iPod-bediening?

2010-2012
Plaats reactie
Jappe
Geregistreerd lid

iPod-bediening?

Bericht door Jappe » ma 31 dec, 2012 23:12

Bestaat de mogelijkheid om een iPod aan te sluiten (en te bedienen) vanop het audio systeem in de nieuwe 9-5?

nako
Geregistreerd lid

Re: iPod-bediening?

Bericht door nako » di 01 jan, 2013 12:14

Ja

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » di 01 jan, 2013 22:13

"Ja" is misschien wel erg kort door de bocht, vandaar van mij een wat uitgebreider bericht:

In het grote vak in de middenconsole, waarop normaal je elleboog rust, zit een USB aansluiting van het multimediasysteem van je Saab. Er zijn verschillende versies, maar de meeste origineel Nederlandse modellen hebben het grote touchscreen systeem mèt navigatie. Over dat systeem kan ik je wel wat vertellen. Er is ook een radiosysteem met groene monochroomschermen, dit systeem ken ik niet genoeg om er iets over te vertellen.

Sluit met de bij de iPhone horende usb-kabel de telefoon aan op het systeem. Het systeem schakelt automatisch over op iPod modus en leest je muziek. Op het touchsscreen kun je albums, artiesten, afspeellijsten etc selecteren. De bedieningstoetsen op het stuur laten je volgend/vorig nummer selecteren of het geluidsvolume.

Als je je meldingen van whatsapp, sms en andere apps vergezeld laat gaan van een geluid, dan wordt dit geluid in geval er zo'n melding komt door de muziek heen weergegeven. Het vergt wat tweaken van je instellingen van meldingen als je dat irritant vindt.

Via het systeem kun je ook geluid van andere apps weergeven. Denk aan internetradioapps zoals Aupeo, internetbellen via Skype of Viber etc. De bediening via het touchscreen vervalt dan en de weergave raakt soms achter. Bij Aupeo krijg je bijvoorbeeld alleen bij het eerste nummer de juiste gegevens op het scherm, maar bij alle volgende nummers klopt het niet meer omdat er nooit een update van de gegevens komt. Bediening van zulke apps daar doet het saab-systeem niet aan, behalve dan de knoppen op het stuur. Bij Aupeo kun je met de "next" toets (het scrollwieltje in het stuur) zomaar naar het volgende nummer skippen en uiteraard werken de volumeknoppen steeds bij apps die geluid weergeven.

Mocht je internet-telefoongesprekken voeren, dan werkt dat prima. Het geluid komt helder uit de speakers. Weet wel dat de microfoon van je telefoon wordt gebruikt, dus niet de ingebouwde Saab-microfoon. De ervaren kwaliteit van het gesprek wordt beperkt door de internetsnelheid en bereik van 3G, maar niet zozeer door het gebruik van de andere microfoon.

Het voeren van een regulier telefoongesprek met de iPhone lukt NIET via USB. Je moet de telefoon aanvullend ook nog via bluetooth koppelen. Als je dat wel doet werkt het allemaal soepel samen. Zowel je iPhone als het Saab systeem geven voorrang aan je gewone telefoon via bluetooth.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het een mooie janboel wordt met de elektronica als je via iphone USB een skype gesprek voert en een andere telefoon is via bluetooth verbonden en daarop komt nóg een gesprek binnen. De multimedia unit geeft dan voorrang aan bluetooth, maar je iPhone gaat in de stress-stand. Nou ja, dan ben je ook wel gek aan het doen natuurlijk en er is ook geen logische oplossing voor het voeren van 2 gesprekken tegelijk.

Kortom: iphone aanlsuiten op usb èn bluetooth en het werk allemaal vlekkeloos.

Minpunt: je telefoon laadt op via de usb aansluiting, maar wel heel langzaam.

Met de iPhone 5 heb ik niet getest, maar met 3, 3gs, 4 en 4s werkt het goed.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » di 01 jan, 2013 22:40

Volgens mij heeft de TS het over een IPOD :oops:

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » di 01 jan, 2013 23:19

Het is inderdaad mogelijk om een Ipod aan te sluiten.

Ik vind de interface niet echt top. Als er veel liedjes in een lijst staan, dien je soms eindeloos te scrollen.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » di 01 jan, 2013 23:21

Owja, iphone en ipod. Mja.

Maargoed, dat werkt dus op dezelfde manier prima. iPod is volledig geïntegreerd en werkt via de USB aansluiting. Via het touchscreen dus nummers, albums, random modus etc etc selecteren, via het stuur next/back en volume.

De rest is interessant info voor mensen met een iPhone. Dus.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » di 01 jan, 2013 23:22

Retep schreef:Als er veel liedjes in een lijst staan, dien je soms eindeloos te scrollen.
Dat moet je op de iPod zelf dan toch ook?

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » di 01 jan, 2013 23:50

Ja, maar op een Ipod heb ik het gevoel dat het veel sneller gaat, hier maar met +/- 10 nummers tegelijk

Jappe
Geregistreerd lid

Bericht door Jappe » wo 02 jan, 2013 22:32

Bedankt voor de verhelderende (en uitgebreide) antwoorden! :D

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » do 03 jan, 2013 9:55

@retep: doe je dan scrollen met de draaiknop of via het scherm. Als je de draaiknop een flinke zwieper geeft gaat het naar mijn idee best snel. Als je een klassieke iPod hebt (dus met zo'n touchwiel erop) dan gaat dat inderdaad nóg sneller.

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 jan, 2013 10:15

Ik heb inderdaad een klassieke Ipod van 120 Gb. :D

Een speellijst van enkele honderden nummers voor op vakantie is handig, maar daar helpt een draai aan de draaiknop niet enorm veel.

Een zoeksysteem zoals in het telefoonboek zou ook best handig zijn.

Maar in elk geval: het werkt en dat is het voornaamste!

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » do 03 jan, 2013 13:48

Ik was wel prettig verrast door de functies van de Saab-unit icm iPhone. In bijvoorbeeld de Jaguar XF zit een vergelijkbaar systeem van dezelfde fabrikant (Denso) en daar moet je eerst bijbetalen voor het hebben van een USB-aansluiting en dan nog werkt het lang zo snel en prettig niet.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 03 jan, 2013 14:55

Retep schreef:Het is inderdaad mogelijk om een Ipod aan te sluiten.

Ik vind de interface niet echt top. Als er veel liedjes in een lijst staan, dien je soms eindeloos te scrollen.
Waarom staan er nummers op jouw ipod die je niet wil beluisteren ? :-)

Retep
Geregistreerd lid

Bericht door Retep » do 03 jan, 2013 15:05

Grapjas, :P

Het heeft er meer te maken dat ik geen itunes liefhebber ben en mij niet echt de moeite kan getroosten om vele kleinere lijsten te maken.

Bovendien staat niet alleen mijn muziek erop. (ook die van de dochter)

Plaats reactie