Hoi allen,
Ik heb een vraagje over de werking van de koelventilator voor een 9000 2.3T uit '94. Die van mij slaat bijna altijd aan als ik de auto afzet, wat natuurlijk helemaal prima is, maar ik merk dat hij soms ook wel eens na bijv. 3 a 4 minuten nadat ik de auto heb uitgezet nog automatisch aangaat. Een tijdje terug had ik het probleem dat de koelventilator niet meer afsloeg, ook bij een koude motor, maar dit is (voorlopig...) opgelost.
Van eerdere auto's herken ik niet dat de ventilator zo vaak en lang nog zichzelf regelt als de auto uitstaat en ik vroeg mij af hoe dit bij andere 9000's is. Door het euvel van eerder, waardoor hij niet meer afsloeg, merk ik dat ik er een beetje onrustig van wordt omdat ik niet met een lege accu wil zitten.
Is dit bij de 9000's gebruikelijk, of moet ik toch de thermoschakelaar nog eens nachecken?
Bedankt!
Gedrag van koelventilator
-
hermank
- Donateur (7x)

Re: Gedrag van koelventilator
Of het gebruikelijk is bij een 9000 weet ik niet, maar die van mij doet het ook. Vrijwel altijd slaat de ventilator aan als ik de auto uitzet. Slaat na 1 of 2 minuten weer af.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Dat hoort bij een 9000 (en bij veel andere saab modellen). De temperatuur wordt nog enige tijd door de ECU gemonitord en die temperatuur loopt altijd op als hij stilstaat met motor uit. Komt die temperatuur boven een bepaalde waarde dan gaat alsnog de fan aan om verder te koelen. Vaak gaat de fan maar kort aan, de duur hangt af van hoe warm de motor is. Volkomen normaal en ook nog eens goed voor de motor, temperatuur gaat namelijk vrij rap omhoog nadat je de auto hebt afgezet. Accu zal hij echt niet leeg trekken, zowel wel dan was je accu toch al niet goed meer 
-
limburg
- Geregistreerd lid
Uit ervaring met een MY94 en MY97 op de weg.
Van de 94'er met nog de thermoschakelaar in de radiator herken ik dit zeer, in de zomer ongeveer na elke rit.
De 97'er waarbij de ventilator door de EDU wordt geschakeld vertoont dit heel veel minder, eigenlijk bijna nooit.
Van de 94'er met nog de thermoschakelaar in de radiator herken ik dit zeer, in de zomer ongeveer na elke rit.
De 97'er waarbij de ventilator door de EDU wordt geschakeld vertoont dit heel veel minder, eigenlijk bijna nooit.
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
De mijne hoor ik eigenlijk ook bijna nooit. ('97)
-
sev
- Donateur

Helder, bedankt voor de reacties allen! Het zal dan idd de thermoschakelaar van het '94 model (en eerder) zijn die ventilator snel laat aanslaan.