Oude auto's op LPG

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
aZuL2001
Geregistreerd lid

Re: Oude auto's op LPG

Bericht door aZuL2001 » za 23 okt, 2010 13:05

melle z schreef:van sommige forummers 'mogen' deze auto's niet op gas rijden, omdat dat 'niet hoort'
Weinig inhoudelijke respons, maar zelfde gedrag zie je bij de kleur (zwart) en de wijze van schakelen (handbak). ;)
Goede zet om te proberen tot de feiten te komen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 23 okt, 2010 15:25

melle z schreef:volgens mij is er meer aan de hand: van sommige forummers 'mogen' deze auto's niet op gas rijden, omdat dat 'niet hoort' en ze dan 'goedkoop afgereden worden'. Ofwel: ik heb af en toe het idee dat de wens de vader van de gedachte is, daarom zou ik graag eens wat feiten horen, specifiek van mensen die menen dat 'assumption the mother of all f*ck-ups' is.....
Alles kan natuurlijk, elke auto kan (qua techniek) op lpg worden gezet. Ik beweer niet dat het niet kan, maar dat het wellicht minder praktisch is voor een dagelijkse (en dus betrouwbaar gewenste) auto. Ik voel me licht aangesproken door bovenstaande (vast de bedoeling). Ik had al opgemerkt dat je mijnsinziens sommige auto's beter bij gelegenheid kunt rijden dan dagelijks, wat helemaal niet betekent dat het niet zou mogen van mij, daar heb ik weinig over te zeggen en dat is mijn ambitie ook helemaal niet. Zoals opgemerkt een auto is om te rijden en als iemand zijn 99 1.7 dagelijks op LPG wil rijden is dat helemaal zijn/haar zaak maar ik zou het dan wel toejuichen dat de auto goed onderhouden wordt, wat lastig kan zijn gezien schaarse onderdelenvoorziening voor de 1.7 (V4 onderdelen zijn makkelijker te vinden, langer geleverd en in meer auto's, bovendien zijn er veel meer liefhebbers van deze motor, hoe vaak zie je nou een 99 1.7???) en daarnaast zal je zo'n oudje dat jarenlang goed en in ruste bewaard is vreselijk goed moeten conserveren/bijhouden wil je 'm niet met de dag achteruit zien gaan bij intensief gebruik. Het zou me niet verbazen als de lol er dan tamelijk snel vanaf is. Zelfs als de 1.7 motor goed tegen LPG kan, een auto bestaat uit meer dan een motor en juist in deze vroege jaren was de corrosiebescherming niet optimaal.
Ondanks de lage km stand en de goede staat blijft het een oude auto, relatief gevoelig voor storingen en niet ontworpen voor het hedendaagse verkeer. Een auto als de betreffende spot is imho dermate bijzonder dat er nog weinig van over zijn in die of vergelijkbare staat. Dan zou ik persoonlijk liever die auto zo mooi mogelijk houden en er lekker tochtjes mee gaan maken op je gemak.

Verder heb ik weinig zin in een welles-nietes discussie, het is mijn mening en die wordt niet anders van dit topic. Wat een ander er over denkt moet hij/zij weten, ik denk er het mijne van. Ik zie het dagelijks rijden van een klassieker zeker niet als schandelijk (het is een genot voor het oog op de weg tussen al het saaie blik) maar imho verdient een auto die zodanig bewaard is als betreffende 99 1.7 een mooie oude dag met regelmatig een plezierritje (voor zowel auto als eigenaar). Mocht iemand de auto kopen en dagelijks op LPG gaan rijden, dan is dat nog steeds helemaal zijn/haar beslissing. Of ik het toejuich of niet doet er niet toe. Klassiekers die wel dagelijks rijden zouden naar mijn mening goed bijgehouden/onderhouden moeten worden, wat er nog wel eens aan schort. Anders vind ik het inderdaad zonde en afrijden en dat mag ik vinden. Een ander mag weer vinden van niet en zo heeft iedereen een mening. Ik geef het slechts ter overweging en ik schrijf nergens voor wat iemand moet doen en ik zeg ook nergens dat het niet mag (want wie ben ik om dat te beweren).

Daarom zie ik de meerwaarde van dit topic niet zo.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 23 okt, 2010 16:13

Voor de 1.7 en 1.85 blokken kun je qua onderdelen overigens terecht bij de Triumph-familie. Sterker: de 1.85 in de Dolly Sprint was een SOHC 16 klepper. Leuk projectje :)
Of, of of… De v8 uit de Stag, dat zou ook moeten passen ;)

Daarnaast: ach, zodra iemand betaald heeft voor een wagen, dan mag-ie er mee doen en laten wat-ie wil. Of je nou een 2.8V6 in een 99 wil lepelen of een 2.0 H-blok met automaat in een 96… ik vind het rijden op LPG als het zou gaan om 'zonde van zo'n auto' sowieso een non-discussie. Dat hebben we een tijd geleden ook gehad met iemand die LPG wilde op zijn Turbo-X of Viggen. Het is iedereen zijn persoonlijke overweging, je rijdt toch geen auto om anderen te plezieren? Iedereen die loopt te kankeren over 'weer een klassieker die opgereden wordt', koop zelf zo'n ding en zet hem dan in een verwarmde garage.

Het kiezen voor LPG in een bepaald blok vanuit technisch oogpunt snap ik dan weer wel. Je wil niet eerst investeren in een LPG-installatie om vervolgens 1000 km verder het complete blok naar de filistijnen te rijden. Vanuit die optiek is het inderdaad niet heel slim om LPG op zo'n Recaro-blok te knuppen. Die dingen zijn er gewoon niet op gebouwd.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 23 okt, 2010 16:19

Hoogtoering, dan komen de kleppen in tijd gemeten net wat te kort op de zetels om daar hun hitte af te geven. Ergo de klep wordt te heet. Arm mengsel is al niet goed laat staan een arm mengsel met LPG.
Vroeger hadden ze ook nog iets sneller last van zwevende kleppen, bij LPG kunt je het dan helemaal schudden.
De 99 daar werd in die tijd eigenlijk alleen in Nederland met LPG mee gereden, niet omdat het zo'n goede brandstof was maar puur uit economische motieven. Zo had tijdelijk in Finland ook een Parafine variant van de 99. Mensen zitten altijd centen na te telen, dat kun je wel aan de kale 99-X variant zien, ook weer wat voor Skandinavische markt.
Waarom zou je een klassieker gaan martelen om economische redenen, voor echte klassieker puristen is elke afwijking er een te veel :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 23 okt, 2010 20:29

@ mellez zie hieronder ;jij je zin, maar pas dan je titel even aan

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 28 okt, 2010 16:02

Nog eens opmerking in de groep gooien:

Oldtimermotoren zijn gemaakt om op gelode benzine te rijden, meestal super!
Super dwz 98 oktaan is bijna niet meer te krijgen en gelode benzine al helemaal niet meer. [*]Dus eigenlijk kan je met goed fastoen niet met zo'n auto rijden zonder het blok af te rijden 8)
En daarom is het niet zo erg om er LPG in te gooien.
Het brandt schoon.
De motor is sneller op temperatuur.
Als je de kop naar gelode benzine hebt omgebouwd, is LPG geen probleem.

Dat gas is om op te koken is echt grote onzin, volgens mij is het voor klassiekers beter om reglmatig op gas te rijden dan heel af en toe op benzine.

Groet,
Olaf

[*]De benzine in NL is in het algemeen van beroerde kwaliteit, op Duitse benzine loopt mijn 9-5 en voorheen de turbo's veel mooier.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 29 okt, 2010 0:02

een auto op benzine rijdt en een auto op gas die glijdt :lol:

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » vr 29 okt, 2010 16:45

op schreef:
Oldtimermotoren zijn gemaakt om op gelode benzine te rijden, meestal super!
Super dwz 98 oktaan is bijna niet meer te krijgen en gelode benzine al helemaal niet meer. [*]Dus eigenlijk kan je met goed fastoen niet met zo'n auto rijden zonder het blok af te rijden
En daarom is het niet zo erg om er LPG in te gooien.
Het brandt schoon.
De motor is sneller op temperatuur.
Als je de kop naar gelode benzine hebt omgebouwd, is LPG geen probleem.
Nog een paar argumenten vóór LPG:
omdat LPG een hoger klopgetal heeft zou het met een hogere compressie-verhouding toekunnen, in de reeks van 16. Aangezien die oude motoren maar 9 o.i.d. hebben, leveren ze minder vermogen. Maar het dwingt je wel tot een rustiger rijstijl, beter voor je oude karretje.
In tegenstelling tot die waardeloze troep die tegenwoordig als benzine verkocht wordt verouderd LPG niet. Dus zet hem weg met de gaskraan op de tank dicht. Als je weer gaat rijden, kraan open en gaan. Paar keer kontakt aan en uit en starten op gas :)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 29 okt, 2010 19:05

je zou dus de kop eraf kunnen halen, deze flink vlakken, meer vermogen en zuiniger,
maar dan praat ik over "oude" 2 litermotoren, en niet over de 1,7 en 1,8

uffepuffe
Geregistreerd lid

Bericht door uffepuffe » vr 29 okt, 2010 22:14

""Dat gas is om op te koken is echt grote onzin, volgens mij is het voor klassiekers beter om reglmatig op gas te rijden dan heel af en toe op benzine""

Voor alle LPG liefhebbers klinkt deze stelling als muziek in de oren , maar oldtimer liefhebbers / kenners weten wel beter.

Het hele LPG verhaal is een typische Nederlandse discussie, goedkoop goedkoop.

Lpg oldtimer rijders : blijven volhouden als het motortje stuk loopt zet je er gewoon weer een andere in.

Erikjan :O: :O: :O:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 29 okt, 2010 22:31

uffepuffe schreef: oldtimer liefhebbers / kenners weten wel beter.
...
Lpg oldtimer rijders: blijven volhouden als het motortje stuk loopt, zet je er gewoon weer een andere in.
Inderdaad, en jij hebt geen idee waar je het over hebt.

(Ploink)
Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 30 okt, 2010 13:50

:twisted:
timer rijders : blijven volhouden als het motortje stuk loopt zet je er gewoon weer een andere in.
Ik dat dacht dat dit alleen voor tweetakt rijders geldt? :twisted: :twisted:

Het is gewoon de kift omdat een tweetakt niet op gas kan :wink: 8)

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » za 30 okt, 2010 14:40

Alles kan op LPG !!

Ook een tweetakt, maar dat wordt een duur geintje.

Zelf heb ik al heel wat ervaring dus ik brand maar even los.

Mijn vader heeft vanaf ongeveer 1976 Saab 99 gereden. Uit die tijd weet ik dat die Engelse blokje veel problemen hadden met hun warmtehuishouding.
Op vakantie stonden we ook altijd regelmatig met kokende motor.
M’n vader had extra metertjes en natuurlijk een bij-schakelbare fan.

Na deze auto kwam er een witte 99, waar we wat minder problemen mee hadden, maar we hebben hem maar kort gehad.

Daarna kwam er een nieuwe Grijze Saab 99 uit 1984 die de eerste 4-5 jaar op benzine heeft gereden en daarna op LPG.
Daar is toen de kop ooit eens van gereviseerd of ‘vernieuwd’ (2dehansje) omdat ie gescheurd was.
Volgens mij zijn er toen ook meteen geharde kleppen ed. in gegaan.
Ding heeft mijn vader bij 2,5 ton weggedaan omdat dan het zwakste punt van de Saab naar voren kwam, de voorwielaandrijving.
Daarna kwam er een andere op LPG, dat was goedkoper dan de grijze laten reviseren aan de aandrijving.

Rond die tijd kocht ik ook mijn eerste auto, een Opel kadett 1,3 Berlina op LPG.
Die heb ik weggedaan bij 2,5 ton.
Toen kwam er heel wat ander spul, waaronder een Ford Capri 2.0 op LPG.
Dan merk je goed het verschil en hoor en leer je ook wat.
Er lag een schroevendraaier in mijn dash, omdat de kleppen (choke) van de carburateur door een backfire regelmatig vastsloegen in de carburateur.
Luchtfilter eraf en een paar flinke meppen op de kleppen deden deze weer losgeraken.
De 2.0 liters van Ford hadden zelf al temperatuur problemen bij de derde cilinder, vaak verdenk ik ook de Ford Garages er van dat bij het kleppen stellen deze cilinder overgeslagen werd, immer dan moest ook de carburateur er af.
Bij de V6-en was al helemaal bekend dat deze slecht liepen op LPG.
[omdat]

Ten eerste konden de ‘Ford’ carburateurs heel slecht tegen gas en de koppen sleten als malloten.
Oplossing was, natuurlijk geharde kleppen en zetels monteren en het LPG toevoegen onder de carburateur.

Wat maakt een Zweed (rij nu een 740 op LPG) nu zoveel beter.

- Ten eerste zijn het veel duurdere auto’s.
- In Zweden wil je echt geen pech hebben met een auto.
- De motoren hadden sterkere koppen (voordeel van Alu ivm klepzetels)
- De carburateur (bromfiets gevalletje) was perfect voor LPG.

Een Ford had eigenlijk een te zachte kop en een carburateur die eigenlijk te snel uitsleet.
Deze carburateurs zorgden echter wel voor meer vermogen, wat minder degelijk, maar wel ‘zuiniger’ (oftewel meer power, acceleratie).

Mbt tot Saab en Ford heb ik dus behoorlijk wat ‘real life’ ervaringen.

Mbt tot LPG, ik vind het de mooiste brandstof.
Goede verbranding, hoge Octaan, geen olie oplossen tijdens koude start.
LPG heeft echter één groot nadeel, geen autobouwer heeft de moeite gedaan een echte LPG motor op de markt te brengen.
Als dat was gebeurd had je echt iedereen uitgelachen, maar ja een auto specifiek alleen voor de Nederlandse markt, was waarschijnlijk niet lucratief genoeg.
Op dat gebied was het altijd pappen en nathouden. Met de tegenwoordige technieken is een Benzine motor makkelijker aan te passen aan LPG, maar zijn de systemen 2-3x zo duur geworden.

Nu rij ik een Saab 99 op LPG en het is altijd starten lopen.
Mijn 740 heeft vanaf 1985 LPG en loopt als een trein.
Mijn 240 krijgt binnenkort LPG.
Ik zit er zelfs over na te denken om mijn Camper met 2,3 TD Mitsubishi op LPG om te zetten.

Het kan allemaal.

Dus!!

Als je kop aangepast is (geharde kleppen en zetels) en je carburatie goed werkt of er gebruik gemaakt wordt van een extra LPG carburateur of injectie en je ontsteking werkt goed.
Dan kan LPG alleen een klein nadeeltje hebben en dat is dat een constructiefout in de warmtehuishouding van een motor eerder aan het licht komt.
Aangezien Engelse motoren niet de beste zijn, de slechtste V6 van Ford komt uit jawel Engeland, de Essex. De beste komt uit Duitsland, de Kölner.
Zet een Essex op LPG en je kunt blijven duwen, maar ook daar is het mogelijk, koste alleen extra …

Tot op heden heeft niemand mij kunnen overtuigen van een echt nadeel van LPG, al helemaal omdat ik geen auto’s heb met warmtehuishouding foutjes …

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » za 30 okt, 2010 19:49

Heb je er lang op moeten studeren om iets te vinden ... :-P+

Tja, zelfs een LPGtje krijgt na 20+ jaar en 2,5 ton wel wat kuurtjes ... 8)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 30 okt, 2010 23:11

Er wordt nog niet (technisch) ingegaan op de specifiek genoemde 1.7 en 1.85 blokken in de eerste 99's.

Lennard zit in een hele andere tak van sport. Dus die laat ik buiten beschouwing, ook een auto voor de weekend ritjes kan en mag je op LPG rijden zonder diegene indirect aan te spreken op verminderd liefhebberschap.

De zogenaamde Triumph blokken waren niet heel erg geweldige blokjes (vandaar dat Saab ook na 2 jaar al besloot de (door)ontwikkeling in eigen beheer te gaan doen - van waaruit het b-blok kwam - en de minimaal verplichte afname van Triumph plichtmatig voortzette. Deze blokjes hadden aardige last van koelproblemen - althans, dat "zegt men". Koppakkingen moesten redelijk snel vervangen worden, kopbouten zitten schuin in het blok, wat ook eea kan compliceren, schijnt.

Omdat LPG wat warmer is met de verbranding, zal de kop eea te lijden krijgen. Het lijkt me redelijk af te raden om LPG in 99's te zetten met de 1.7 en 1.85 blokjes, zonder extra ingrepen.

Plaats reactie