Licht schokken door airco?

1984-1997
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Licht schokken door airco?

Bericht door Wouter » zo 14 jun, 2009 23:54

Auto: '97 9000 CS 2.0i met bij aflevering ingebouwde, handbediende airco. Auto heeft niet veel gelopen (128.000). Bij aankoop vorige week werkte de airco niet, dus die heb ik van de week laten controleren en opnieuw laten afvullen. Blaast nu weer ijskoude lucht.

Probleem: Ik ben erachter gekomen dat de motor af en toe licht schokt wanneer ik met de airco aan rijdt. Het is vooral merkbaar als je gladjes over de snelweg zoeft met een constante snelheid. Als ik dan de airco inschakel voel je een lichte schok. Logisch lijkt me, want dat is de koppeling die de pomp in werking laat treden. Maar vervolgens blijft de auto onregelmatig lichte schokjes geven. Het voelt een beetje hetzelfde als een ontsteking die een vonkje overslaat. Met de airco uit verder geen problemen.

Wat kan het zijn? Aircopomp (koppeling) slecht?

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » ma 15 jun, 2009 0:48

Misschien wat raar :oops: om tegen een Saab-techneut zoals jij te zeggen maar weet je zeker dat dit niet een after-market handbediende airco is met toch ergens een mechanische climate control, dus een instelknopje voor de temperatuur? Of dat de airco mssn op de temperatuurinstelling van het verwarmingssysteem werkt? Er staat me vaag bij dat Gold ooit zoiets leverde.

Wat jij beschrijft is namelijk precies wat een climate control doet: af en toe uit en even later weer aan om de ingestelde temperatuur aan te houden. Mijn oude Benz had, naast het knopje 'airco altijd aan', met een sneeuwvlokje erop dus, ook een handmatig instelbare climate control.

Ivo

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 15 jun, 2009 9:16

Het is een volledig originele Saab airco, alleen is deze niet in de fabriek ingebouwd, maar bij aflevering door de dealer. Dat gebeurde vaker bij de airco-loze basis 9000. De handbediende airco (AC) was in de modeljaren '96 t/m '98 ook niet meer als losse optie te bestellen voor de 9000, je kon alleen kiezen voor een duur pakket waar een geregelde airco (ACC) deel van uitmaakte.

Maar goed, de handbediende airco is een simpel aan/uit-systeem qua bediening. Ik weet niet of er voor de pomp een bepaalde thermostatische regeling is?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 17 jun, 2009 23:55

Sorry voor dit schopje, maar ik wil nog één poging wagen of iemand hier nog iets over mijn airco met schokjes kan zeggen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 18 jun, 2009 1:23

edit

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 18 jun, 2009 1:27

Koppel de V-snaar van de aircopomp eens los en kijk of het euvel dan nog steeds optreedt. Deze heeft dan geen mechanische aandrijving meer (voor zover ik weet). Treedt het probleem dan nog steeds op dan kun je het in het elektrische circuit en/of de pomp gaan zoeken.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 18 jun, 2009 5:59

De airco pomp schakelt zeer regelmatig in en uit. dit is volkomen normaal. en in sommige auto's idd voelbaar. Je moet je voorstellen dat als deze pomp constant doordraait dat de drukken dan zo gigantisch hoog worden. dat er andere dingen kapot gaan.
Modernere systemen hebben vaak een ander type pomp. Die een variabele pompopbrengst hebben.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 18 jun, 2009 12:07

@ Sapphire: v-snaar afkoppelen gaat niet zo makkelijk in een 9000 (multiriem) :wink:

@ Injectie: dank, ik denk dat ik het zo laat. los van de schokjes functioneert alles goed.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 18 jun, 2009 12:10

Ja, 'onze' (lees: Herco's) vakantie 9000 2.0i had precies hetzelfde. Als de aircopomp erin kwam (en dat deed-ie nog weleens in Italie) voelde je dat duidelijk met het rijden. Pomp is ook aardig zwaar en de 2.0i is juist weer de lichtste motorisering. Vooral als je aan het accelereren was, was het goed merkbaar.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 18 jun, 2009 13:09

En even voortbordurend op Injectie's opmerking over de hoge druk in het systeem. Ik kan me herinneren dat bij het afvullen ik het digitale klokje nog iets voorbij de 950 gram koelmiddel zag gaan. Misschien dat er nu iets teveel in het systeem zit, waardoor wat hogere druk, waardoor het schokken wat beter voelbaar (?).

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 18 jun, 2009 13:26

950 gram is precies wat in mijn helemaal lege (na steentje door condenser) airco-circuit ging. Denk dus niet dat je teveel druk door teveel koudemiddel opbouwt.

Ivo

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 18 jun, 2009 13:57

Even AIC schoonmaken, tenminste als het voorkomt bij het inschakelen van de airco. Redelijk gebruikelijk dat hij dan even hapert.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 18 jun, 2009 14:10

Verband tussen AIC (stationairregelaar) en schokjes bij airco op de snelweg zie ik niet helemaal, maar het staat nog op m'n lijstje van werkzaamheden.

krikkie
Geregistreerd lid

Bericht door krikkie » do 18 jun, 2009 17:33

is normaal, heb ik bij men 2 9000's altijd gehad, schrok ook de eerste keer,had namelijk nog nooit een auto gereden met airco, nu wil je niet meer zonder :lol:

Skunk
Geregistreerd lid

Bericht door Skunk » do 18 jun, 2009 20:24

Injectie schreef:De airco pomp schakelt zeer regelmatig in en uit. dit is volkomen normaal. en in sommige auto's idd voelbaar. Je moet je voorstellen dat als deze pomp constant doordraait dat de drukken dan zo gigantisch hoog worden. dat er andere dingen kapot gaan.
Modernere systemen hebben vaak een ander type pomp. Die een variabele pompopbrengst hebben.
Ik dacht dat het tussentijds uitschakelen van de airco te maken had met de vorstbeveiliging.

Plaats reactie