bout maat achterste schokdempers

1984-1997
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

bout maat achterste schokdempers

Bericht door 9000-95 » za 11 jul, 2026 22:33

Weet er iemand toevallig de maat en sterkte van de bout waarmee de achterste schokdempers en de stabilisatorstang aan de onderzijde vastzitten aan de as? Nr 8 op dit plaatje.
Afbeelding

Ik ga binnenkort de schokdempers vervangen en voorzie dat daar wel een slijptol/brander aan te pas zal gaan komen, dat spul is volgens mij in 30 jaar nooit los geweest en ik weet nog van de vorige keer dat de bout knettervast gerot zal zitten aan de bus in het stabilisatorstang rubber... Nieuwe rubbers voor in de stabilisatorstang heb ik al, zou mooi zijn als ik de bouten ook vast kan klaar leggen.

Alex B
Geregistreerd lid

Re: bout maat achterste schokdempers

Bericht door Alex B » zo 12 jul, 2026 11:45

Ik zal ze in de loop van de dag voor je opmeten, heb ze een tijdje geleden nieuw gekocht bij Speedparts:

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... e-bak.html

Als ik naar de foto kijk zou ik zeggen M10, maar voor de sterkte zou ik M12 denken.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 12 jul, 2026 11:57

Volgens de info bij speedparts is het inderdaad M12. Nu de lengte nog, top als je die straks even kan meten! Meet dan ook even de draad lengte.
En kijk of er iets op de boutkop staat over de sterkte. Anders pak ik gewoon een 10.9, wielophanging spul is meestal 10.9 en zo zwaar belast is deze ook weer niet dus dat durf ik wel aan.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 12 jul, 2026 12:55

Inderdaad 12mm, lengte 11cm onder de kop, standaard 8.8. Ik dacht nog: Zal ik de draadlengte ook nog meten? Nah, da's vast niet nodig...... Krijg je nog.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 12 jul, 2026 13:49

Hoeft niet per se hoor, op basis van het fotootje op de speedparts site kan ik dat terugmeten, kom ik op 30 mm draadlengte.

Dus dan zijn ze M12x110 met 30 mm draad, en gewoon 8.8. Ik ga ze morgen even halen. Bedankt voor het opmeten!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 12 jul, 2026 17:40

Part no lijkt 7985054 te zijn.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 12 jul, 2026 18:04

Bijna goed, 35mm.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 12 jul, 2026 18:14

Dank, had ik bijna toch nog met het snij ijzer aan de gang gemoeten :lol:

Bluebaas
Geregistreerd lid

Bericht door Bluebaas » do 06 aug, 2026 21:38

Gewoon te koop bij R en D. Heb het recentelijk ook vervangen.Succes

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 06 aug, 2026 22:09

Bedankt, had ik ook gezien. Maar dit is een doodgewone standaard bout, die ga ik niet ver weg online bestellen, die haal ik gewoon bij de groothandel om de hoek voor een paar euro.

Ik heb de klus overigens nog heel even voor me uit geschoven, wilde het eigenlijk nog voor de vakantie doen maar een eerste poging thuis in de garage heeft mijn vermoeden bevestigd dat het spul inderdaad ramvast zit en dat dit geen klusje is om aan te pakken zonder brug en acetyleenbrander. En dat ging niet meer lukken vanwege alle vakanties, dus de oude dempers moeten nog heel even volhouden. Net terug van een rondje Engels platteland, je zou denken dat dat wel de nekslag was maar het valt best mee eigenlijk :mrgreen:

Plaats reactie