9000 Aero (1995) probleem met... TCS

1984-1997
Plaats reactie
DeHerf
Geregistreerd lid

9000 Aero (1995) probleem met... TCS

Bericht door DeHerf » do 06 jul, 2017 13:39

Bonjour.
Ik ben in bezit van een mooie 9000 Aero uit 1995 met TCS. De auto heeft een paar maanden stilgestaan. Ik ben nu bezig met het weer rijklaar maken van het voertuig. Ik heb wat onderdelen vervangen, cardans, schijven, remblokken. (Ik had al eerder TCS problemen maar deze verdwenen naar een paar kms of even stoppen, even wachten en weer verder.)
De auto start wel maar blijf in zijn "noodprogramma" dus geen vermogen meer zelfs met gaspedaal diep ingedrukt. Lampje TCS blijft branden. TCS kan ook niet handmatig uitgezet worden. 5 maal knipperen bij het starten. Ik kan dus ook niet de remmen ontluchten.
Ik heb regelmatig hier (en daar) gelezen over de TCS problemen. (Waarom heb ik een 1995 Aero en geen 1994, 1996 of 1997?)
Is er een snelle en makkelijke manieren om TCS uit te schakelen zonder al te veel demonteren.
Alle tips zijn welkom.
Alvast hartelijk bedankt.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 9000 Aero (1995) probleem met... TCS

Bericht door jansen » do 06 jul, 2017 18:55

Heeft die 1995er dan geen TCS off knop op het dashboard?

Schippertje
Donateur
Donateur

Bericht door Schippertje » do 06 jul, 2017 19:53

Ik dacht dat vanaf 1995 de TCS uitschakelbaar was met een schakelaar in het dash. Mijn Griffin uit '95 heeft die schakelaar wel.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 jul, 2017 20:33

jansen schreef:Heeft die 1995er dan geen TCS off knop op het dashboard?
Daarmee is de storing nog niet weg...

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 06 jul, 2017 21:06

De mijne had ook een hele tijd stilgestaan
Als die in de noodloop ging, haalde ik steeds de accu los
Uiteindelijk is het met rijden vanzelf (een hele enkele keer gaat het lampje aan) over gegaan.
Ik zou dus nog even volhouden.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 06 jul, 2017 21:51

Als ie gelijk bij het starten al in noodloop gaat , controleer dan eerst de vacuum slangen die naar het gasklephuis toegaan, geen vacuum is gelijk noodloop, kan ook zijn dat het magneetventiel de storing veroorzaakt deze kan je eventueel uitwisselen met die van je bypasventiel, die zit links op het binnenscherm, steuntje magneetventiel is verschillend maar het magneetventiel identiek.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 07 jul, 2017 13:35

DeHerf schreef:Is er een snelle en makkelijke manieren om TCS uit te schakelen zonder al te veel demonteren.
Helaas. TCS is volledig geïntegreerd in de kabelboom van het motormanagement en ABS. Cruisecontrol werkt ook via het speciale gasklephuis, als ik het wel heb.
Het staat me bij dat er een aantal 9000's rond hebben gereden of nog rijden met een afgekoppelde TCS, maar dat was nooit 100% succesvol: er bleven altijd rare storingen.

Dubbel
Geregistreerd lid

Bericht door Dubbel » ma 10 jul, 2017 0:21

Naast vacuum check etc kan je ook even de schakelaar boven je rempedaal checken TCS check ook deze schakelaar
Anders heb je echt Tech 2 nodig en evt breakout box om TCS te checken

TCS is eigelijk een integratie van 3 sytemen ABS, ETS (electronic trotlle system) en cruise controle

Het systeem is drive by wire en de wire is een electrisch signaal van de gaspedaal opnemer variable weerstand naar een motor welke de smoorklep bediend
Het vacuum systeem zorgt dat je in limp mode nog de echte wire kan gebruiken

Maw het systeem is dermate geintegreerd dat je het niet even uit kan zetten om zonder TCS systeem te rijden
Met de schakelaar zet je allen de funtie uit dat het systeem ingrijpt bij doorslippen van de wielen n.l. Eerste het doorslippende wiel remmen en daarna eventueel gas terug te nemen
Vandaar de integratie met ABS en het electronische gaspedaal

plexus
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door plexus » ma 10 jul, 2017 9:56

Ik heb op mijn '04 9-5 aero ook soms de melding, lampjes tcs, abs en brake lichten dan op.
Ik heb hem uit laten lezen met een tech 2 en de abs sensor links achter blijkt storing te geven.
Ik denk dat dit bij je 9000 ook wel eens aan de hand kan zijn.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 10 jul, 2017 18:23

als je zelf wilt gaan zoeken:
http://faq.saabnet.ru/_9000/tractioncontrolsystem.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

DeHerf
Geregistreerd lid

Bericht door DeHerf » vr 14 jul, 2017 11:02

Alvast bedankt voor de tips.
Ik ga eea volgende week proberen en hou jullie op de hoogte.

Plaats reactie