Slang carteronluchting

1984-1997
Plaats reactie
Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Slang carteronluchting

Bericht door Yuri_Peter » do 30 apr, 2026 22:29

Beste allemaal,

Ik heb een nieuwe carterontluchtingsslang gekocht. Die van het kleppendeksel naar de intake van de turbo loopt.
De koelleiding die daar doorheen loopt is niet meer te verkrijgen. Het is de bedoeling dat ik de originele koelleiding door de nieuwe slang steek.
Ik krijg dit met de beste wil van de wereld niet voor elkaar.
De leiding moet er langs onder in en hoort er in de Y-splitsing uit te komen. Bij die splitsing zit ik vast.
Dat stukje slang bij de splitsing heeft een erg dunnen binnendiameter (5 a 6mm) en is erg dikwandig. Wandikte 5mm.
De leiding is 8mm maar de kraag van de leiding, die er eerst doorheen moet, is 10mm.

Ik heb geprobeerd de slang en leiding te smeren met zeepsop. Dat haalt weinig of niets uit. De slang verwarmen lijkt averechts effect te hebben.
Siliconenspray of iets dergelijks heb ik nog niet durven gebruiken. Ik weet niet of dit hiervoor geschikt is als dat gevangen zit tussen die hete leiding en de slang.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle hulp is welkom.

Alvast hartelijk dank!

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Re: Slang carteronluchting

Bericht door Yuri_Peter » vr 01 mei, 2026 22:09

Het is inmiddels opgelost.

Toch bedankt!

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » za 02 mei, 2026 22:55

En hoe heb je het opgelost? kan leerzaam zijn

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » di 05 mei, 2026 21:38

Zeepsop, warmte, siliconenspray... hielpen helemaal niets.

Na uren wringen was mijn geduld op en heb ik er een set metaalboren bij gepakt.
Eerst het gaatje in het korte Y-stuk nog eens nagemeten. Dat was 6mm. Omdat dat korte stukje een wanddikte heeft van 5mm was het boren mogelijk.
Dus eerst een boor van 6mm erdoor. Dan stapsgewijs (6,5mm, 7mm) verder tot 7,5mm. Omdat het rubber van de carterslang erg soepel is bleef er een gat van net geen 7mm over.
Dat was genoeg. Daarna de slang uitgeblazen met perslucht. Uitgewassen en nog eens droog geblazen.

Er was nog steeds aanzienlijk wat kracht nodig om de leiding door het Y-stuk te krijgen. De kop (nippel) van die leiding is heeft immers een diameter van 10mm.
Omdat de leiding zelf 8mm is en er nu een gat gat van net geen 7mm is sluit alles nog steeds perfect luchtdicht af. Geen slangklem nodig.

Het is mogelijk dat er zich tijdens het productieproces van de carterslang een vliesje of braampje heeft gevormd aan de binnenzijde van de slang. Ik weet het niet zeker, maar het kan. Maar dat is door het boren ook meteen opgelost.

Dit zal waarschijnlijk niet de manier zijn zoals het hoort, maar het werkt.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » do 07 mei, 2026 22:56

mooi dank je en als het zo werkt dan hoort het blijkbaar zo.

Plaats reactie