Technisch advies gevraagd versnellingsbak demonteren

1984-1997
Plaats reactie
arjanl87
Geregistreerd lid

Technisch advies gevraagd versnellingsbak demonteren

Bericht door arjanl87 » vr 19 aug, 2016 22:24

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen en lezen op het saabforum maar hier dan mijn eerste topic.
Ik ben in het bezit van 2 saab's voor de autocross namelijk een saab 900 2.3 150pk en een saab 9000 2.3 turbo aero beide uiteraard handgeschakeld.
Laatst genoemde hangt nu defect in de brug, tijdens de laatste heat plotseling geen aandrijving meer, ik vermoedde een defect aandrijfas alleen
heb ik nu beide korte aandrijfassen gedemonteerd en zie ik hier niks geks aan.
Wanneer de auto gewoon in de versnelling staat kan ik 1 flens die uit de bak komt vasthouden / stil houden terwijl ik de ander kan draaien.
Hierbij hoor ik ook wat geschuur uit het koppelingshuis komen.
Ik ben dus bang dat de koppeling het heeft begeven??? mischien wel het hart uit de koppelingsplaat gebroken oid.
Natuurlijk direct even gekeken hoe de versnellingsbak gedemonteerd moet worden, dit lijkt me op het eerste oog ondanks de ruimte een pittige klus
Nu heb ik een aantal vragen;
1. Komt iemand dit toevallig bekend voor? :-)
2. Klopt het dat het complete subframe er ook onder heen moet
3. Wat te doen met de ''flens'' die uit de bak komt van de linker as, kan deze blijven zitten of moet deze er af? Ik zie dat deze met een aantal torx bouten in het
versnellingsbakhuis geschroefd zit.
4. Wat te doen met de ''tussen-as''(als dit zo heet, de as die richting de rechter aandrijfas/homokineet gaat) hoe demonteer ik deze?

Zijn er verder nog tips and tricks?

Alvast vriendelijk dank voor de reacties.
P.s. beide saab's waren/zijn gered van de sloop, het waren optisch en carrosserie technisch geen fraaie exemplaren meer (voordat ik word vervloekt ;-) )

Injectie
Moderator

Re: Technisch advies gevraagd versnellingsbak demonteren

Bericht door Injectie » vr 19 aug, 2016 22:28

Linker helft van het subframe wegklappen. Dan heb je ruimte genoeg. Flens/beker kan blijven zitten. Tussenas kun je zo wegpakken als de bak er af is.

Hart uit de plaat kan. Of het voeringmateriaal eraf. Klei kan voor gekke dingen zorgen is mijn ervaring.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 19 aug, 2016 22:35

Hier staat het beschreven in stappen http://www.saab9000.com/procedures/powe ... eplace.php" onclick="window.open(this.href);return false; ik sta voor dezelfde klus als ik koppelingsset heb. Wilde het eerst zonder brug doen, maar dat maakt de klus moeilijker hoorde ik.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » za 20 aug, 2016 13:08

Bij het weg klappen van het subframe kan ik me weinig voorstellen, ik zal vanmiddag eens kijken. Bedoel je de bouten lossen en dan het subframe opzij schuiven of iets dergelijks? Dus niet er onder heen halen?
Bedankt voor de reacties en de link! Kan ik zeker wat mee

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 20 aug, 2016 13:13

Het subframe bestaat uit 2 delen die ten opzichte van elkaar kunnen scharnieren. Het linker deel losmaken en omlaag klappen.

Afbeelding

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » za 20 aug, 2016 22:51

Na het doorlezen van alle gekregen informatie en een middag flink door sleutelen is de oorzaak wel redelijk duidelijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is de koppelingsplaat compleet verrot, wel vreemd dat ik van het een op het andere moment geen aandrijving meer had, dit lijkt me niet van het een op het andere moment gebeurd.
De drukgroep is ook flink gehavend aan de kant waar de plaat aangrijpt en het vliegwiel ziet er naar mijn mening ook niet fris uit.
Maar eens nadenken en rondkijken voor andere onderdelen, nieuw word denk ik te gek qua kosten voor een crossauto.
Heeft iemand nog tips mbt de defecte onderdelen, wat te gaan vervangen en wat niet?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 21 aug, 2016 10:42

Die lijkt wel in poeder uit elkaar te zijn gevallen.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » di 23 aug, 2016 22:48

Inmiddels ben ik voorzien van een andere plaat en drukgroep met dank aan de saab hobby club.
Ik ben nog op zoek naar een vliegwiel.
Mocht iemand wat hebben hoor ik dit graag.
Gr. Arjan

Plaats reactie