Demontagedag Friesland 2x 900 classic 08-11-08 FOTO'S!!

Op dit forum kun je alles lezen over meetings die door Saabforumleden worden georganiseerd.
Melle
Geregistreerd lid

Bericht door Melle » za 11 okt, 2008 1:14

brinky schreef:Wat gaat er nou eigenlijk met die bak gebeuren?
Welke?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 11 okt, 2008 1:17

Versnellingsbak.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 11 okt, 2008 2:07

Jammer dat je het kenteken al hebt opgestuurd. :?

Ik meld me hier bij voorbaat weer af voor de demontagedag, ik ben het er niet mee eens dat die groene schoonheid wordt gesloopt voor die paar onderdelen die makkelijk te vinden zijn, dus ik ben niet bereid hier aan mee te helpen. Dat voelt als verraad als de auto niet sloopwaardig is. Sorry.... Succes met het 'upgraden' van je aero.

Melle
Geregistreerd lid

Bericht door Melle » za 11 okt, 2008 2:47

Fine by me....

De voornaamste reden is dat er te veel geïnvesteerd worden, en de kosten overschrijden in mijn optiek de marktwaarde.

Er zijn nog relatief veel classic's en die moeten ook voorzien worden van vervangings onderdelen.
Die groene is niet een van de mooiste exemplaren, bovendien is de koppeling er ook mee op gehouden.

Er is vrij veel kritiek maar niemand die de auto kocht, dus ja de beste stuurlui staan aan wal??

Melle.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 11 okt, 2008 3:09

Die auto was al verkocht voor ik er erg in had, ik zit ook niet de hele dag op het saabforum in de aangeboden categorie te kijken ;) Ik had 'm wel van de sloop willen redden anders, net als Wouter misschien. Als hij nog op kenteken stond had ik 'm eventueel ook wel zonder motor en bak willen overnemen om er weer een motor in te bouwen tzt en 'm op de weg te zetten. Maarja nu is er geen eer meer aan te bahalen.

Over de marktwaarde overschrijden heb je misschien wel gelijk, die is op dit moment van tweedehands Saabjes veel te laag naar mijn mening (als koper niet erg maar als verkoper vervelend). Als je kijkt wat een afgeragd golfje vaak moet kosten heb je aan een 3x zo goedkope Saab vaak een betere koop (meer auto, minder werk). Zodra er 100 euro werk aan een 900 zit (bij wijze van spreken) haakt men al af, voor 1000 euro wordt vaak een 'probleemloze' auto verwacht bwvs. Vreemd voor een liefhebbersauto, als ik kijk wat er vaak in verrotte civics e.d. wordt gestoken. Eigenlijk verdienen die mensen hulde 8)

Dit is trouwens geen persoonlijke aanval of iets dergelijks, alleen ik verwonder me over de laagdrempeligheid van het slopen van Saab 900's tegenwoordig. Zodra er wat klusjes aan zijn (koppeling is 2 uurtjes werk bijv.) wordt hij al snel als sloper gezien en uit elkaar gerukt. Terwijl die klusjes vaak nodig zijn door achterstallig onderhoud, aangezien veel 900's tegenwoordig allang niet meer dealeronderhouden zijn, en vaak de intervallen niet juist worden aangehouden. Dan gaat het vanzelf een keer mis bij de apk etc, en moeten er een aantal dingen in een keer gebeuren, wat bij optijd onderhouden waarschijnlijk steeds in kleine stapjes was gegaan. Het gaat dus ook vaak mis bij het onderhoud heb ik het idee, getuige het aantal saabjes dat voor <500 euro wordt gedumpt nadat de zoveelste eigenaar geen zin meer had in de kosten die nodig waren om 'm door de apk te slepen.

Zo gaat het hard achteruit met de aantallen 900's, terwijl veel van die auto's gewoon nog baanwaardig zijn in principe. Maargoed genoeg hierover, ik wens jullie veel succes met slopen. Ik zal voortaan proberen niet meer zulke enorme lappen text te schrijven, lijk een bepaald iemand wel.

Melle
Geregistreerd lid

Bericht door Melle » za 11 okt, 2008 3:32

Ik begrijp je standpunt als liefhebbers onder elkaar op dit forum, laat daar geen twijfel over zijn.

De Saabjes verdwijn langzaam maar wel uit het Nederlandse straat beeld, en dat is best iets om eens de dingen in overweging te nemen.

In dit geval zou er voor mij zelf weinig voordeel aan zitten om de auto te redden. Zou dan in principe dief zijn van mijn eigen portemonnee.

Daarom wil ik door deze op te offeren het Nederlandse wegennet een beetje aangenamer te houden.

Ik heb in de gaten dat je er erg veel moeite mee hebt, net als vele mede liefhebbers inclusief ik zelf.

Daarom ben ik bereid om hier verder over te praten met jou via p.b.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 11 okt, 2008 9:29

Klassiek voorbeeld van emotie vs. ratio. Voor beide standpunten valt een hoop te zeggen, maar we moeten oppassen om vanuit die standpunten ook te gaan oordelen.

Enorm zonde dat er zoveel gesloopt wordt, maar er moeten blijkbaar veel meer mensen 900 classic willen rijden (meer vraag => prijzen omhoog => minder snel slopen). Momenteel leveren ze te weinig op, waardoor opknappen nauwelijks interessant is en sloop juist wel. Harde realiteit, maar economisch volledig gerechtvaardigd.

Dus om de 900 classic (en andere oude Saab's) te redden, zullen we vooral veel mensen enthousiast moeten maken voor zo'n auto. (En om er zelf aan te sleutelen :lol: ) Strijden voor een individuele 900 heeft geen zin. Er worden er twee per dag gesloopt... :(

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 11 okt, 2008 11:15

Het aantal auto's dat mmv dit forum zijn gesloopt is in mijn beleving een stuk of 10-15. Ik heb de afgelopen jaren op de verschillende sloperijen veeel meer 900/99/90's voorbij zien komen. Ik vind het een beetje geneuzel (pardon my french) om van de SF-slopers een punt te maken terwijl die acties tenminste nog zin hebben gehad. Dankzij de vrijgekomen onderdelen kunnen zijn er veel blijven rijden. Het zal rustig worden in "te koop aangeboden" zonder slopers.

Laten we elkaar als liefhebber onder elkaar niet gaat betichten van een soort kanibalisme. Je kan ze niet allemaal redden.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » za 11 okt, 2008 12:19

ik kocht vorig jaar een 2.1 sedan automaat met wat roest en 175.000 km, voor 300 euro. Poulie was kapot. Heb hem toch maar uit elkaar gehaald om dezelfde reden. Gaat mij aan het hart maar ja, hij brengt max. 1000 euro op in nagenoeg perfecte staat (voor zijn leeftijd).

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 11 okt, 2008 12:42

Jullie hebben natuurlijk gelijk jongens. Ik snap de reden ook wel, maar het blijft zonde van deze cultcar mijnsinziens. Niet per se dit exemplaar, maar het slopen in grote getalen. Wat paul99 zegt is natuurlijk helemaal waar, maar als liefhebber heb ik er toch moeite mee een 900 te slopen die niet hopeloos is. Dat sloperijen dit in grote getalen doen valt idd te betreuren, maar voor hun is het gewoon een brok oud ijzer helaas. Het kan hun ook weinig schelen vaak dat er nog bruikbare/waardevolle onderdelen aanzitten, ze gooien het liever in de schredder.

Een Saabje is idd jammergenoeg niet zoveel waard op het moment. Voor de kopers wel weer fijn :) En pb'en is niet nodig hoor Melle, zo hoog zit het me ook weer niet ;) Er is geen weg meer terug, en andere Saabjes blijven er weer door op de weg :) Het kwam misschien wat nors over, dus excuses daarvoor. Succes ermee ;)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 11 okt, 2008 20:29

Eind goed... al goed.

Dus je komt weer meehelpen slopen, Sapphire?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 13 okt, 2008 16:54

Neen. Ik heb 25 okt. geen tijd ivm tentamens.
Maar ik wens jullie veel plezier hoor.

Highlander
Geregistreerd lid

Bericht door Highlander » do 16 okt, 2008 20:04

Hallo Melleds,

Voor zo`n 90 % zeker dat ik kom.
Maar dit is de eerste sloopdag voor mij, dus hoe gaat zoiets in zijn werk??
ik heb bijvoorbeeld belang bij de elektronische ontsteking,als dat past op mijn 99 uit 1983.
Werkt het dan zo dat je die mee krijgt voor een dag arbeid of vraag je hier ook nog geld voor.

gr,
Chris

ps
Adres krijgen we die via pb of maak je die later bekent

Johan
Geregistreerd lid

Bericht door Johan » do 16 okt, 2008 20:39

Als ik mijn auto weer aan de praat heb kom ik zeker even langs.
Even een proefritje maken.
Heb je specifiek gereedschap nodig?
Kan wel een en ander meenemen indien nodig.
Laat maar horen waar en hoe laat.
groeten Johan

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 17 okt, 2008 17:49

Zaterdag 25 zou ik evt ook wel kunnen, mits ik deze week ver kom met mijn eigen 900. Heb je nog gereedschap nodig...??? Kan altijd wat mee nemen in mijn 9-5.

Plaats reactie