Mijn 9-3 uit 1998 start moeilijk en loopt slecht. Als hij aanslaat is de motor aan de praat te houden door met het gas te spelen. Soms lijkt hij dan goed te lopen maar bij meer of minder gas geven reageert de motor niet altijd 1(maar soms ook weer wel gewoon). Als je probeert weg te rijden is er geen vermogen.
ANWB constateerde een ontstekingsprobleem maar die diagnose is zonder verder onderzoek gesteld.
Omdat ik toch bezig ben met preventief winteronderhoud heb ik al wel e.e.a. vervangen maar dat maakt het niet veel beter. Vervangen zijn":
Bougies
Luchtmassameter
Verdeler
Iemand een idee wat ik verder kan doen of wat er defect kan zijn?
Slecht aanslaan en lopen van de motor
-
coppe218
- Donateur (3x)

Re: Slecht aanslaan en lopen van de motor
Je schrijft verdeler, ik mag dus aannemen dat het een i-tje is? Hoe zagen de oude bougies eruit. Hoe ziet de verdelerkap eruit. De bougiekabels? Speelt het meer of minder als het vochtiger is?
-
klaasj
- Donateur (8x)

de brandstofdrukregelaar kan bij een itje ook problemen geven. Kijk eens of je met remreiniger in te spuiten wel een normaal lopende motor hebt. Dan weet je of het een brandstofprobleem is. Wanneer is het brandstoffilter vervangen. Check de nodige vacuumslangetjes en de luchtmassameter.
-
9323
- Donateur (2x)

Speelt dit alleen bij koude motor?
-
LeonR
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties
Ik heb het probleem uiteindelijk weten te verhelpen.
Bij het linker achterlicht in de buurt zit e.e.a. geaard (onder de zijbekleding van de achterbak). Door roestvorming was de aarding niet optimaal en werkte de brandstofpomp niet naar behoren. Ik kwam e.e.a. op het spoor omdat er ook een achterlichtstoring op het display in het dashboard verscheen.
Nieuwe aardedraad aangelegd en alles werkt weer.
Ik heb het probleem uiteindelijk weten te verhelpen.
Bij het linker achterlicht in de buurt zit e.e.a. geaard (onder de zijbekleding van de achterbak). Door roestvorming was de aarding niet optimaal en werkte de brandstofpomp niet naar behoren. Ik kwam e.e.a. op het spoor omdat er ook een achterlichtstoring op het display in het dashboard verscheen.
Nieuwe aardedraad aangelegd en alles werkt weer.