Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Bericht
door wouterve » zo 06 jan, 2008 22:03
Update: gisteren heb ik er bij Marc een andere DI opgezet. De DI werkt, maar heeft het probleem niet opgelost. Het schokken is er op gas nog steeds en op benzine nog steeds niet. Marc heeft me laten zien (dank je wel!) hoe je bougies moet verwisselen, dus dat wilde ik morgen eens gaan proberen.
Na wat zoeken hier op het forum realiseerde ik me alleen dat ik één vraag vergeten ben te stellen: moet ik bij de nieuwe bougies nog iets doen aan de elektrodenafstand of is het plug and play en kan ik de nieuwe er zo inschroeven? (Is het trouwens een goed idee om 'koudere' bougies te gebruiken: de NGK BPR7ES, in plaats van de standaard BPR6ES?)
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » zo 06 jan, 2008 22:56
denk er wel aan dat het bougies worden met een grotere elektrodeafstand dus voor een non-turbo word het dan bcpr6es II, ik zou niet afwijken van de warmtegraad. voor een lpt horen er volgens mij dus bcpr7es II in.
-
Pisang
- Donateur

Bericht
door Pisang » zo 06 jan, 2008 23:26
baszwolle schreef:.... ik zou niet afwijken van de warmtegraad.
Ik heb vorig jaar ook een uitstapje gemaakt naar koudere bougies, maar vond uiteindelijk de originele toch betere loop geven.
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Bericht
door wouterve » ma 07 jan, 2008 0:40
Thanks, ik zal morgen eens op zoek gaan naar de bcpr7es II!
Als ik het goed begrijp hoef ik de bougie dan niet meer (zoals er op plaatjes in de Haynes staat) te 'gappen' met een of andere tang maar kan ik ze er gewoon met de bougiesleutel indraaien?
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » ma 07 jan, 2008 0:52
ja maar check wel even of ze wel allemaal dezelfde opening hebben, soms flikkert er 1 uit een doosje bij de materialenzaak en staan de elektroden plots op 0,0001 mm ipv 1,1 mm zoals de II zouden moeten staan.
en laat je geen andere merken aansmeren of een ander type.NKG is top
-
everlast
- Donateur (2x)

Bericht
door everlast » ma 07 jan, 2008 2:23
ik heb dat probleem ook gehad,een nieuwe di,schoonmaken stappenmotor en nieuwe bougies hebben het verholpen,al weet ik niet in welke volgorde

de bcpr7es 11 gebruik ik trouwens sinds er lpi ingebouwd is
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » ma 07 jan, 2008 2:24
everlast schreef:ik heb dat probleem ook gehad,een nieuwe di,schoonmaken stappenmotor en nieuwe bougies hebben het verholpen,al weet ik niet in welke volgorde

de bcpr7es 11 gebruik ik trouwens sinds er lpi ingebouwd is
de 7 serie van ngk is volgens mij alleen van toepassing voor turbomotoren en die II voor de DI versies.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 07 jan, 2008 12:12
Vraag ik me af waarom er in mijn auto 6 is gemonteerd...

-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » ma 07 jan, 2008 13:01
bcpr6es 11 voor de DI zonder turbo
bcpr7es 11 voor de DI met Turbo
bcpr6es voor bij alle 99/900/9000 non turbo en geen DI
bcpr7es voor de turbomodellen zonder DI
Volgens mij zeg ik het zo goed...ja..
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 07 jan, 2008 13:22
Bedankt! Voordat er bij mij gas ingebouwd wordt ga ik er toch even preventief nieuwe bougies er in laten zetten...
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Bericht
door davidjoost » ma 07 jan, 2008 13:37
Op de laatste rekening staat het type BCPR6ES1.1 ..... Foute bougies dus?

Dan gaat er iemand een kwaad telefoontje krijgen namelijk...!

-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » ma 07 jan, 2008 18:59
Je hebt fout en fout... de 6-serie staat ook wel in de boekjes als voor een 900/9000 turbo voor de rustige rijder. Voor 'hard driving' staat altijd de 7-serie.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » ma 07 jan, 2008 19:06
brinky schreef:Je hebt fout en fout... de 6-serie staat ook wel in de boekjes als voor een 900/9000 turbo voor de rustige rijder. Voor 'hard driving' staat altijd de 7-serie.
welke boekjes??? 7 serie werd altijd in de turbo's gedrukt, en zeker op gas.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » ma 07 jan, 2008 19:13
baszwolle schreef:brinky schreef:Je hebt fout en fout... de 6-serie staat ook wel in de boekjes als voor een 900/9000 turbo voor de rustige rijder. Voor 'hard driving' staat altijd de 7-serie.
welke boekjes??? 7 serie werd altijd in de turbo's gedrukt, en zeker op gas.
Ken jij de officiele Saab recommendations niet, Bas?

-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » ma 07 jan, 2008 19:26
ken alleen de fastmovers kast bij Janse nog...blauwe doosjes van saab maar gewoon NGK erin, 6 en de 7, de gewone 0.7 en de 1.1....
weet je wat het is...