@TS Eigenliik is alles wat je over dit onderwerp wilt weten al eens geschreven... "Engine Tuning" betekend uiteindelijk niks meer dan het optimaliiseren van je krachtbron naar een bepaald gebruik. Bijv vermogen of koppel of verbruik of duurzaamheid, of een bepaalde gewogen mix van dit alles (en wellicht meer....).
Het mooie van de EFI systemen (zoals de meeste van ons nu rijden) is dat ze veel beter in te stellen zijn dan bijv carbeurateurs en mechanische ontstekingen. Met verstand van zaken kun je een EFI optimaliseren voor scenarios. Koude start? Optimaliseer voor snel opwarmen van motor en cat. Rustig cruizen op de snelweg? Optimaliseer je verbruik. Wordt er vermogen gevraagd laag in toeren? Optimaliseer voor koppel. Wordt er doorgetrokken, hoger in de toeren, Optimaliseer voor eindvermogen, etc, etc...
Vaak (zeker voor "roadgoing" SAAB's) is het de kunst dit te doen met duurzaamheid van onderdelen in gedachte.
SAAB zelf kon dit spelletje natuurlijk prima, echter hadden zij, veel meer dan tuners, rekening te houden met economische belangen. Denk garantie, het gamma dat SAAB in de markt bracht, etc. Tuners hebben en nemen dan ook meer vrijheid hierin.
Dus,
1) Met de meeste stage 1 "tunes" (van de usual suspects) kun je zuiniger rijden dan "origineel". Dit heeft oa te maken dat een tuner beter kan optimaliseren voor klimaat en brandstof, en oa niet een bepaald vermogen hoeft te garanderen onder de meest uiteenlopende situaties.
2) Klopt, er zijn veel aanbieder. Mede doordat er door een groepje SAAB fanaten lang geleden is besloten om software te schrijven om SAAB tuning toegankelijk te maken voor iedereen. Mede hierdoor kan er wel nogal wat verschil zijn wat betreft kwaliteit (al zal dat de meeste gebruikers vaak niet opvallen, pas als hun blok afgeschreven is...).
Je kun oa onderscheid maken in de achtergrond van aanbieders. Sommige al heel lang bestaande aanbieders zoals Abbot en Maptun hebben een hele waardevolle basis gelegt. Dit zijn bedrijven die veel geld hebben geinvesteerd in hun producten. Andere jongere bedrijven liften, mede door open source software, hier weer dankbaar op mee (en verdienen er ook flink aan). En zo zijn er ook nog liefhebbers (zoals ik) wiens doel het is, en zal blijven, om zoveel mogelijk snelle SAAB's op de weg te krijgen en houden... (Ik wist het wel naar wie ik toe zou gaan

)
3) Ik haalde hierboven al wat over duurzaamheid aan. Ik doel hier op de techniek, niet perse het milieu (al speelt dat soms ook mee). Als er meer van een motor gevraagd wordt, bijv vermogen, maar ook efficientie, zul je altijd meer van je onderdelen vragen. Maar goede tuning zal ook altijd zo zijn opgezet dat dit binnen de marges van de hardware gebeurt. Dat wil niet zeggen dat onderdelen niet kunnen falen, maar in iedergeval niet eerder dan je ervan zou mogen verwachten.
Oei... een hele lap tekst, zie ik. Ik hoop dat je wat wijzer bent!
Groet, evo