Defect slot achterklep

1993-2002
Plaats reactie
joosty8
Geregistreerd lid

Defect slot achterklep

Bericht door joosty8 » zo 30 okt, 2022 17:53

Beste leden,

Sinds een tijdje gaat de achterklep van mijn 93 SE uit 1999 niet meer op slot. De achterklep valt nog wel in het slot maar slaat (2x) over als ik de auto vergrendel. Heeft iemand dit meegemaakt of heeft iemand de gouden tip om dit te verhelpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Joost

edwardk
Geregistreerd lid

Re: Defect slot achterklep

Bericht door edwardk » zo 30 okt, 2022 21:41

Zou als ik jou was Dit verhaal eens even doorlezen.
Ik heb nu al weer 6 a 7 jaar geleden a.g.v. een storing door draadbreuk uit voorzorg Alle bedrading uit de kabelboom van mijn 9-5 sedan vervangen (+ 2 extra, je weet nooit ) door kwalitatief betere (soepelere bedrading) die men in de paneelbouw gebruikt en waar door het vele bewegen door het openen en sluiten van de achterklep na enige tijd niet de aders van de bedrading gaan breken en bepaalde functies uit gaan vallen -->> gevolg storingen.
Het functioneert nu al ca 6-7 jaar zonder enige storing :smart: .
De nieuwe bedrading is veel soepeler waardoor de kans dat de aders in de draden door de soepelheid minder snel breken waardoor je storingen krijgt. De voor deze functie door saab gebruikte bedrading is veel te stug en gaan na enige tijd de aders breken.

succes.
Misschien is dat bij jouw 9-3 ook wel het geval.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 31 okt, 2022 9:03

check eerst de elektrische sluiter zelf: minder werk en meestal de oorzaak -ben de naam ff kwijt-.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 31 okt, 2022 12:36

Zou ook best kunnen, deze draadbreuk(en) komen vaak niet alleen.
Het zou best eens kunnen zijn dat je meer storingen hebt maar dat dat nog niet opgevallen is .
Ik had een storing in het openen v/d achterklep (is nog tot daar aan toe) en de achteruitrijverlichting (is niet handig voor je zelf maar ook niet voor een ander).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 31 okt, 2022 12:51

die draadbreuken zijn rotdingen maar komen natuurlijk ook voor, en vindt het maar eens wanneer ze net niet helemaal door zijn.
dat slot: kiekert en meestal wel voorradig hier op het forum.
Wees wel voorzichtig met dat ding: oude kunststof barst snel.

joosty8
Geregistreerd lid

Bericht door joosty8 » wo 09 nov, 2022 16:47

Bedankt voor jullie tips! Ik heb gekeken naar het slot en ben bang dat het inderdaad een elektronische storing is. De motor vergrendeld het slot maar slaat meteen daarna weer aan waardoor hij ontgrendeld.

Binnenkort dus even langs de garage.

Groet,

Joost

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » wo 09 nov, 2022 20:57

Ik heb nog wel een goed slot beschikbaar Joost.
Stuur mij even een Pb.

Groet, Erik

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » vr 09 dec, 2022 16:06

Hoe is het nu verholpen? Ik heb nl. exact hetzelfde probleem met het slot van de achterklep van mijn 2002 9-3 SE!

Eerst ging het nog door de achterklep te openen met de sleutel maar nu gaat dat ook niet meer helemaal goed: Slot klikt 2 keer (open en direct weer dicht) als ik de sleutel naar links draai. Dit probleem had ik niet bij openen en sluiten met de sleutel toen het nog niet zo koud was buiten zoals nu...

Bedankt voor enige info!

Groeten,
Bruno

joosty8
Geregistreerd lid

Bericht door joosty8 » za 10 dec, 2022 1:08

Uiteindelijk ben ik naar een Saab dealer gegaan (mijn multiriem was ook geklapt). Het bleek een defecte sensor te zijn in het slot zelf. Uiteindelijk hebben ze een donorsensor gebruikt.

Succes!

Groet,

Joost

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » za 10 dec, 2022 1:16

Dankjewel Joost! Prettig weekend!

Beste groeten,
Bruno

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » za 10 dec, 2022 14:57

Wie kan dit verklaren?

Bij mij werkt het slot niet met de knop in de deur bestuurder en ook niet met de knop op de afstandsbediening van de centrale vergrendeling MAAR WEL met de sleutel in het slot van de achterklep...
Dit is tochh ook een beetje verwijderd van het slot van de achterklep! Werkt het sleutelslot dan niet via dezelfde sensor in het slot van de achterklep??? Raadsel!

Bedankt voor bijkomende info!

Groeten,
Bruno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 10 dec, 2022 15:21

Ik denk dat het slot in de achterklep mechanisch ontgrendelt met de sleutel, met een stangetje of kabeltje of zo, niet elektrisch via een schakelaar. Dat zorgt er ook voor dat je de boel nog kan openen met een lege accu.

sonettje
Geregistreerd lid

Bericht door sonettje » za 10 dec, 2022 15:35

Zou best kunnen maar ook met de sleutel in de achterklep maakt het slot dezelfde klik als met de afstandsbediening...

Groeten,
Bruno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 11 dec, 2022 12:13

Dat klopt, het stangetje (32) zit ook weer aan de motor (29).

Afbeelding

Plaats reactie