Saapie schreef: ↑ma 15 sep, 2025 11:22
Er zijn door Saab estates 9-5 NG gebouwd hoor. Er rijden zelfs nog originele exemplaren rond.
Het is pas afgeblazen nadat Saab failliet was. Productie type was toen al klaar en de fabriek had ook al proefgedraaid met de productie.
De meeste zijn vernietigd door de curatoren. Maar enkele zijn op kenteken gezet.
De origineel door Saab ontworpen estate is geslaagder dan alle zelfgemaakte exemplaren. Saab heeft de daklijn “platter” gehouden.
Zoals ze zelf hebben aangegeven, hebben ze bewust de dakconstructie aangepast omdat het anders niet veilig zou zijn.
Ik vraag me wel af in hoeverre ze dit kunnen doorrekenen. Hier heb je zeer geavanceerde software paketten voor nodig die niet goedkoop zijn! Daarnaast heb je ook iemand nodig die met deze software om kan gaan. Met deze systemen kun je er altijd wel een leuke simulatie uitkrijgen, maar er geldt hier ook shit in=shit out.
Fabrikanten hebben hele afdelingen met ‘stress engineers’ die dagen bezig zijn met FEM analyses maken.
Het gaat hierbij niet enkel alleen om statische en lineaire berekeningen maar ook om de dynamische berekeningen en vooral non-lineair. Hoe vervormt het materiaal in het plastisch gebied. Dit is wel andere koek dan ‘ff’ een berekeningetje maken.
Ik heb thuis een comleet CAD pakket met een Nastran solver om lineaire berekeningen te maken en dat is soms al een hele uitdaging. Vooral een simulatie van een samenstelling van meerdere onderdelen.
Naar dit stukje ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd, maar dat zal wrrs nooit te sprake komen in Saabberichten.