EInde oefening of.....

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: EInde oefening of.....

Bericht door 9000-95 » ma 22 jul, 2024 17:03

Als het al begint met de turbo druk meter iets over 12u, dan zit je nog lang niet op de druk waarbij fuelcut zou mogen optreden. Daarvoor heb je anderhalve bar nodig bij een fpt, da's dik in het rood. Klinkt eerder als een brakke DI. Dat het met een andere DI nog erger wordt zegt alleen dat die DI nog beroerder is, maar dat garandeert natuurlijk helemaal niet dat deze DI wel goed is. Ik zou eens beginnen met een DI die goed getest is in een andere FPT.

Wat gebeurt er als je volgas door trekt?

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » wo 07 aug, 2024 2:10

Sorry voor de late reacties steeds. Maar ik weet mijn wachtwoord niet meer en alleen op mijn laptop staat die vast ingesteld. :)

Omdat het mij ook wel plausibel leek dat de DI in ieder geval niet heel lekker meer was, meteen maar een nieuwe besteld. Eerst nog even op vakantie dus pas gisteren gemonteerd. Probleem was direct een heel stuk minder. Nu pas in het rood heel licht gestotter tijdens een heel kort blokje om. Vandaag een stuk langer gereden en nog steeds wat gestotter maar veel minder en pas als de turbometer in het rood tot diep in het rood komt. Ik had het gevoel dat het steeds beter werd en ben nog een toertochtje om gaan maken, waarbij ik steeds van 30 naar 130 accelereerde. Half gas en vol gas. Na een minuut of 10 was het gestotter helemaal verdwenen. Nu weet ik er (te) weinig vanaf zoals jullie merken maar kan het dat het systeem moet inleren na een DI-wissel?
Ik ben benieuwd de komende dagen.....

Auto is nog wel iets traag vergeleken met heel vroeger maar er zit iets speling op het asje van de turbo dus die zal ik nog eens gaan vervangen bij een volgende servicebeurt.

Nu nog een aantal kleine zaken oppakken, centrale vergrendeling die het soms wel doet en soms niet. Soms een deur niet meeneemt en soms 2 of 3 niet meeneemt. Middenarmsteun is leer van gescheurd (Kleur 037 zeg ik zo uit mijn hoofd) en idemdito voor de bestuurderszetel. Dus als iemand nog een mooi Anni-interieur weet te liggen.....
Vandaag de 520.000 aangetikt...... Economisch zeer onverantwoorde uitgave om hem weer op te kalefateren maar Saabje he......

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 07 aug, 2024 10:48

Je hebt klaarblijkelijk de cilinders en bougies redelijk schoongestookt door rijden met een korrekte onsteking van de nieuwe DI en wat toeren maken.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 07 aug, 2024 11:14

Of je apc heeft ingeleerd nu. Wel nieuwe bougies geplaatst neem ik aan? En geen aftermarket DI?

Je cv probleem is waarschijnlijk de kiekert, al dan niet in combinatie met één of meer motortjes. Bij de achterportieren is een draadbreuk ook niet ondenkbaar, in de kabelboom tussen b-stijl en de deur. Als je raam bediening en/of de ventilator in de deur ook af en toe haperen zou ik het daar in zoeken.

Ik weet overigens uit betrouwbare bron dat Rademaker binnenkort gereviseerde kiekerts kan leveren :wink:

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 07 aug, 2024 11:52

Als je geen kiekert kan vinden een Chinees apparaat met afstandbediening werkt prima gebruik ik al jaren, bij mij is de kiekert niet heilig

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 26 aug, 2024 19:41

Bougies zijn niet vervangen want die zaten er net 2 maanden in met regulier onderhoud. Zouden die beschadigd kunnen zijn door de minder goed werkende DI? Vervangen kan geen kwaad uiteraard.
Helaas toch nog wat gestotter af en toe maar wel veel minder. EN wat later in de turbodruk volgens de meter. Nu treedt het op als de meter tussen geel en rood staat. Auto vertraagt iets maar alsof hij een aanloopje neemt komt hij weer op vol vermogen. Vergeleken met voorheen war het 100% was, is het nu 5% qua stotteren.

Binnenkort toch even nieuwe bougies en dan verder uitsluiten. Lastig probleem zo omdat er geen duidelijke oplossing lijkt te zijn tot op heden.

Dank allemaal voor de reacties, zeer handig en helpt me weer verder denken.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 26 aug, 2024 19:42

beekemm schreef:
wo 07 aug, 2024 11:52
Als je geen kiekert kan vinden een Chinees apparaat met afstandbediening werkt prima gebruik ik al jaren, bij mij is de kiekert niet heilig
Die zit er al in, het zijn denk ik de motortjes die te zwaar lopen en het interne mechanisme die de deurknoppen omhoog en omlaag duwt dat te stroef loopt.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 26 aug, 2024 23:05

Ja, dan wordt het de spuitbus

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » do 26 sep, 2024 19:40

Helaas gaat het toch weer minder met Saabje. Vermogen is soms bijna weg. Helemaal tussen 50 en 60 km en dan rustig accelereren. Vermogen komt dan heel langzaam op en dan gaat het weer als de brandweer. Alsof hij aangeslingerd moet worden. Ook als je gas loslaat bij een onderdoorgang van een viaduct, dus naar beneden en weer naar boven rijdend, heb je naar boven amper power. Toch de turbo of brandstofdruk misschien?
Zolang ik er zelf in rij, gaat het allemaal wel. Als je anticipeert op weinig vermogen en gedoseerd gas geeft, heb je een rijdende auto zonder poespas. Alsof hij te zwaar is voor het kleine motortje dat er in ligt. :)

Tevens is deze week (denk ik) het rubber rond het lager dat de stuurstang vlak achter het stuurwiel op zijn plek houdt, grotendeels verpulverd. Ik kan nu rondjes draaien met mijn stuur in dezelfde positie. Ongeveer een cm speling. Die heb ik net dus maar besteld bij Skandix, samen met lager en binnenbus. Staat goed omschreven op Skadix met duidelijke foto's, dus dat komt wel goed.

Al met al toch weer onderzoeken wat er nou mis is met vermogen.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » za 07 dec, 2024 21:35

Probleem is grotendeels verholpen met verwisselen van de brandstofinjectoren, wat een enorme power ineens weer. Toch houdt hij nog in bij 50-60 en rustig wegrijden en dan wat meer gas. Niet zo lang als voorheen overigens maar door de enorme power die dan vrijkomt, trekt hij hem er zo doorheen. Vol gas optrekken geeft overigens geen probleem met turbometer half in het rood.

Nu woon ik kort bij Duitsland en ik tank wekelijks E10 bij Shell. Zou die toegevoegde biotroep de verstuivers hebben kunnen slopen vroeg ik me zo af?

Iemand nog andere ideeën?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 07 dec, 2024 23:40

waarom probeer je niet eens een tijdje de V-power?

Kost iets meer, maar ik vind het lekkerder rijden.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » ma 09 dec, 2024 17:57

Saabs zijn al sinds de jaren 80 prima geschikt voor het rijden op (gedeeltelijk) ethanol. Dat zou in principe het probleem dus niet moeten zijn.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 09 dec, 2024 19:17

Ja, dat was ik van plan. Je kan in Duitsland via de Shell-App middels een afkoop van € 120 per jaar V-power racing 100 tanken voor de prijs van Euro 95 E5. Denk dat ik dat maar eens een proefmaandje ga proberen. (Maandafkoop is €12) Zit normaal in Duitsland 33 cent tussen ongeveer. Dus 1 volle Saab buik en je hebt het eruit. Dichtstbijzijnde Shell in DLD is 12km en ik moet er zakelijk toch bijna elke week wel zijn.

Als iemand anders nog hints of tips heeft, zo'n beetje alle suggesties zijn nagelopen. Misschien de turbo maar die doet het verder prima, zit geen speling in ook. Het is ook bijna alleen maar als je gewoon rustig rijdt of optrekt en bij 50- 60 half gas geeft. Dan houdt hij even een paar seconden in. Bij flink gas / vol gas ga je als de brandweer.

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » ma 09 dec, 2024 19:37

Je zou nog kunnen proberen er een fuel system cleaner doorheen te gooien.
Er zijn er die zeggen dat het werkt. Maar niet iedereen gelooft er in.
https://www.bginnederland.nl/producten/bg-platinum-44k
Ik heb het voor mijn auto gekocht (na 3 jaar stilstand start hij wat moeilijk) maar nog niet aan toe gekomen het in de tank te gooien.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 09 dec, 2024 21:43

Als ik even teruglees: het inhouden lijkt een paar keer weg of minder geweest te zijn, steeds nadat je iets vervangen had. Kan er een verband zijn met het losgekoppeld geweest zijn van de accu bij de werkzaamheden? Dan gaat er iets mis bij de adaptatie.

Wat doet de turbodruk meter bij het inhouden? Kan je live data uitlezen ergens mee? Ideaal zou zijn een log te trekken met T5suite of Tech 2. Daar kan je heel veel informatie uithalen.

Als je het idee hebt dat het mis gaat bij de opbouw van de turbodruk, dan kan het nog zijn dat je uitlaat teveel tegendruk heeft. Glaswol uit de midden demper die is losgekomen en nu de eind demper zit te verstoppen bijvoorbeeld.

Plaats reactie