Kopbouten aandraaien ?
-
Baaas
- Donateur (2x)

Kopbouten aandraaien ?
Heb net gebeld met Garage 't Amsterdammertje . De man zei kopbouten aandraaien heeft geen enkele zin.
Hebben jullie ervaring met het aandraaien van de kopbouten ?
Hebben jullie ervaring met het aandraaien van de kopbouten ?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Kopbouten aandraaien ?
Wat wil je ermee bereiken? Op mij komt het een beetje over als een tijdelijk lapmiddel.
-
Baaas
- Donateur (2x)

Ja, dat is dus de overweging.Om evt. toch gewoon voor een nieuwe koppakking te gaan, €1250-.
Maar als er erg goede ervaringen met het aandraaien van de bouten zijn dan blijft het een optie.
Maar als er erg goede ervaringen met het aandraaien van de bouten zijn dan blijft het een optie.
-
gertram
- Donateur (3x)

Bij de B2x4 help het natrekken toch regelmatig. €1250,- voor vervanging vind ik wel erg veel.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Gaat over de B2x4, dus zelfde motorblok als wat jij hebt: http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 4_utg2.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ReinO
- Donateur (2x)

het heeft zeker zin indien je een dikkere pakking -T5- hebt. maar een losse kopbout is gewoon niet goed en dus draai ik hem sowieso aan.
Kosten: nihil. baat het niet schaadt het niet. half uurtje werk. wanneer je niet eerst alles losdraait weet je meteen of er voldoende moment op zit.
Kosten: nihil. baat het niet schaadt het niet. half uurtje werk. wanneer je niet eerst alles losdraait weet je meteen of er voldoende moment op zit.
-
TimmieS
- Geregistreerd lid
viewtopic.php?f=7&t=155196" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar konden de kopbouten volgens ReinO ook nog een keer worden nagetrokken met als gevolg dat er één afbrak.
Gooi er gewoon een paar honderd euro tegen aan en je kunt weer lekker karren.
Daar konden de kopbouten volgens ReinO ook nog een keer worden nagetrokken met als gevolg dat er één afbrak.
-
ReinO
- Donateur (2x)

nm en werkwijze volgens Haynes (of wis)en dat ze afbreken: shit happens. don t shoot the messenger:)
-
Baaas
- Donateur (2x)

Ja aan dat risico dacht ik ook. Koppakking blijkt elders (betrouwbaar) toch veel goedkoper.Dan wordt de keuze alweer een stuk makkelijker. Dan wordt het het toch weer waard.TimmieS schreef:viewtopic.php?f=7&t=155196
De Saab rijdt verder zoals jullie weten n.l fantastisch,soepel,rustig,lage motortemperatuur,en nooit startproblemen, is zelfs voor een 2 liter enigszins pittig op de snelweg; zal het i-tje zijn.
Erg comfortabel allemaal. Absoluut de beste auto in zijn prijsklasse .
-
ReinO
- Donateur (2x)

mocht je onzeker zijn dan kun je voor weinig een setje nieuwe bouten halen.
Met een geijkte elektronische momentsleutel van snap-on kom ik tot 123nm per bout - zonder breken- en dat bij zo n 10 saabs.
De rest deed ik met een facom momentsleutel.
Met een geijkte elektronische momentsleutel van snap-on kom ik tot 123nm per bout - zonder breken- en dat bij zo n 10 saabs.
De rest deed ik met een facom momentsleutel.
-
Baaas
- Donateur (2x)

Ik ga er nog 's een nachtje over slapen,bedankt.
-
busy
- Donateur (4x)

Ik heb de koppakking onlangs vervangen zie topic viewtopic.php?f=6&t=153714" onclick="window.open(this.href);return false;
Kopvlakken, trekbouten, turbo bevestgingsset, uitlaatspruitstuk bevestigingsmateriaal, koppakkingsset Elring, nieuwe olie oliefilter, bougies en koelvlieistof kopen. Vervangen 6 uur werk als alles mee zit anders iets langer. Kosten geen 1250 euro incl montage dat is met een hark gerekend.
Kopvlakken, trekbouten, turbo bevestgingsset, uitlaatspruitstuk bevestigingsmateriaal, koppakkingsset Elring, nieuwe olie oliefilter, bougies en koelvlieistof kopen. Vervangen 6 uur werk als alles mee zit anders iets langer. Kosten geen 1250 euro incl montage dat is met een hark gerekend.
-
HHO-9000
- Donateur

Ik zou zeker beginnen met het aandraaien van de kopbouten.
6,5 jaar geleden kocht ik mijn tweede 9K (MY 96, 2.3T) die een heel klein beetje olie verloor.
Na het aandraaien van twee (sic) losse kopbouten was het euvel verholpen.
Vorig jaar bleken er - bij het wisselen van de bougies - twee bouten losgetrild in de ruimte waar de bougies zitten.
Ook die aangedraaid en klaar.
Teller staat inmiddels op 345K en hij heeft net een nieuwe koppeling+ gekregen.
Hoe dergelijke bouten kunnen lostrillen is mij een raadsel.
Maar dat maakt deze auto ook zo aantrekkelijk.
De 9000 blijft een rijdend mysterie dat je nooit helemaal moet willen doorgronden...
6,5 jaar geleden kocht ik mijn tweede 9K (MY 96, 2.3T) die een heel klein beetje olie verloor.
Na het aandraaien van twee (sic) losse kopbouten was het euvel verholpen.
Vorig jaar bleken er - bij het wisselen van de bougies - twee bouten losgetrild in de ruimte waar de bougies zitten.
Ook die aangedraaid en klaar.
Teller staat inmiddels op 345K en hij heeft net een nieuwe koppeling+ gekregen.
Hoe dergelijke bouten kunnen lostrillen is mij een raadsel.
Maar dat maakt deze auto ook zo aantrekkelijk.
De 9000 blijft een rijdend mysterie dat je nooit helemaal moet willen doorgronden...
-
ReinO
- Donateur (2x)

herkenbare ervaring bij ondertussen een hoop saabs en kost weinig.
de dunnere T7 pakking heeft een ander verhaal maar dat is ook een ander topic.
de dunnere T7 pakking heeft een ander verhaal maar dat is ook een ander topic.