Abs grijpt in bij licht aanremmen
-
9323
- Donateur (2x)

Abs grijpt in bij licht aanremmen
Hallo! Ons eeuwigdurende project heeft een vreemd euvel: bij licht aanremmen vindt het abs het nodig om in werking te treden. Dit alles is herkenbaar aan voelbare klopjes in het rempedaal. Uitlezen per tech2 levert niks op.
Iemand een idee? Abs-computer wellicht? Of toch een sensor?
Iemand een idee? Abs-computer wellicht? Of toch een sensor?
-
9000-95
- Donateur

Re: Abs grijpt in bij licht aanremmen
ABS mkII of mk IV? Hangt af van het bouwjaar. De oudere versie is onder andere te herkennen aan de "bol" a la Citroën op de HRC. Dacht dat my92 of 93 het omslagpunt is.
Algemeen:
Als het altijd optreedt: sensor die een te zwak signaal levert, waardoor de abs ecu het niet meer ziet bij lage snelheid. Vuil, ouderdom etc. Te zien door de signalen te scopen. Of misschien kan dat ook via de Tech2 door de live sensor data uit te lezen.
Als het soms optreedt (en wel vooral bij inveren, drempels): draadbreuk bij één van de sensoren. Te vinden door de weerstand te meten op de connector en tegelijkertijd aan de kabel te rommelen.
Is wel een linke fout. Je hebt niet meer het volle remvermogen als de abs onterecht inkomt. Het is maar een weet...
Algemeen:
Als het altijd optreedt: sensor die een te zwak signaal levert, waardoor de abs ecu het niet meer ziet bij lage snelheid. Vuil, ouderdom etc. Te zien door de signalen te scopen. Of misschien kan dat ook via de Tech2 door de live sensor data uit te lezen.
Als het soms optreedt (en wel vooral bij inveren, drempels): draadbreuk bij één van de sensoren. Te vinden door de weerstand te meten op de connector en tegelijkertijd aan de kabel te rommelen.
Is wel een linke fout. Je hebt niet meer het volle remvermogen als de abs onterecht inkomt. Het is maar een weet...
-
9323
- Donateur (2x)

Ha, dank! Auto is van 1996. Sensor rechtsachter is nieuw. Ik ga eerst eens alles schoon blazen, kijken of dat helpt. En anders wellicht de andere sensoren uitwisselen...
En inderdaad, het is een linke storing. Voelt ook niet erg prettig om zo rond te rijden. Oh, en hij doet t altijd - is geen intermitterende breuk dus of iets dergelijks.
En inderdaad, het is een linke storing. Voelt ook niet erg prettig om zo rond te rijden. Oh, en hij doet t altijd - is geen intermitterende breuk dus of iets dergelijks.
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Die van mij (1996 2.3T) deed dat ook. Voelbaar aan hard rempedaal met schokken, hoorbaar aan tikkende, ratelende ABS pomp. Soms in combinatie met lampje, soms ook niet. Lang speuren op saabnet.com leverde op dat het wellicht een hangende remklauw kon wezen. Hoe dat werkt, geen idee, maar ik heb sinds die tijd drie van de vier remklauwen laten vervangen en geen probleem meer. Afkloppen maar weer. Nou ja, gaat al een jaar goed. Cheerio.
-
9000-95
- Donateur

Is geen fijn gevoel nee. Als je er mee moet rijden nu, beter de abs helemaal platleggen tijdelijk door bv een zekering te trekken of een sensor los te koppelen. Dan remt het weer zoals het hoort tenminste.
-
Onsjos
- Geregistreerd lid
Als alle voorgaande suggesties niet afdoende zijn. Kijk dan even naar de abs ringen op de aandrijfas. Deze willen nog weleens losraken, geeft dezelfde symptomen als beschreven.
-
9323
- Donateur (2x)

Dank voor al deze tips! We kunnen even vooruit. Ik zal hier m'n bevindingen posten.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Kijk ook even naar de massa van de abs unit. Ik ben heel lang bezig geweest met het oude systeem, abs plus 3. Wat een hel. Uiteindelijk is het gelukt, maar storing bleef soms terugkomen ( alleen lampje). Dit bleek een massa te zijn die gaar was.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Waar zit die massa-aansluiting? Ik heb recent de sensor rechtsvoor vervangen en sindsdien brandt het lampje vanaf starten. Gisteren ging ie een keer uit na een tussenstop, maar de keer daarna brandde het weer van begin af aan. En maandag over een week apk-keuring
. Ik zal de connector ook nog een keer los en vast doen maar ik heb het idee dat het daar niet zit.
Alex
Alex
-
9000-95
- Donateur

Makkelijkste is uitlezen maar daarvoor heb je een tech2 nodig. Anders de stekker losmaken van de abs computer en op die stekker de weerstanden meten van de verschillende sensoren. Moeten rond de 1100 ohm zijn.
Pinnummers:
30-48 lv
29-47 rv
28-46 la
27-45 ra
zitten allemaal netjes op een rij en tegenover elkaar.
Pinnummers:
30-48 lv
29-47 rv
28-46 la
27-45 ra
zitten allemaal netjes op een rij en tegenover elkaar.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Voor de apk is het niet belangrijk, abs mag branden als de auto van voor 2017 is gestoord maar waar
-
9323
- Donateur (2x)

Om hier op terug te komen: ik heb nog eens even nauwkeurig vastgesteld hoe het euvel zich manifesteert. Het gebeurt louter als de auto na een remactie bijna stilstaat; dan grijpt opeens het abs in. Vlak voordat dat gebeurt meen ik rechtsvoor een schurend geluidje waar te nemen. Wat denken jullie: is de klauw niet helemaal top? Of is toch de sensor aldaar kaduuk?
We hebben alle naven schoongeblazen, maar dat heeft niet mogen baten. Abs-ring kan het eigenlijk ook niet zijn, omdat het probleem er ook al was voordat de aandrijfas rechtsvoor in zijn geheel werd vervangen.
We hebben alle naven schoongeblazen, maar dat heeft niet mogen baten. Abs-ring kan het eigenlijk ook niet zijn, omdat het probleem er ook al was voordat de aandrijfas rechtsvoor in zijn geheel werd vervangen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Kan je dat schurende geluid of iets van aanlopen voelen en/of horen als je die kant opkrikt en het wiel met de hand ronddraait? Geen last van een aanlopende rem?
Alex
Alex
-
9323
- Donateur (2x)

Update: dit issue is (eindelijk) verholpen! De sensor rechtsachter bleek niet goed. Was een nieuwe, dus daar zochten we het natuurlijk niet... Doormeten leverde ook niks op. Maar na een tip van 9000-95, die aangaf dat aftermarket-sensoren wel vaker moeilijk doen, hebben we 'm toch maar vervangen door een tweedehandse originele. En voila, probleem opgelost. Viel me op dat de originele net wat strakker in de behuizing zat. Maar of dat nou het verschil heeft gemaakt...
Anyway, deze auto is hiermee voltooid. We hebben og nooit zoveel aan een auto moeten doen, maar dan heb je ook wat. De auto staat inmiddels te koop, op dit forum: viewtopic.php?f=127&t=188090&p=2014839#p2014839

Anyway, deze auto is hiermee voltooid. We hebben og nooit zoveel aan een auto moeten doen, maar dan heb je ook wat. De auto staat inmiddels te koop, op dit forum: viewtopic.php?f=127&t=188090&p=2014839#p2014839