Hoe herken je een kapotte kop (kleppen/zittingen)
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Hoe herken je het feit dat de originele kop (kleppen klepzittingen enzo) op is en je een gaskop moet gaan installeren?
If so, wat is dan de beste optie?huidige kop geschikt maken voor gas of bij elferink of jend eentje met ervaring "op de kop" tikken?
If so, wat is dan de beste optie?huidige kop geschikt maken voor gas of bij elferink of jend eentje met ervaring "op de kop" tikken?
-
jeex
- Geregistreerd lid
Re: Hoe herken je een kapotte kop (kleppen/zittingen)
Goeie vraag. Kun je dit op de een of andere manier merken, voelen, zien?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Dat zou handig zijn voor de diagnose als je mogelijk voor meer dure reparaties staat maar nog niet weet welke....
-
9000-95
- Donateur

vaak merk je het aan slechter starten en/of niet mooi regelmatig rondlopen stationair, vooral koud. Wil je echt zekerheid dan een compressietest doen.
-
francofiel
- Donateur

De beste manier om te kijken of er iets mis is met het inwendige van de motor is een compressiemeting en een cilinderlek-test.
-
Valorian
- Geregistreerd lid
Toen ik nog Volvo Amazon reed gingen veel dingen op ruilbasis, dan kocht je een gereviseerde kop en leverde je je oude in. Voordeel is dat je dan meteen verder kanTubbe schreef:Hoe herken je het feit dat de originele kop (kleppen klepzittingen enzo) op is en je een gaskop moet gaan installeren?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

@9000-95: lijkt dat slecht starten op niet willen aanslaan en op minder poten lopen?
Bij elferink zit er 100 (850 om 750) euro verschil tussen een nieuwe en een gebruikte LPG kop. Zie niets staan over inruil. Vind dat nauwelijks prijsverschil en zou dan voor een nieuwe gaan of is revisie van eigen kop goedkoper? Los moet ie toch voor vervanging na onderzoek.
Zit vooral omdat ik al langer startproblemen heb eb ik niet weet of het kop of gasinjectoren zijn of wellicht allebei..(benzinepomp al vervangen). Wil niet de verkeerde dure reparatie doen (of te vroeg doen ongeval van de kop)
Bij elferink zit er 100 (850 om 750) euro verschil tussen een nieuwe en een gebruikte LPG kop. Zie niets staan over inruil. Vind dat nauwelijks prijsverschil en zou dan voor een nieuwe gaan of is revisie van eigen kop goedkoper? Los moet ie toch voor vervanging na onderzoek.
Zit vooral omdat ik al langer startproblemen heb eb ik niet weet of het kop of gasinjectoren zijn of wellicht allebei..(benzinepomp al vervangen). Wil niet de verkeerde dure reparatie doen (of te vroeg doen ongeval van de kop)
-
gertram
- Donateur (3x)

Als de kleppen uitgesteld zijn (veel slijtage kleppen/klepzittingen) openbaart zich dat als eerste door een slechte koude start en als het erger wordt in de stationair loop. Er blijven kleppen open staan waardoor geen druk kan worden opgebouwd / mengsel terug het inlaatspruitstuk in wordt geperst.
Compressie meten / cilinder lektest moet inderdaad uitsluitsel geven. Lage compressie / geconstateerde lekkage via kleppen zou ook nog kunnen komen door verstopte hydraulische stoters. Op LPG is dat minder waarschijnlijk omdat de olie minder vervuilt maar als olie te weinig ververst wordt kan het. Ik denk alleen dat een T7 bij te weinig oliewissels eerder overlijdt aan black sludge.
De T7 koppen zijn zwakker, vooral op LPG. Ik zou altijd een kop laten reviseren en zorgen dat er LPG bestendige onderdelen in worden gezet.
Compressie meten / cilinder lektest moet inderdaad uitsluitsel geven. Lage compressie / geconstateerde lekkage via kleppen zou ook nog kunnen komen door verstopte hydraulische stoters. Op LPG is dat minder waarschijnlijk omdat de olie minder vervuilt maar als olie te weinig ververst wordt kan het. Ik denk alleen dat een T7 bij te weinig oliewissels eerder overlijdt aan black sludge.
De T7 koppen zijn zwakker, vooral op LPG. Ik zou altijd een kop laten reviseren en zorgen dat er LPG bestendige onderdelen in worden gezet.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Slechte start had ik dus al en loopt sinds eergisteren voelbaar (voor mij) onregelmatig stationair op benzine. Lijkt er dus op dat na 115k op gas de kop het gaat begeven.
Ik doelde op gas koppen, gehard dus. Bij dat prijsverschil zou ik een nieuwe nemen denk ik. Of mijn eigen laten reviseren/harden als dat goedkoper is.
Iemand een betrouwbaar en goedkoop adres indien nodig?
Ga maar eens een compressietestje aanvragen bij mijn zorgverzekeraar
Ik doelde op gas koppen, gehard dus. Bij dat prijsverschil zou ik een nieuwe nemen denk ik. Of mijn eigen laten reviseren/harden als dat goedkoper is.
Iemand een betrouwbaar en goedkoop adres indien nodig?
Ga maar eens een compressietestje aanvragen bij mijn zorgverzekeraar
-
sjak
- Geregistreerd lid
Stationair slecht lopen op benzine kan door tig verschillende dingen komen, ik zou dan niet als eerste denken aan versleten cilinderkop. Loopt de wagen wel netjes stationair op gas?
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Hij loopt onrustiger. Heb DI pomp bougies bdp gehad. Zit nu 115k gas in dus kop zou kunnen komen nu. Slecht starten na ritten op lpg lijken toch te wijzen op een lekke injector...
Dacht dat over en weer maar uit te sluiten. Anderzijds als de boel (inlaatspruitstuk) toch los moet fan is de kop ook niet Zo'n klus meer toch?
Dacht dat over en weer maar uit te sluiten. Anderzijds als de boel (inlaatspruitstuk) toch los moet fan is de kop ook niet Zo'n klus meer toch?
-
karel koekjes
- Geregistreerd lid
Gewoon compressie meten.
Vaak is er maar 1 klep verbrand. Als de kop er af is,kun je besluiten om de kleppen in te (laten) slijpen en de bewuste klep te vervangen. Zo kun je met een redelijk budget weer rijden. Als ze zittingen te diep weggesleten zijn,dan zit er niets anders op dan te laten reviseren. Maar vaak zijn ze nog goed en is er alleen een hoekje van een klep weggebrand.
Ik heb zo meerdere koppen aangepakt. En alles rijdt nog naar behoren.
Vaak is er maar 1 klep verbrand. Als de kop er af is,kun je besluiten om de kleppen in te (laten) slijpen en de bewuste klep te vervangen. Zo kun je met een redelijk budget weer rijden. Als ze zittingen te diep weggesleten zijn,dan zit er niets anders op dan te laten reviseren. Maar vaak zijn ze nog goed en is er alleen een hoekje van een klep weggebrand.
Ik heb zo meerdere koppen aangepakt. En alles rijdt nog naar behoren.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Hoi Karel
Jij zegt dus alleen de verbrande klep vervangen door een standaard klep?
Ik kan het niet zelf dus zoek daar binnenkort iemand voor maar loopt ik dan niet een groot risico dat ik over tien of twintigduizend km weer een andere klep moet aanpakken?
Dan laat ik liever nu alles in een keer doen.
Jij zegt dus alleen de verbrande klep vervangen door een standaard klep?
Ik kan het niet zelf dus zoek daar binnenkort iemand voor maar loopt ik dan niet een groot risico dat ik over tien of twintigduizend km weer een andere klep moet aanpakken?
Dan laat ik liever nu alles in een keer doen.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Heb zojuist gehoord dat de compressietest voor twee cilinders slecht uitpakte. De methode met olie op de zuigers gaf een betere compressie wat dus betekent dat ik problemen heb met mijn zuigers/cylinderwand en wellicht meer dan een koprevisie het onderblok nu slecht is...
Das andere koek...of niet?
Das andere koek...of niet?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Twee aangrenzende cilinders? Dan kan het de koppakking tussen die twee zijn.
Als een klep verbrand is, heb je helemaal geen compressie meer in die cilinder, 'een beetje verbrand' bestaat eigenlijk niet bij kleppen, zodra die een beetje beginnen te lekken is het heel snel einde verhaal.

Als een klep verbrand is, heb je helemaal geen compressie meer in die cilinder, 'een beetje verbrand' bestaat eigenlijk niet bij kleppen, zodra die een beetje beginnen te lekken is het heel snel einde verhaal.