DIY Koppeling vullen, how to? Wat nodig?

1984-1997
nelfrikandel
Geregistreerd lid

DIY Koppeling vullen, how to? Wat nodig?

Bericht door nelfrikandel » ma 01 apr, 2024 15:11

Hi allemaal,

Mijn oude trouwe 9000 verblijft al een aantal jaren (half met pensioen) het grootste deel van het jaar in een garage in het buitenland, wordt eigenlijk alleen maar in vakanties bereden + komt af en toe terug naar NL voor een nieuwe APK.

De laatste keren dat ik hem daar gebruikte werd de koppeling alleen steeds vager, bleef af en toe onderin liggen/kwam niet meer omhoog. Ik heb het een paar keer kunnen redden door de remvloeistof bij het reservoir af te vullen en de auto met de koppeling ingedrukt (een fietspomp op het pedaal en daar de zitting tegenaan) een nacht te laten staan, de ochtend erna had hij dan weer druk, alleen nu de laatste keer (kerst 2023) had hij drie maanden gestaan en was alle druk weg. Er lag geen dot4 onder de auto (tenminste, ik neem aan dat dat spul niet verdampt, dus zou er een vette vlek onder moeten liggen). Waar weglekt weet ik niet, ik heb daar ook geen brug en fatsoenlijk gereedschap.

Ik moet nu dus, om er weer mee te kunnen rijden (naar nederland en het onderliggende probleem hier op te laten lossen) weer die cylinder zien te vullen. Ik denk een flinke fles dot4 meenemen, en dan op de een of andere manier druk genereren bovenop het reservoir en de ontluchtingsnippel (?) op de bak open draaien?

Wie heeft ervaring met deze operatie en kan wat tips en aanwijzingen geven evt met beeldmateriaal en mij vertellen wat ik nodig heb aan gereedschap?

Gr,
Jos

Alex B
Geregistreerd lid

Re: DIY Koppeling vullen, how to? Wat nodig?

Bericht door Alex B » ma 01 apr, 2024 17:46

Hoe oud is de hoofdcylinder? Als dat nog de originele is heb je kans dat die door het lange staan naar z'n grootje is. Ik had vorig jaar hetzelfde toen de auto ivm alle versnellingsbakperikelen meerdere weken had stilgestaan. Moest toen ook de hoofdcylinder vervangen. Is een rotklus als je het op je knieën zittend naast de auto moet doen. Misschien gaat het makkelijker als je de stoel verwijdert en je op je rug kunt liggen. Je hebt in ieder geval een groot stuk plastic nodig om te voorkomen dat je remvloeistof op de bekleding krijgt. Neem zoveel mogelijk tangen mee, groot en klein en niet te breed. De toevoerslang vanaf het reservoir is het lastigt. Hij zit vast met zo'n verende klem. Ik had zo'n speciale tang gekocht om de klem open te knijpen, maar die gleed iedere keer weer weg. Heb het uiteindelijk met met een gewone tang gedaan, weet niet meer wat voor een. Om de overgang van de oude naar de nieuwe cylinder met zo min mogelijk morsen te toen kan je het beste de oude cylinder alvast loskoppelen van het pedaal en de drukleiding. Andere dingen die je nodig hebt zijn nitrylhandschoenen en goede verlichting. Mocht je aan de hulpcylinderkant een Easybleed oid gaan gebruiken waardoor je het ontluchten in principe alleen zou kunnen doen zorg dat je de slang met een dunne griptang oid op de ontluchtingsnippel fixeert, anders vliegt de slang er geheid af als je druk gaat zetten. Een lang stuk doorzichtige slang en een grote injectiespuit om vacuüm te creëren en lucht uit het systeem te krijgen kan ook nooit kwaad.

Alex

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 01 apr, 2024 17:51

Eenvoudigste methode is een vacuüm setje kopen. Een bedient de koppeling, de ander zuigt vacuum. Koppeling intrappen, ontluchtingsnippel dicht. Koppeling op laten komen.ontluchtingsnippel open en koppeling paar keer intrappen etc. Totdat je druk voelt. Zorg altijd dat je rempotje gevuld is tot 2 cm onder de dop.anders zuig je lucht aan.

Check eens onder je rempedaal of daar de boel nat is. Dan is je cylinder lek nl.
Er zijn betere manieren, maar dit is handig voor thuis, onderweg. Van het weekend nog gebruikt bij 9000.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... aYQAvD_BwE

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 01 apr, 2024 23:29

ok, dank allemaal en Werli nog voor de telefonische uitleg... Wat een verassing dat hier nog dezelfde behulpzame mensen zitten als (bijna) 20 jaar geleden :D

Bij mijn weten is de cilinder nooit vervangen, ik heb de auto sinds 2001 8) Hij is van 1995, dus dan zou dat in de eerste 6 jaar al ooit moeten zijn gebeurd. Mijn doel is de auto nu zo goed krijgen dat ik er mee naar huis kan rijden, hier heb ik toegang tot meer kennis en beter gereedschap.

Werli heeft me een methode uitgelegd, gebruik makende van een grote injectiespuit, een flinke fles dot 4 en een sleuteltje 10(?) en de ontluchtingsnippel, ik heb een tweede man(netje) mee, mijn zoontje van 16, die heeft iets meer technisch inzicht. We gaan het denk ik samen kunnen fixen hoop ik.

@busy, ik denk dat het inderdaad nat was onder bij de pedalen. Dat is goed nieuws, toch? De master cylinder lijkt me makkelijker (zelf) te vervangen dan de slave. Ben bang dat als het de slave is het einde 9000 wordt.

Dit vacuuumsetje is naar 20€, dat kan ik vast bestellen. Als iemand me nu een beetje kan duiden waar die nippel zit, hioe hij eruit ziet, en of het echt met een steek 10 (Werli wist t niet 100% zeker). Ik ga eind april die kant op. Heb daar niet echt gereedschap dus moet alles meenemen of daar kopen.

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 01 apr, 2024 23:50

Ik heb afgelopen weekend nog een bak verwisseld van een 9000. Slave cylinder is echt niet het einde van een 9000.
De nippel heeft grootte 10. Eenvoudigste is een pijp sleutel te gebruiken. Op je bak zit een zwart afdekkapje en die haal je los.

Hulpkoppelingscylinder is zelf te vervangen. Vaak gaan de rubbers eraan. Er waren revisiesetjes voor. Aftermarket wisselende kwaliteit.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 02 apr, 2024 9:12

ok... vraagje nog: Hoeveel dot4 moet ik ongeveer meenemen? Litertje?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 02 apr, 2024 9:47

Zou eerst de cil bij de pedalen eens vervangen. Is zo gedaan, en daarna goed ontluchten.

Zou zeker twee liter dot meenemen, maar dat is overal goed verkrijgbaar.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 02 apr, 2024 11:03

1 liter is voldoende om thuis te komen. Kunt revisiesetje kopen voor 20 euro of een complete cylinder OE kwaliteit

https://www.jendvandenbosch.nl/koppelin ... 94057.html

Knel de slang naar versnellingsbak af dan zit er minder lucht in

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 02 apr, 2024 11:15

Mag ik aanraden twee flessen van een liter DOT4 te kopen? Gebruik de eerste voor spoelen en het opnieuw vullen van het zowel rem- als koppelingsysteem. Rij er dan een maandje regelmatig mee. Vervang dan alle vloeistof in rem- en koppelingssyteem opnieuw.
Op die manier verwijder je alle 'pulp' en water grondig uit beide systemen en gaan alle betrokken onderdelen langer mee.

De investering in tijd en DOT4 i minimaal, de winst in levensduur en betrouwbaar functioneren van alle betrokken onderdelen (remleiding, koppelingsleidingen, abs-pomp, rem-cilinders, remklauwen) is maximaal.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 02 apr, 2024 12:49

Zet een slangetje op de nippel van de slave cylinder en spuit met een grote injectie spuit de dot 4 erin niet als een gek maar rustig en vloeiend kijk in het reservoir zie je geen bubbels meer klaar, makkelijk zeker voor onderweg, ben zo thuis gekomen met een defecte slave (lekte) vanuit Hongarije, deze thuis vervangen shit klus bak eruit, op de zelfde manier ontlucht nooit meer probleem gehad, en meestal is de slave cylinder kaduuk helaas, en er gaan zeker geen liters in het hele systeem bevat maar 0.5 liter dat is incl remmen
suc6 jack

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 02 apr, 2024 13:56

Voor spoelen is meer nodig zijn dan 0,5 liter. Vandaar mijn advies. De slave hoeft helemaal niet kapot te zijn. Vaak wordt de vloeistof voor de slave-cilinder vergeten bij het vervangen van de remvloeistof. Dat zou eigenlijk altijd gelijk op moeten gaan. Het koppelingssysteem tapt uit hetzelfde reservoir als dat van de remmen, maar door de "ventielen" in de beide hoofdcilinders, blijven de circuits toch gescheiden. Zo kan het gebeuren dat er steeds meer water in het koppelingscircuit komt, zonder dat hetzelfde in het remsysteem gebeurd, omdat daar telkens wel de vloeistof is vervangen en ontlucht.

Vandaar dat het verversen en ontluchten van de slave-cilinder aan te bevelen is, voordat je gelijk je hele bak eruit haalt om de slave-cilinder te vervangen. Ik tref bij de meeste SAABs die ik onder handen neem donkerbruine of zwart prut uit het koppelingssysteem aan. Vaak volstaat het spoelen en verversen, soms niet. Dan moet toch de slave-cilinder vervangen.

Heb nu ook weer zo'n patient op de oprit staan. Met afgestempeld SAAB-serviceformulier in het boekje. Triest, maar waar.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 02 apr, 2024 14:56

Als TS bericht leest is het onder koppelingspedaal nat. Er hoeft helemaal geen slavecylinder vervangen te worden. En als dat wel moet is de bak er binnen een dag in en uit. Ook geen probleem. Je hoeft echt geen liters mee te nemen. Een flacon is voldoende. Het gaat nu alleen om thuis te komen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 02 apr, 2024 15:20

Ach, ik redeneerde dat als de auto alleen tijdens vakanties gereden wordt en de koppelingscilinder op de door TS beschreven wijze is "bijgehouden", het beste voor de rit naar NL beide vloeistofcircuits gespoeld, afgevuld en ontlucht worden en bij thuiskomst nog een keer. Dan kun je net zo goed twee literflacons aanschaffen, in plaats van een enkele.

Ik adviseerde trouwens helemaal niet dat de slavecilinder zonder nadere ervaring vervangen moet worden. Integendeel.
Mensen lezen steeds slechter in de moderne tijd.

Fijne dag verder.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 02 apr, 2024 17:05

Niet specifiek tegen jou gericht. Als je dat zo er aren hebt dan excuus.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 02 apr, 2024 23:25

Ik heb nergens gezegd dat de slave cylinder in dit geval kapot zou zijn, ik he er alleen op gewezen hoe je op een niet al te moeilijke manier de vloeistof ook kan vervangen, in mijn geval was tot 2 maal de slave cylinder kapot gewoon pech dus, en de master nooit al werd deze in eerste instantie wel door de Saab-garage die bestond toen nog, vervangen.
En Steve ik vind het niet meer als logisch dat je eerst de boel door spoelt, maar ook daar zijn geen liters voor nodig, zo goed is rem olie niet ook weer niet voor het milieu.

Plaats reactie