondom is wel wat verweerd, dus zou m wel graag vervangen om toekomstige lekkage te voorkomen. Is dat simpel en goedkoop?
Is het overigens bij dit type mogelijk het dak te sluiten met de afstandsbediening? Of alleen bij latere types?
En is het normaal dat het alarm af gaat na een paar minuten als je de auto op slot hebt met het schuifdak open?
Dakrand is van dat rare poreuse band. Dat verhard. Ik heb daar geen vervanging voor gezien tot nu toe maar misschien dat een dakinbouwer jou goede raad kan geven.
Sluiten met de afstandsbediening gaat hem niet worden.
Alarm dat afgaat met open dak is niet zo heel gek. Als het je stoort kun je het alarm uit laten programmeren. de sensors in de binnenruimte zijn nogal gevoelig

- Horen de koplampruitenwissers en sproeiers samen met de voorruitenwissers en sproeiers te werken? Er is geen aparte bediening voor toch?
De koplampsproeiers werken wanneer je de hendel naar je toe haalt om te sproeien. dDan gaan ook de wissers aan. Bij gewoon gebruik van de wissers niet.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

Afbeelding

DeadorAlive
Geregistreerd lid

Bericht door DeadorAlive » ma 25 aug, 2025 13:41

klaasj schreef:
ma 25 aug, 2025 13:32
Dank je Klaasj!

Harrie1971
Donateur
Donateur

Bericht door Harrie1971 » wo 27 aug, 2025 10:17

Als die rand rondom het schuifdak geen stukken mist, gewoon laten zitten. Als er een beetje water doorheen komt wordt dat afgevoerd door de afvoerleidingen in de stijlen. Laatst had ik in de wasstraat dat er een flinke scheut doorheen kwam dat blijkbaar niet door de afvoeren kon worden afgevoerd. Maar die wasstraat spoot ook zó hard, niet normaal meer.

DeadorAlive
Geregistreerd lid

Bericht door DeadorAlive » wo 27 aug, 2025 15:33

Harrie1971 schreef:
wo 27 aug, 2025 10:17
Als die rand rondom het schuifdak geen stukken mist, gewoon laten zitten. Als er een beetje water doorheen komt wordt dat afgevoerd door de afvoerleidingen in de stijlen. Laatst had ik in de wasstraat dat er een flinke scheut doorheen kwam dat blijkbaar niet door de afvoeren kon worden afgevoerd. Maar die wasstraat spoot ook zó hard, niet normaal meer.
Dank je!
Ik had laatst wel toen ik na een buitje de achterklep open deed, er wat water uit de zijgoot van de klep naar beneden kwam. Is dat herkenbaar?

Harrie1971
Donateur
Donateur

Bericht door Harrie1971 » do 28 aug, 2025 16:37

Dat er water uit de klep loopt na een bui is normaal.

Plaats reactie