De zelf knutsel 9-5 estate

2010-2012
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: De zelf knutsel 9-5 estate

Bericht door Style&Co » ma 15 sep, 2025 11:34

MvR schreef:
ma 15 sep, 2025 10:58
Iets zegt me dat er ooit wel een tekening van een estate in Trollhättan op tafel heeft gelegen
je bent bekend met het feit dat de estate (sportcombi) daadwerkelijk gepland stond voor 2012? En dat van de voorserie nu nog 24 stuks rondrijden?

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 15 sep, 2025 11:54

MvR schreef:
ma 15 sep, 2025 10:58
Datzelfde geldt m.i. ook voor een GT-achtige, tweedeurs coupé. Of om het in historische Saab-termen te houden een 3-deurs Combi-Coupé.
Ik denk dat ie matig verkocht had maar die is wel heel fraai

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 15 sep, 2025 11:56

Twee van de 27 die nog over zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 15 sep, 2025 13:27

Saapie schreef:
ma 15 sep, 2025 11:22
De meeste zijn vernietigd door de curatoren.
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 15 sep, 2025 13:47

Kijk dat wist ik nou allemaal niet. Mijn Saab-kennis gaat tot 1980. En met een 90 in de laat jaren '80. Daarna nog een drietal nieuwe 9-3s tussen 2002 en '12, maar dat waren gebruiksartikelen; had ik niet zoveel mee als met de oude Saabs.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 15 sep, 2025 18:57

Mocht iemand een originele willen, allicht zijn deze nog te koop: https://www.saab9-5sportcombi.com/saab9 ... i_for_sale

Op het forum is hier ook over geschreven: viewtopic.php?f=107&t=190320#p2035502

Een originele levert denk ik genoeg kopzorgen wat de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen aangaat. Een "nieuwe" heeft natuurlijk het voordeel dat je 'm echt naar eigen smaak kan (laten) opbouwen, maar dat is natuurlijk ook zo met een 9000 Cabrio, 9-5OG Coupé of Sonett IV o.b.v. een Opel Speedster... ;)

Matti9
Geregistreerd lid

Bericht door Matti9 » ma 15 sep, 2025 20:41

Ach, als t over originaliteit gaat: de mooiste Saabjes die ik ken, zijn alles behalve origineel. Mijn huidige 9-3 aero is ook alleen van buiten origineel, de rest is allemaal naar eigen smaak/behoefte aangepast. Stiekem doe ik dat al sinds ik auto rijd (de afgelopen 10 jaar, daarvoor 20 jaar motor gereden). Ik haal erg veel plezier uit het zelf aanpassen, maar snap ook helemaal hoe gelukkig je kan zijn met een volledig (wat oudere?) originele auto.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 15 sep, 2025 21:44

MvR schreef:
zo 14 sep, 2025 12:25
Dank. Het zou inderdaad bijzonder -maar niet onmogelijk- zijn dat hetzelfde bedrijf gelijkertijd eenzelfde auto bouwt. Als ik het Insta-bericht lees en lees (las) wat hier op het forum is geschreven, zie ik wel wat verschillende gezichtspunten(...) over het intellectuele eigendom van de verandering. Om het zo maar te zeggen.
Denk dat dat van het intellectuele eigendom wel meevalt. Het ontwerp van de achterklep recht vanachteren is geheel conform mijn ideeën uitgevoerd. En KCPerformance heeft van mij de vrije hand om er nog 1 of wel 10 te bouwen. Vind ik alleen maar gaaf. Net als dat ik er trots op ben dat inmiddels de tweede Turbo X cabrio gebouwd wordt met nota bene een Turbo X die ik als donor gekocht heb. En als iemand anders dan KCPerformance een soortgelijke ombouw wil doen juich ik dat alleen maar toe, mij zul je niet horen zeggen dat iets gejat of niet zelf bedacht is.

Helaas -en dat meen ik oprecht- denk ik dat het niet vaak meer zal gebeuren, een ombouw van sedan naar sport combi. Punt is dat je niet weet hoeveel je er gaat bouwen en het grootste deel van de aanpassingen betreft handwerk dat je niet in serieproductie kunt realiseren. Tenzij je natuurlijk mallen maakt. Maar ja, die investering ga je alleen doen als je al een paar bestellingen hebt staan.

Overigens laat de huidige ombouw wel zien dat bezitters van een originele sportcombi niet hoeven te vrezen dat als een van de achterste zijruiten kapot gaat of de ruit in de achterklep dat ze dan een onbruikbare auto hebben. De leverancier die wij nu gevonden hebben levert autokwaliteit ruiten exact 3D gevormd zoals je dat wilt. Best een geruststellende gedachte. Net als dat het geruststellend is dat nu de 2.8 blokken schaars beginnen te worden er de mogelijkheid bestaat om een 3.6 VG van GM in een 9-5 NG te lepelen.

Mocht mijn business doorlopen zoals het nu doet dan komt na de 9-5 NG sportcombi nog een 9-5 NG hatchback en wellicht ook nog een 9-5 coupé en/of cabrio. We gaan het meemaken maar misschien is Willem me wel voor ;-). Het basismodel is wat mij betreft tijdloos en kan nog heel lang mee in het straatbeeld als moderne auto.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 15 sep, 2025 21:47

Sa93Ve schreef:
zo 14 sep, 2025 16:31
Dat kost je meer dan een huis. Ik weet niet of jouw vrouw dat ziet zitten maar je kan het allicht proberen :-P+
Haha inderdaad! Laatst werd op dit forum nog opgemerkt dat er enkele sportcombi te koop stonden/staan. Dat is al met al denk ik toch de voordelige keus. Nou ja voordelig. Voordeliger dan laten bouwen. Ze vragen tussen de 80 en 100K…

Tja voor een ton koop ik toch liever mijn droomauto! Een 996 GT3. Wellicht iets minder zeldzaam maar met slecht 1900 stuks nogsteeds zeldzaam. Maar goed keuzes en smaak en budget is voor ieder anders natuurlijk…

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 15 sep, 2025 22:14

Afbeelding

ik zit nog even naar die cabrio onder de estate te kijken; het lijkt of er een harde kap op zit ipv stof.
Of zie ik dat verkeerd?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 15 sep, 2025 22:26

Ik denk dat het een hele andere dakconstructie is dan van het productiemodel. Ook de tonneaucover is anders.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 15 sep, 2025 23:17

Vandaag spotte ik nog een AI-gemaakte cabrio-versie. Dat had wel eens de mooiste kunnen worden!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 16 sep, 2025 12:45

k denk dat het een hele andere dakconstructie is dan van het productiemodel. Ook de tonneaucover is anders.
dit wordt bijna een nieuw topic; weet iemand of er concrete plannen waren voor een andersoortige 9-3 cabrio?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 16 sep, 2025 13:12

NeufegliseThierry schreef:
ma 15 sep, 2025 21:44
Denk dat dat van het intellectuele eigendom wel meevalt. Het ontwerp van de achterklep recht vanachteren is geheel conform mijn ideeën uitgevoerd. En KCPerformance heeft van mij de vrije hand om er nog 1 of wel 10 te bouwen. Vind ik alleen maar gaaf. Net als dat ik er trots op ben dat inmiddels de tweede Turbo X cabrio gebouwd wordt met nota bene een Turbo X die ik als donor gekocht heb. En als iemand anders dan KCPerformance een soortgelijke ombouw wil doen juich ik dat alleen maar toe, mij zul je niet horen zeggen dat iets gejat of niet zelf bedacht is.

Helaas -en dat meen ik oprecht- denk ik dat het niet vaak meer zal gebeuren, een ombouw van sedan naar sport combi. Punt is dat je niet weet hoeveel je er gaat bouwen en het grootste deel van de aanpassingen betreft handwerk dat je niet in serieproductie kunt realiseren. Tenzij je natuurlijk mallen maakt. Maar ja, die investering ga je alleen doen als je al een paar bestellingen hebt staan.

Overigens laat de huidige ombouw wel zien dat bezitters van een originele sportcombi niet hoeven te vrezen dat als een van de achterste zijruiten kapot gaat of de ruit in de achterklep dat ze dan een onbruikbare auto hebben. De leverancier die wij nu gevonden hebben levert autokwaliteit ruiten exact 3D gevormd zoals je dat wilt. Best een geruststellende gedachte. Net als dat het geruststellend is dat nu de 2.8 blokken schaars beginnen te worden er de mogelijkheid bestaat om een 3.6 VG van GM in een 9-5 NG te lepelen.

Mocht mijn business doorlopen zoals het nu doet dan komt na de 9-5 NG sportcombi nog een 9-5 NG hatchback en wellicht ook nog een 9-5 coupé en/of cabrio. We gaan het meemaken maar misschien is Willem me wel voor ;-). Het basismodel is wat mij betreft tijdloos en kan nog heel lang mee in het straatbeeld als moderne auto.
Ik denk dat de 3.6 V6 twin turbo blokken schaarser zijn dan de V6 blokken die "standaard" geleverd zijn in het verleden. Ons bedrijf heeft recentelijk van GM er een behoorlijk aantal bijgekocht, rechtstreeks van Holden/GM/Saab Australië.
Er wordt nu wel gedaan dat er ergens 100 van die 3.6 V6 blokken nieuw zouden staan te wachten op een Nederlandse koper maar volgens mijn contacten bij GM is dat geenszins het geval. Ik hoorde tijdens NatSaab iemand zeggen dat hij er 100 had gekocht maar na doorvragen vorige week in een telefoongesprek blijken ze ergens in Australië te staan en bleken ze (nog) niet gekocht te zijn. Volgens (MIJN!!!!) bronnen zijn ze er niet maar mogelijk hebben mijn bronnen ook de wijsheid niet in pacht. Hoewel mijn contacten hoog in de organisatie zitten. Dus wie weet. Ik zou het heel gaaf vinden als we die 100 3.6 Twin Turbo V6 blokken uit de Cadillac ATS deze kant op kunnen verwelkomen. Dan kan de Europese V6 bezitter de komende jaren meer dan vooruit...... en sterker nog indien gewenst kan hij of zij zijn auto een geweldige upgrade geven. Ik heb ze helaas niet beschikbaar maar ook ik zou er graag een nieuwe in mijn nieuw opgebouwde 9-5 NG willen lepelen. Vooralsnog doe ik het maar met een nieuwe standaard 2.8 V6 en 330 paardjes die Hirsch erop zette.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 16 sep, 2025 13:25

Saapie schreef:
ma 15 sep, 2025 11:22
Er zijn door Saab estates 9-5 NG gebouwd hoor. Er rijden zelfs nog originele exemplaren rond.

Het is pas afgeblazen nadat Saab failliet was. Productie type was toen al klaar en de fabriek had ook al proefgedraaid met de productie.

De meeste zijn vernietigd door de curatoren. Maar enkele zijn op kenteken gezet.

De origineel door Saab ontworpen estate is geslaagder dan alle zelfgemaakte exemplaren. Saab heeft de daklijn “platter” gehouden.
Zoals ze zelf hebben aangegeven, hebben ze bewust de dakconstructie aangepast omdat het anders niet veilig zou zijn.

Ik vraag me wel af in hoeverre ze dit kunnen doorrekenen. Hier heb je zeer geavanceerde software paketten voor nodig die niet goedkoop zijn! Daarnaast heb je ook iemand nodig die met deze software om kan gaan. Met deze systemen kun je er altijd wel een leuke simulatie uitkrijgen, maar er geldt hier ook shit in=shit out.
Fabrikanten hebben hele afdelingen met ‘stress engineers’ die dagen bezig zijn met FEM analyses maken.
Het gaat hierbij niet enkel alleen om statische en lineaire berekeningen maar ook om de dynamische berekeningen en vooral non-lineair. Hoe vervormt het materiaal in het plastisch gebied. Dit is wel andere koek dan ‘ff’ een berekeningetje maken.
Ik heb thuis een comleet CAD pakket met een Nastran solver om lineaire berekeningen te maken en dat is soms al een hele uitdaging. Vooral een simulatie van een samenstelling van meerdere onderdelen.
Naar dit stukje ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd, maar dat zal wrrs nooit te sprake komen in Saabberichten.

Plaats reactie