Ik ben naar een 9000 2.0i wezen kijken met een zalmneusje, mooie auto om te zien, strak in de lak ook. Ik ben de aankoopchecklist die aanwezig is op het forum nagelopen tijdens de inspectie. Nu heb ik het volgende geconstateerd:
-Airco gaat niet op standje hoog
-Airco maakt veel geluid in de cabine op koude stand
-Druppeltje olie aan de carter pan en dit laat een heel klein plasje achter
-De achter as niet zo mooi, deze vertoont wel roest. Wellicht met zwarte tectyl..?
-Evenals de reminrichting achter, die vertoont ook wat roest
-Koplampreflectoren zijn wel een beetje dof
-Een haarlijnscheurtje in de bovenste motorsteun (je kan goed zien aan het blok als de auto in versnelling word gezet)
-De motor pingelde iets bij het starten, dit werd wel echt beduidend minder eenmaal op tempratuur (de saab starten wel direct mooi en hij was koud bij starten)
-Ik heb hard geremd, heb echter geen abs waargenomen... Brand geen lampje in het dashboard van. Wel bij het op contact zetten (anti lock) Hadden alle 9000s abs?
Zo hier en daar nog wel een paar dingentjes, maar niks benoemingswaardig verder.
De pluspunten echter:
-Mooi in de lak
-Interieur is ook nog goed en fris
-Motor voelt nog sterk
-Automaat bak schakelt goed door, kickdown werkt ook goed en slipt dan ook niet
-Olie van motor en bak waren mooi en op peil
Ik vraag mij af waarom het pingelen wel minder word als de motor warm is en waarom ik de abs niet voelde bij hard remmen?
Wellicht een 9000 kopen
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: Wellicht een 9000 kopen
De remmen zou kunnen omdat je puur niet hard genoeg getrapt hebt.
Als je vloeiend op de rem gaat, heeft zich de wielophanging ook al schrap gezet, en leunt de auto ook al op de vooras, iets wat grip verbeterd, maar het dus moeilijker maakt om juist deze grip te verliezen zodat de abt moet ingrijpen.
Het beste is gewoon lomp ineens op de rem springen (zoals je bij een schrikreactie zou doen.)
Of de abs werkt, of je zou flink wat gegier van de banden moeten horen. Heb je geen van deze 2, hebben de remmen niet hard genoeg gewerkt.
Als je vloeiend op de rem gaat, heeft zich de wielophanging ook al schrap gezet, en leunt de auto ook al op de vooras, iets wat grip verbeterd, maar het dus moeilijker maakt om juist deze grip te verliezen zodat de abt moet ingrijpen.
Het beste is gewoon lomp ineens op de rem springen (zoals je bij een schrikreactie zou doen.)
Of de abs werkt, of je zou flink wat gegier van de banden moeten horen. Heb je geen van deze 2, hebben de remmen niet hard genoeg gewerkt.
-
9323
- Donateur (2x)

Achteras is altijd roestig, dus das niks engs. Wat bedoel je met gepingel? Grote beurt met nieuwe bougies etc doet vaak wonderen. Lekkende carterplug is niet spannend. Volgende keer gewoon een nieuwe o-ring erop!
-
900mofo
- Geregistreerd lid
9323 schreef: ↑zo 24 okt, 2021 11:10Achteras is altijd roestig, dus das niks engs. Wat bedoel je met gepingel? Grote beurt met nieuwe bougies etc doet vaak wonderen. Lekkende carterplug is niet spannend. Volgende keer gewoon een nieuwe o-ring erop!
Ik vermoed dat de carter echt er onder uit moet en een nieuwe pakking ertussen. Het gepingel is heel licht en best hoog, het gaat mee met de toeren wel.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
vraag is natuurlijk of er überhaupt wel een pakking tussen zit. we hebben vaak genoeg in Leusden/Amersfoort 9000s gehad waar 'af fabriek' geen pakking aanwezig was.
na aanschaf een flinke onderhoudsbeurt geven waarbij je misschien ook de bougiekabels en verdeler vervangt, voornamelijk om uit te sluiten dat de pingel in de ontstekingselectronica zit.
koplampen kan een dingetje zijn, als er geen (nog) goede vervangers of after-market beschikbaar zijn. bij after-market is het even opletten met de lampvoet van het rechter stadslicht. er zijn vanuit het verleden verhalen bekend van kortsluiting waardoor (ook) de klokkenwinkel het niet meer deed. alternatief is herchromen van de huidige koplampen. er zit in Duitsland een bedrijfje dat dat doet. ik ben van plan om de koplampen van mijn CSE daarheen te sturen om ze te laten herchromen. relais van de dimlichten wil ook nog wel eens opspelen (door leeftijd). grote kans dat het relais van een CSE niet past op een zalm- of steilneus 9000.
(volgens mij heb ik nog een set zalmneus-koplampen liggen, van mijn '93-er 9000 CD)
na aanschaf een flinke onderhoudsbeurt geven waarbij je misschien ook de bougiekabels en verdeler vervangt, voornamelijk om uit te sluiten dat de pingel in de ontstekingselectronica zit.
koplampen kan een dingetje zijn, als er geen (nog) goede vervangers of after-market beschikbaar zijn. bij after-market is het even opletten met de lampvoet van het rechter stadslicht. er zijn vanuit het verleden verhalen bekend van kortsluiting waardoor (ook) de klokkenwinkel het niet meer deed. alternatief is herchromen van de huidige koplampen. er zit in Duitsland een bedrijfje dat dat doet. ik ben van plan om de koplampen van mijn CSE daarheen te sturen om ze te laten herchromen. relais van de dimlichten wil ook nog wel eens opspelen (door leeftijd). grote kans dat het relais van een CSE niet past op een zalm- of steilneus 9000.
(volgens mij heb ik nog een set zalmneus-koplampen liggen, van mijn '93-er 9000 CD)
-
9000-95
- Donateur

Voor de CS(E) modellen zijn er nog steeds prima aftermarket koplampen leverbaar van Depo, voor een prijs van rond de honderd euro pst loont opnieuw laten verchromen niet. Maar hoe dat zit meer de zalmneus modellen durf ik niet te zeggen.
En ik blijf het roepen... Het belangrijkste bij een 9000 is de roest op de niet direct zichtbare plekken. Dat de achteras zelf roestig is geeft niet, de bevestigingspunten van de reactiestangen op het chassis zijn vaak slecht en dat is veel vervelender. Idem de veerschotels. En de voorruit sponning. En de dorpels. Rondom de achterklep. Dak aanhechting op de zijkanten. Etc.....
Een 2.0i automaat is iets wat je wel moet liggen, veel toeren op de snelweg en komt ook niet echt meer mee in het moderne verkeer. Maar dat is een keuze.
Pingelen kan veel oorzaken hebben, afwijkend mengsel, ontsteking te vroeg, slechte of oude benzine, sterk vervuilde verbrandingskamers etc. Goede kans dat een beurt en een paar honderd km op de snelweg het al oplost. Maar is het wel pingelen? Dat is niet iets wat optreedt bij de start, maar bij belasten bij lage toeren.
ABS zou ik zeker willen weten of die werkt, kan lastig zijn nog onderdelen te vinden voor het Teves MK2 systeem.
En ik blijf het roepen... Het belangrijkste bij een 9000 is de roest op de niet direct zichtbare plekken. Dat de achteras zelf roestig is geeft niet, de bevestigingspunten van de reactiestangen op het chassis zijn vaak slecht en dat is veel vervelender. Idem de veerschotels. En de voorruit sponning. En de dorpels. Rondom de achterklep. Dak aanhechting op de zijkanten. Etc.....
Een 2.0i automaat is iets wat je wel moet liggen, veel toeren op de snelweg en komt ook niet echt meer mee in het moderne verkeer. Maar dat is een keuze.
Pingelen kan veel oorzaken hebben, afwijkend mengsel, ontsteking te vroeg, slechte of oude benzine, sterk vervuilde verbrandingskamers etc. Goede kans dat een beurt en een paar honderd km op de snelweg het al oplost. Maar is het wel pingelen? Dat is niet iets wat optreedt bij de start, maar bij belasten bij lage toeren.
ABS zou ik zeker willen weten of die werkt, kan lastig zijn nog onderdelen te vinden voor het Teves MK2 systeem.
-
900mofo
- Geregistreerd lid
Ik ben het een en ander nagegaan, wat het mij waard is om nog verder aan tijd en geld in de auto stoppen. De auto is bedoeld voor mijn vriendin om rustig van en naar werk mee te komen veelal over 60 wegen. Dus prima auto daarvoor. Toch zijn we tot het besluit gekomen dat we een auto willen waar ietsje minder aan versleuteld moet worden voordat hij echt klaar is de weg op te gaan. De zoektocht is dus nog niet ten einde. Automaat en i motor zijn een harde ijs. We zoeken verder!