Kachelmotor

1984-1997
Plaats reactie
ervani
Geregistreerd lid

Kachelmotor

Bericht door ervani » za 04 mar, 2006 19:04

Voor een leuke prijs heb ik een Saab9000 kunnen kopen en bij deze prijs was ik mij bewust van het feit dat er wel wat reparaties zouden volgen...

welnu het volgende probleem:

De kachelmotor lijkt een eigen leven te leven.... het ene moment draait ie op volle toeren maar dan overigens wel onregelmatig... snel langzamer, snel langzamer etc...

Het volgende moment doet de motor het helemaal. het controlepaneel van de CC lijkt gewoon te werken, de lampjes branden etc.. de ventilatie bij de achterdeuren werkt ook tenminste ik hoor daar heel zacht een motortje ronken....

Nu heb ik van de vorige eigenaar begrepen dat hij recent ana de motor heeft gewerkt en een of andere transistor o.i.d heeft vervangen.. dat ding regelt het toerental van de motor?

Anyway iemand die mij advies kan geven?

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » zo 12 mar, 2006 11:50

Niemand die mij raad kan geven? ik heb nu een week met ebslagen ramen gereden dat beslagen viel wel mee maar heb wel een week zonder draaiende kachelmotor gereden. En dan opeens doet dat ding 't weer, draait dan wel heel onregelmatig. Zet ik de CC uit dan blijft die motor gewoon door draaien.

Is het toch de aansturing van de motor die kapot is? of de motor zelf?

limit1970
Geregistreerd lid

Bericht door limit1970 » ma 13 mar, 2006 18:00

Hoi,

Zoals je het verteld lijkt het de kachelmotorweerstand die defect is.
Echter de kachelmotorweerstand gaat meestal defect als je kachelmotor zelf teveel weerstand heeft

Dit kan je makkelijk meten hij mag niet meer vragen dan +- 10 Amp..

M Schout
Geregistreerd lid

Bericht door M Schout » ma 13 mar, 2006 22:08

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met de verwarming,het ligt waarschijnlijk aan de sensor / fan van de ACC.Als deze niet in orde is,dan werkt het gehele klimaat systeem niet meer zoals het hoort ,ik heb hem vervangen en sindsdien werkt alles gewoon perfect.De sensor zelf heb ik nieuw gekocht bij de SAAB dealer en koste 47 euri (incl).Zelf installeren is simpel.

9000anni
Geregistreerd lid

Bericht door 9000anni » wo 15 mar, 2006 10:16

De kachelmotor in mijn 9000 draait ook niet altijd zo lekker. De oorzaak is het lagertje waarin de as van de motor draait. De enige echte oplossing is vervangen van de motor, maar ik heb na een tip van Elferink een weg gevonden om dat uit te stellen. Als je de plaat in de motorruimte onder de voorruit weg haalt dan zie je de kachelmotor zitten. Aan de buitenkant zit een soort bobbeltje en daat zit het lagertje in. Als je van bovenaf een gaatje in de plastic behuizing boort kan je er wat olie in gieten. Ik gebruik daar (fiets)derailleur-olie voor en dat werkt inmiddels al zo'n vier jaar prima. Er komt natuurlijk een moment dat de motor echt de geest geeft en daarom heb ik er al eentje klaar liggen om dan te monteren. Als de motor zwaar draait dan krijgt de regelaar het zwaar te verduren en kan ook stuk gaan. Dat heb ik ook een keer gehad en die moest worden vervangen. Toen heb ik de oude uit elkaar gehaald en gerepareerd (ooit beschrijving van geplaatst).
Kortom: vervangen is de echte oplossing, maar omdat dat een beste klus is loont het om de levensduur van de oude motor op te rekken.

Plaats reactie