Lpg-prijzen

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Lpg-prijzen

Bericht door Sapphire » wo 23 aug, 2023 15:21

rademaker schreef:
wo 23 aug, 2023 14:32
Vorige week vrijdag nog bij Esso aan de A1 ten noorden van Amersfoort lpg getankt, inderdaad maar aan 1 zijde mogelijk. Kostte 59,9 cent per liter. Lpg rijders: happy drivers. Sta al decennia verbaasd dat zoveel autobezitters lpg afwijzen.
Moet iedereen zelf weten toch. Ik snap zowel de voors als tegens. Denk maar zo: het is mooi dat niet iedereen LPG rijdt want het blijft een bijproduct. Dus als minder mensen het "snappen" (naar jouw visie) drukt dat de vraag en daarmee over het algemeen de prijs :D

Hier was de LPG van de week 65,0 ct, daar was ik al best blij mee voor deze regio. 8)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 23 aug, 2023 15:30

Tja, ik ben na ruim 15 jaar LPG overgestapt op benzine omdat de beschikbaarheid van een LPG Saab niet "je van het" was (zocht toen een 9-5 estate) en ik ook inmiddels veel minder kilometers reed. Sinds bijna 5 jaar een NG, vindt die maar eens. En ik zat daarmee al behoorlijk boven wat ik oorspronkelijk van zins was te besteden, dus om daarna nog eens een LPG conversie te doen op mijn jaarkilometrage van 15k.... Nu rij ik al drie jaar ca 7500 p.j. Dat is het gewoon niet waard.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 23 aug, 2023 15:58

Tja, ik krijg al schrik als ik benzine moet halen voor de zit maaier. Al tig keer zitten overdenken om hem om te bouwen op lpg :mrgreen:

Toen maar een maaier van 1,8 mrt breed gekocht voor achter de trekker, nu ben ik met een half uur klaar :D

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » wo 23 aug, 2023 16:11

En de benzine wordt nog duurder als we de krant mogen geloven, ook LPG wordt uiteraard duurder :?

De tekst komt van het AD van vandaag:

Benzine wordt bij de pomp vanaf 1 januari 2024 mogelijk bijna 21 cent duurder. Dat is het gevolg van het verhogen van de accijns: niet alleen wordt het restant van een eerdere verlaging teruggedraaid, ook wordt het tarief opgehoogd omdat het meegaat met de prijsstijgingen.

Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Vanaf 1 april 2022 had het kabinet de belasting voor ongelode benzine, diesel en LPG verlaagd om de stijging van de energieprijzen te compenseren. Die verlaging is stapsgewijs weer teruggedraaid: de laatste stap is op 1 januari. Dat alleen al zou een verhoging van de benzineprijs met 8,7 cent per liter betekenen, voor diesel 5,6 cent.

Daar komt echter nog een tariefverhoging van 9,9 procent bovenop, omdat de accijnzen geïndexeerd worden: ze groeien als het ware mee met de inflatie. Dat betekent voor benzine dat er al met al dus per 1 januari 20,95 cent per liter bijkomt, blijkt uit antwoorden die het ministerie van Financiën aan Omtzigt gaf.

Buitensporig
Omtzigt stelt dat de accijnzen nu wel heel erg buitensporig worden: ‘Per 1 januari dreigen de accijnzen op benzine dus 36 cent per liter hoger te zijn dan in Belgie en 31 cent hoger dan in Duitsland’, rekent hij op X (voorheen Twitter) voor. ‘Het prijsverschil is nog hoger omdat er ook nog btw over accijnzen gerekend wordt’.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 23 aug, 2023 22:39

Vorige week heb ik bij de Total aan de Randweg Oost in Amersfoort ook voor 59,9 cent per liter getankt. Prijs is bij hen sinds kort gelijk aan Esso Neerduist. Handig als je vanaf de andere kant over de A1 komt.

Momenteel op vakantie in Denemarken, dus deze twee weken is het even op benzine toeren, aangezien heel Denemarken slechts drie LPG tankstations heeft.

In Duitsland vallen de prijzen voor LPG trouwens erg tegen. Langs de snelweg liggen de prijzen tussen de 1,19 en 1,29 Euro per liter. Elders kom je niet onder de Euro. Bij het tankstation waar ik belandde kon een medewerker de roestige LPG-pomp alleen na een paar klappen al sputterend op gang krijgen. En in het noorden van Duitsland langs de A7 stond ik bij een pomp waar weer een ander vulpistool aan zat. Hier had je een Dish adapter nodig, terwijl je dat type normaliter in Frankrijk en Italië tegenkomt. In Duitsland heb je eigenlijk altijd een zogeheten Acme adapter nodig.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 24 aug, 2023 8:28

MyLPG.eu.
Probeer die app eens, ooit als tip van Hightower gekregen.
( als je toch op vakantie bent, heb je tijd genoeg) :D

Wat Duitsland betreft lijken de prijzen soms willekeurig, ik heb wel eens gehad dat 2 pompen 500 meter van elkaar een prijsverschil van €0,50 hadden.

:offtopic:
Wat de prijs betreft, als het kouder wordt gaat de prijs wel weer omhoog. ;-(+
Als je omrekent naar een m3 aardgas, moet je de liter prijs x 1,36 doen. Aardgas is nu ca €1,40 per m3
Die jongens die die grote tanks verhuren hadden het vorig jaar erg druk.
En een cv ketel is zo omgebouwd voor propaan.
Let wel ff op: lpg aan de pomp is een mengsel van butaan en propaan, daar willen die propaan toestellen niet lekker op branden.
En illegaal je fles vullen met zo’n marktplaats nippel is gevaarlijk. (10 bar druk staat erop en bij koud weer wil het butaan niet uit je fles, dus na een paar vullingen zit je fles veel te vol).

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 24 aug, 2023 10:06

@turbopilot: die site / app heb ik gebruikt ter voorbereiding van onze route. Deze app is alleen niet ideaal, want kent op zich veel LPG tankstations, maar vooral van langer geleden, met ook de prijzen van langer geleden. Net als in Nederland zijn er de afgelopen jaren veel LPG tankstations opgeheven. Als je de tankstations selecteert die de afgelopen drie maanden zijn bevestigd, blijven er in Duitsland maar weinig over.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 24 aug, 2023 10:25

Da's ook mijn ervaring, de informatie van de MyLPG.eu site/app is verre van actueel. Vooral in Duitsland blijkt het merendeel van de aangegeven LPG punten niet meer in bedrijf te zijn, vaak al jaren niet meer zelfs bij navraag ter plaatse. Dat maakt deze app eigenlijk onbruikbaar voor Duitsland.

Ik gebruik in Duitsland meestal deze site, werkt een stuk beter dan MyLPG maar is ook niet waterdicht: https://www.dvfg.de/fahren-mit-fluessig ... ankstellen
Geeft geen prijsinfo helaas. LPG in Duitsland varieert tussen de 85 en 130 ct ongeveer (afgelopen zomer), direct aan de snelweg betaal je eigenlijk altijd de hoofdprijs. Beter een Autohof zoeken, die zijn er ook veel meer. Alleen als de borden langs de snelweg aangeven dat een Autohof LPG heeft, heb je een kans maar geen garantie...Opvallend veel stations met defecte pompen.

Maar altijd nog beter dan Oostenrijk, daar zitten er maar een paar in het hele land. Italië is ook zoeken geblazen tegenwoordig maar daar is het met goed plannen nog wel te doen om alles op lpg te rijden.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 24 aug, 2023 11:21

Ik had voor mijn vakantie in Engeland de LPG-stations gedownload van mylpg.eu en overgezet op mijn TomTom. Slechts twee keer moeten tanken. Bij het eerste station moest ik ongeveer £ 1,20/l betalen en bij de tweede £ 0,95/l. Bij thuiskomst plaatselijk getankt voor € 0,52/l.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 24 aug, 2023 18:04

We hadden een aantal jaren geleden 11 lpg tankstations in het dorp, nu nog 1 en die vraagt de hoofdprijs.

Tegenwoordig kijk ik even waar ik goedkoop kan tanken als ik verder weg moet. Daar gebruik in overigens deze app voor.
Redelijk up to date en ook niet onbelangrijk, met openingstijden.

DirectLease tankservice

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 16 apr, 2024 12:52

die Direct Lease app is inderdaad prima en actueel!

Terzijde: weliswaar stijgen de LPG-prijzen iets, maar in vergelijking met de diesel- en benzineprijzen lachen we aan de pomp iedereen nog veel harder uit

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » di 16 apr, 2024 13:38

Ik gebruik in Nederland ook altijd de Directlease app.
In het buitenland is MyLPG.eu app heel handig en actueel. Door zelf ook updates door te geven blijft het goed werken. Regelmatig is bijv in Frankrijk de LPG op en zijn pompen stuk.

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » di 16 apr, 2024 13:47

De MRB gaat omhoog en de accijns ook, voor de afschaffing G3 MRB verlaging is een petitie

DE PETITIE

https://lpgg3.petities.nl

LPG G3 is een van de schoonste brandstoffen. Cradle to cradle is het zelfs schoner dan elektrische auto's! Toch wil de overheid deze G3-rijders nu extra belasten. Dit alles is ondoordacht en alleen maar bedacht om het begrotingstekort aan te vullen nu er minder diesels zijn...

Wij,

milieubewuste LPG G3-automobilisten

constateren dat:

- derde generatie LPG (LPG G3) een van de schoonste brandstoffen is - oudere LPG G3 auto's veel minder uitstoten dan de nieuwe elektrische auto's (neem de productie en slijtage ook mee! cradle to cradle - LPG G3 is veel schoner dan benzine en diesel - de overheid maakt LPG G3-rijden financieel kapot! - de LPG G3-rijders worden zwaar gedupeerd door de nieuwe wetsvoorstellen! Red de LPG G3 auto's, G3 rijders, blijf rijden!

en verzoeken

- de LPG G3-regeling in takt te laten en zeker niet te verhogen - de oude LPG G3-regeling uit te breiden als het milieu telt. Denk Cradle to cradle en neem dit mee in het beleid! Zorg ervoor dat bestaande (schone LPG G3 auto's op de weg blijven, het laten rijden van deze schone auto's draagt bij aan het milieu en dit mag dus zeker NIET afgestraft worden!

EINDE

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » di 16 apr, 2024 13:56

Sandr schreef:
di 16 apr, 2024 13:47
De MRB gaat omhoog en de accijns ook, voor de afschaffing G3 MRB verlaging is een petitie

DE PETITIE

https://lpgg3.petities.nl

Getekend

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » di 16 apr, 2024 14:06

Dit nieuws had ik helemaal gemist. Ook meteen ondertekend!

Plaats reactie