Vervangen "blauwe" kogelklepjes

1993-2002
Plaats reactie
Patrick71
Geregistreerd lid

Vervangen "blauwe" kogelklepjes

Bericht door Patrick71 » vr 08 jan, 2021 18:08

Ik had al enige tijd wat nieuwe onderdelen besteld en nog niet alles heb ik kunnen inbouwen.
Nu met deze CORONA-tijd wilde ik de blauwe kogelklepjes gaan vervangen door de metalen versies van R&D.
Dat lijkt even een snel klusje ware het niet dat ik wat moeite heb om de oude klepjes te demonteren. De hard-kunstof slangen waar ze aan vast zitten geven niet echt mee.
Voordat ik zelf wat ga proberen, ben ik wel benieuwd of misschien iemand anders al hiermee van doen heeft gehad. Zo ja , dan hoor ik graag de waardevolle tips.
Zelf zit ik te denken aan het verwarmen van de harde kunstof slangen maar ik weet niet of dat de juiste oplossing is.

De oude blauwe kogelklepjes

Afbeelding

Afbeelding

de nieuwe versie

Afbeelding

Jobo77
Donateur
Donateur

Re: Vervangen "blauwe" kogelklepjes

Bericht door Jobo77 » vr 08 jan, 2021 18:11

Volg. Wellicht een handleiding maken als deze er nog niet is en je een goede manier hebt gevonden.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 08 jan, 2021 19:52

Wat ik altijd doe is de kunststof slang vervangen door 6 mm vacuümslang (o.a. ook bij dit adres te koop). Daar druk je de metalen klepjes zo in. Je kunt die plastic leidingen ook smelten maar persoonlijk zie ik de meerwaarde er niet van in.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 09 jan, 2021 11:21

Same here. Harde plastic leiding met een scherp mesje open snijden op een T-stukje en 6mm vacuümslang er overheen, past precies. Aan de GKH kant zit er helemaal aan het eind een klein stukje rubber slang op de plastic leiding, die het koppelstuk vormt om de EVAP aan te sluiten. Die trek je zo van het GKH af (zelfs zonder het klemmetje te verwijderen) en vervang je door een stuk 6mm siliconen vacuümslang. Simpel DIY klusje imo!

Let wel even op dat je het peiltje op de klep de goede kant op hebt zitten. ;-)

Patrick71
Geregistreerd lid

Bericht door Patrick71 » za 09 jan, 2021 12:43

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb even op de site van R&D gekeken en daar geven ze de 8mm siliconenslang aan als vervanging.
Is de 6mm zoals jullie aangeven misschien beter omdat het dan beter afsluit (ervaring mee?)?
De aansluitingen van de klepjes zijn ook 8mm

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 09 jan, 2021 14:15

Silicone slang is erg rekbaar. De 6 mm slang werkt prima en zit lekker strak.

Patrick71
Geregistreerd lid

Bericht door Patrick71 » vr 05 mar, 2021 13:31

Ik heb (eindelijk) de tijd gepakt om de klepjes te vervangen.
Het gebruik van 6mm siliconenslang kan inderdaad. Je moet wel goed je best doen om het goed over de aansluiting te kunnen schuiven.
Maar het zit erin en eigenlijk is het dan wel weer lekker om op een vrij eenvoudige manier deze modificatie door te voeren.
Thx voor alle tips en trucs

Plaats reactie