Saab tuning voor 9-3 OG Cabrio 2.0T Trionic 7

1993-2002
Plaats reactie
BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Saab tuning voor 9-3 OG Cabrio 2.0T Trionic 7

Bericht door BertusDouma » ma 11 dec, 2023 22:43

Op de een of andere manier ben ik enthousiast geworden van een reactie op twitter n.a.v. een post van mij: ik was al blij met mijn 185 pk, maar - zo werd me verteld - dat zou heel makkelijk omhoog kunnen naar zo'n 230 pk. Dan werd het nog leuker. Ik zou me maar eens vervoegen bij DionHPT was het advies, die zou dat goed kunnen.

Omdat ik van niets wist heb ik me een beetje verdiept in e.e.a. (beetje maar hoor), en eigenlijk komen daarmee een paar vragen naar boven:
1) klopt het dat als je dit laat doen je Saab zuiniger omspringt met z'n brandstof. Uitgaande van eenzelfde rijstijl (die dus dan niet echt past bij het hogere vermogen).
2) ik zag dat er best wel een aantal aanbieders zijn die dit doen - chiptunen van Saabs. Wie is hierbij aan te bevelen (is natuurlijk een subjectief oordeel, maar bij veel positieve reacties van een bepaalde partij geeft dat wel vertrouwen).
3) heeft het op een of andere manier nog een nadelig effect op je motorblok/auto: is het b.v. nodig om een andere/steviger veerpootbrug te monteren e.d.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Afbeelding

Afbeelding

DionHPT
Geregistreerd lid

Re: Saab tuning voor 9-3 OG Cabrio 2.0T Trionic 7

Bericht door DionHPT » ma 11 dec, 2023 22:56

Nou dat kan ik je in eigen persoon wel vertellen :)

1)
Dat ligt een beetje aan je rechtervoet maar de meeste klanten rijden een stuk zuiniger. Dit komt naast het nakijken en controleren van de auto ook door het gebruik van 10 jaar nieuwere basissoftware in het geval van jou auto.

2)
Er zijn natuurlijk een hoop aanbieders. Je moet gewoon gaan voor het bedrijf waar je het beste gevoel bij hebt. Ik ga voor mijzelf daar hier niet de vlag voor uithangen :mrgreen: :mrgreen:

3)
In alle gevallen is het veilig voor je auto. In mijn normale tuning zoek ik bijv. zelf de grenzen niet op en blijf ik daar een stukje vandaan. Dit behoudt een hele hoge zekerheid.
Bedenk je ook dat door het tunen, het loggen van de auto en het nakijken er van juist de betrouwbaarheid toeneemt, want ik zie daarbij iedere onregelmatigheid.
Ik haal dagelijks nog wel potentiele gevaren uit auto's.

Ik denk dat je met een fijne 230 pk (mits op Euro98) echt een extra dimensie aan je auto geeft die naast sneller/dynamischer is ook gewoon soepeler rijdt.

Succes met je zoektocht!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 12 dec, 2023 11:28

@TS Eigenliik is alles wat je over dit onderwerp wilt weten al eens geschreven... "Engine Tuning" betekend uiteindelijk niks meer dan het optimaliiseren van je krachtbron naar een bepaald gebruik. Bijv vermogen of koppel of verbruik of duurzaamheid, of een bepaalde gewogen mix van dit alles (en wellicht meer....).

Het mooie van de EFI systemen (zoals de meeste van ons nu rijden) is dat ze veel beter in te stellen zijn dan bijv carbeurateurs en mechanische ontstekingen. Met verstand van zaken kun je een EFI optimaliseren voor scenarios. Koude start? Optimaliseer voor snel opwarmen van motor en cat. Rustig cruizen op de snelweg? Optimaliseer je verbruik. Wordt er vermogen gevraagd laag in toeren? Optimaliseer voor koppel. Wordt er doorgetrokken, hoger in de toeren, Optimaliseer voor eindvermogen, etc, etc...

Vaak (zeker voor "roadgoing" SAAB's) is het de kunst dit te doen met duurzaamheid van onderdelen in gedachte.

SAAB zelf kon dit spelletje natuurlijk prima, echter hadden zij, veel meer dan tuners, rekening te houden met economische belangen. Denk garantie, het gamma dat SAAB in de markt bracht, etc. Tuners hebben en nemen dan ook meer vrijheid hierin.

Dus,
1) Met de meeste stage 1 "tunes" (van de usual suspects) kun je zuiniger rijden dan "origineel". Dit heeft oa te maken dat een tuner beter kan optimaliseren voor klimaat en brandstof, en oa niet een bepaald vermogen hoeft te garanderen onder de meest uiteenlopende situaties.

2) Klopt, er zijn veel aanbieder. Mede doordat er door een groepje SAAB fanaten lang geleden is besloten om software te schrijven om SAAB tuning toegankelijk te maken voor iedereen. Mede hierdoor kan er wel nogal wat verschil zijn wat betreft kwaliteit (al zal dat de meeste gebruikers vaak niet opvallen, pas als hun blok afgeschreven is...).

Je kun oa onderscheid maken in de achtergrond van aanbieders. Sommige al heel lang bestaande aanbieders zoals Abbot en Maptun hebben een hele waardevolle basis gelegt. Dit zijn bedrijven die veel geld hebben geinvesteerd in hun producten. Andere jongere bedrijven liften, mede door open source software, hier weer dankbaar op mee (en verdienen er ook flink aan). En zo zijn er ook nog liefhebbers (zoals ik) wiens doel het is, en zal blijven, om zoveel mogelijk snelle SAAB's op de weg te krijgen en houden... (Ik wist het wel naar wie ik toe zou gaan :mrgreen: )

3) Ik haalde hierboven al wat over duurzaamheid aan. Ik doel hier op de techniek, niet perse het milieu (al speelt dat soms ook mee). Als er meer van een motor gevraagd wordt, bijv vermogen, maar ook efficientie, zul je altijd meer van je onderdelen vragen. Maar goede tuning zal ook altijd zo zijn opgezet dat dit binnen de marges van de hardware gebeurt. Dat wil niet zeggen dat onderdelen niet kunnen falen, maar in iedergeval niet eerder dan je ervan zou mogen verwachten.

Oei... een hele lap tekst, zie ik. Ik hoop dat je wat wijzer bent!

Groet, evo

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door BertusDouma » di 12 dec, 2023 23:22

:D Dag DionHPT en evo,
Hartelijk dank voor jullie beider uitgebreide reactie. Dit biedt inderdaad perspectieven. Hoewel ik wel even opveerde over euro98 benzine. Ik ben juist zo blij dat ik met mijn Saab nog euro95 kan tanken. Dat scheelt toch wel. Maar misschien is daar wel een mouw aan te passen.
Ik laat iig een en ander ‘s even op mij inwerken en kom vast wel tot iets constructiefs en wie weet klop ik t.z.t. eens aan. De basis is er zeker n.l. een prachtige Saab 9-3 Cabrio 2.0T :D

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 13 dec, 2023 9:33

Ongeacht wat je doet, wel of niet tonen, zou ik altijd op 98 gaan rijden. Je rijdt er echt verder mee en de kwaliteit van 95 loopt nogal uit een. Nu zal jouw Saab er goed tegen kunnen waarschijnlijk maar hij vindt 98 echt lekkerder.

BertusDouma
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door BertusDouma » do 14 dec, 2023 21:10

Dag Scoloo,
Ja dat denk ik ook wel. Mijn K1100LT gaat ook op 98/100 evenals mijn Audi 100. En vond het daarom eigenlijk wel fijn om in het Saabboekje te lezen dat euro 95 voldoende is. Blijft idd een overweging wat te doen. Misschien toch maar overstappen 8)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 14 dec, 2023 21:47

BertusDouma schreef:
ma 11 dec, 2023 22:43
heeft het op een of andere manier nog een nadelig effect op je motorblok
De techniek gaat zwaarder belast worden. Houd er rekening mee dat onderdelen die het nu nog net zonder haperen volhouden de geest kunnen geven zodra een getuned blok er harder aan gaat sleuren.
Ontstekingscassette, turbo en intercoolerslangen die op hun laatste benen lopen kunnen het begeven na tuning. Dat ligt dan niet aan de tuning. Na verloop van tijd waren de mankementen toch wel naar boven gekomen, maar door de zwaardere belasting komt het meteen aan het licht.

Laat je door bovenstaande vooral niet weerhouden, maar ben je ervan bewust dat er bijkomende kosten kunnen zijn. Zorg dat de auto in goede conditie is voordat je gaat tunen. Een goed getunede SAAB staat garant voor veel rijplezier.

Plaats reactie