melle z schreef:volgens mij is er meer aan de hand: van sommige forummers 'mogen' deze auto's niet op gas rijden, omdat dat 'niet hoort' en ze dan 'goedkoop afgereden worden'. Ofwel: ik heb af en toe het idee dat de wens de vader van de gedachte is, daarom zou ik graag eens wat feiten horen, specifiek van mensen die menen dat 'assumption the mother of all f*ck-ups' is.....
Alles kan natuurlijk, elke auto kan (qua techniek) op lpg worden gezet. Ik beweer niet dat het niet kan, maar dat het wellicht minder praktisch is voor een dagelijkse (en dus betrouwbaar gewenste) auto. Ik voel me licht aangesproken door bovenstaande (
vast de bedoeling). Ik had al opgemerkt dat je
mijnsinziens sommige auto's beter bij gelegenheid kunt rijden dan dagelijks, wat helemaal niet betekent dat het niet zou mogen van mij, daar heb ik weinig over te zeggen en dat is mijn ambitie ook helemaal niet. Zoals opgemerkt een auto is om te rijden en als iemand zijn 99 1.7 dagelijks op LPG wil rijden is dat helemaal zijn/haar zaak maar ik zou het dan wel toejuichen dat de auto goed onderhouden wordt, wat lastig kan zijn gezien schaarse onderdelenvoorziening voor de 1.7 (V4 onderdelen zijn makkelijker te vinden, langer geleverd en in meer auto's, bovendien zijn er veel meer liefhebbers van deze motor, hoe vaak zie je nou een 99 1.7???) en daarnaast zal je zo'n oudje dat jarenlang goed en in ruste bewaard is vreselijk goed moeten conserveren/bijhouden wil je 'm niet met de dag achteruit zien gaan bij intensief gebruik. Het zou me niet verbazen als de lol er dan tamelijk snel vanaf is. Zelfs als de 1.7 motor goed tegen LPG kan, een auto bestaat uit meer dan een motor en juist in deze vroege jaren was de corrosiebescherming niet optimaal.
Ondanks de lage km stand en de goede staat blijft het een oude auto, relatief gevoelig voor storingen en niet ontworpen voor het hedendaagse verkeer. Een auto als de betreffende spot is imho dermate bijzonder dat er nog weinig van over zijn in die of vergelijkbare staat. Dan zou ik
persoonlijk liever die auto zo mooi mogelijk houden en er lekker tochtjes mee gaan maken op je gemak.
Verder heb ik weinig zin in een welles-nietes discussie, het is mijn mening en die wordt niet anders van dit topic. Wat een ander er over denkt moet hij/zij weten, ik denk er het mijne van. Ik zie het dagelijks rijden van een klassieker zeker niet als schandelijk (het is een genot voor het oog op de weg tussen al het saaie blik) maar imho verdient een auto die
zodanig bewaard is als betreffende 99 1.7 een mooie oude dag met regelmatig een plezierritje (voor zowel auto als eigenaar). Mocht iemand de auto kopen en dagelijks op LPG gaan rijden, dan is dat nog steeds helemaal zijn/haar beslissing. Of ik het toejuich of niet doet er niet toe. Klassiekers die wel dagelijks rijden zouden
naar mijn mening goed bijgehouden/onderhouden moeten worden, wat er nog wel eens aan schort. Anders vind ik het inderdaad zonde en afrijden en dat mag ik vinden. Een ander mag weer vinden van niet en zo heeft iedereen een mening. Ik geef het slechts ter overweging en ik schrijf nergens voor wat iemand moet doen en ik zeg ook nergens dat het niet mag (want wie ben ik om dat te beweren).
Daarom zie ik de meerwaarde van dit topic niet zo.