carspeakers

1978-1993
Hylkema
Geregistreerd lid

carspeakers

Bericht door Hylkema » ma 18 okt, 2004 19:13

Beste saabliefhebbers,

de achterspeakerset van mijn saab 900 s classic is defect. Weet iemand of speakers in dit 'formaat' nog ergens verkrijgbaar zijn of is er een goed alternatief?

alvast dank voor het antwoord

:wink: R Hylkema

joachiem
Geregistreerd lid

Re: carspeakers

Bericht door joachiem » ma 18 okt, 2004 20:19

ik neem aan dat er bij saab sloopen nog zat van die luidspeakerd zijn tekrijgen :P

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 18 okt, 2004 20:53

dat weet je wel schreef:ik neem aan dat er bij saab sloopen nog zat van die luidspeakerd zijn tekrijgen
:shock: spel jij altijd fonetisch? Of type je gewoon te snel? :wink:

Voor wat betreft de speakers, die zijn bijkans bij iedere auto-audio zaak wel te verkrijgen. Ik heb zelf een sedan en zou zo niet weten welke maat er zo standaard in zit. Het lijkt me zo 10 centimeter (3") in doorsnee. Daar moeten toch zeker wel alternatieven voor zijn. Bij de Halfords zullen ze nog vast wel een set op voorraad hebben...Om maar eens een zijstraat te noemen.

Succes!

Oliver
Geregistreerd lid

Bericht door Oliver » ma 18 okt, 2004 23:31

Elke 6x4" speakers passen in de uitsparingen achteraan.
Met een beetje paswerk passen er ook wel 4X8 in, maar ik ben niet zo voor de klank van die laatste...

mkranendijk
Geregistreerd lid

Bericht door mkranendijk » di 19 okt, 2004 9:58

Ik heb net nieuwe Clarion SRC4673 4x6 inch speakers achter ingebouwd. Heb wel even moeten zoeken naar deze maat (Halforts heeft ze echt niet!). Het is wel even prutens, want voor de bevestiging is het niet goed voorbewerkt (aansluitdraadjes zijn achter de bekleding al wel aanwezig). Bij http://www.hifisystems.nl zijn ze te krijgen (zijn geod betaalbaar en de verzendkosten zijn laag). Het vermogen is redelijk, maar de maat is gewoon te klein voor goed vermogen. Als je echt power wilt moet je de hoedenplank opofferen ben ik bang.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 19 okt, 2004 12:17

Inderdaad....

In mijn hoedenplank (2,5 centimeter dik MDF) zitten twee flinke gaten die opgevuld worden door een tweetal bmboschmann speakers van 500w het stuk. Aan deze zelfde hoedenplank hangt een 800 watt versterker om het een en ander aan te sturen. Voordeel is dat ik geen enkele behoefte meer heb aan een subwoofer en zo dus nog lekker veel ruimte over.

Voorin zit per speaker unit een twee componenten set. Van elk 100w Ook die zijn versterkt.

Herrie genoeg.... :roll:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 13:31

[Reality check] Tijn, wat voor zekering zit er in die 800 Watt versterker? Bij een boordspanning van 13,8 Volt praten we bij dat vermogen toch al over zo'n 65 Ampère - dus als er een 50A zekering in zit, dan kan er never nooit 800 Watt uitkomen...

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » di 19 okt, 2004 20:49

Ik heb achterin mijn 900 classic uit 1984 nog geen speakers. Dat wil ik wel gaan doen, maar alleen in de daarvoor bestemde uitsparingen naast de hoedenplank. Erg nauwkeurig heb ik nog niet gekeken, maar ik vermoedde dat 10cm. speakers de juiste maat zouden zijn? Er zit bij mij maar een klein vierkant roostertje, het lijkt me dat 4*6 inch daarvoor erg fors is? Of is er een verschil tussen de rechte neus en de zalmneud? Hr. Kranendijk, u schrijft over bedrading - is dat wellicht door een vorige eigenaar aangelegd? Bij mij is niets voorzien, of kijk ik niet goed?
Moppersmurf

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 19 okt, 2004 21:23

Vierkant roostertje = 4" (10 cm) rond
Langwerpig roostertje = 4 x 6" (10 x 15cm) ovaal
Moppersmurf schreef:Ik heb achterin mijn 900 classic uit 1984 nog geen speakers. Dat wil ik wel gaan doen, maar alleen in de daarvoor bestemde uitsparingen naast de hoedenplank. Erg nauwkeurig heb ik nog niet gekeken, maar ik vermoedde dat 10cm. speakers de juiste maat zouden zijn? Er zit bij mij maar een klein vierkant roostertje, het lijkt me dat 4*6 inch daarvoor erg fors is? Of is er een verschil tussen de rechte neus en de zalmneud? Hr. Kranendijk, u schrijft over bedrading - is dat wellicht door een vorige eigenaar aangelegd? Bij mij is niets voorzien, of kijk ik niet goed?
Moppersmurf

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 19 okt, 2004 21:38

900T-R schreef:[Reality check] Tijn, wat voor zekering zit er in die 800 Watt versterker? Bij een boordspanning van 13,8 Volt praten we bij dat vermogen toch al over zo'n 65 Ampère - dus als er een 50A zekering in zit, dan kan er never nooit 800 Watt uitkomen...
Wat erop staat, zit erin :)

Ach ja, realiteit.....ik heb geen idee wat voor zekering erin zit...weet alleen dat deze behoorlijk uit de kluiten gewassen is..

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 19 okt, 2004 23:43

doktorevil schreef:Inderdaad....

In mijn hoedenplank (2,5 centimeter dik MDF) zitten twee flinke gaten die opgevuld worden door een tweetal bmboschmann speakers van 500w het stuk. Aan deze zelfde hoedenplank hangt een 800 watt versterker om het een en ander aan te sturen. Voordeel is dat ik geen enkele behoefte meer heb aan een subwoofer en zo dus nog lekker veel ruimte over.

Voorin zit per speaker unit een twee componenten set. Van elk 100w Ook die zijn versterkt.

Herrie genoeg.... :roll:
En het gevolg was dat je hulpvering moest monteren om te voorkomen dat je piloten gaat verblinden? :wink:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 20 okt, 2004 8:44

Manic schreef:En het gevolg was dat je hulpvering moest monteren om te voorkomen dat je piloten gaat verblinden?
:) Nee hoor.

Over veren gesproken, ik heb er nu van die Kilen veren onderzitten van Speedparts. In combinatie met de Koni's die er ook onderzitten geeft dat een prima wegligging. Tel daar de Bridgestone Potenza re720 in maat 205/55/15 bj op en je hebt echt een hele goede wegligging. That is the Upside...

The Downside is that comfort has gone out the window. Looking for a firm ride? try my car :roll: .

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 20 okt, 2004 12:14

Even over de bedrading. Bij onze T8 (oude neus natuurlijk 8) ) lag de bedrading er ook al achter de bekleding. Zag er orgineel Saab uit.

groeten
Hannes

mkranendijk
Geregistreerd lid

Bericht door mkranendijk » wo 20 okt, 2004 12:22

De bedrading is echt origineel. Met een mooi tapje vast gezet op de wiel kasten achter de bekleding en de bedrading zat gewoon in het stekkerblok bij de radio. Alle vier de type draden voor de 4 spiekers zijn ook het zelfde (4 verschillende kleuren natuurlijk). Het was echt plug and play.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 20 okt, 2004 17:42

doktorevil schreef:
Manic schreef:En het gevolg was dat je hulpvering moest monteren om te voorkomen dat je piloten gaat verblinden?

The Downside is that comfort has gone out the window. Looking for a firm ride? try my car :roll: .
Heb je dat spul gemonteerd na de meeting in wageningen dan? Ik vond jouw auto toen vrij comfortabel. :shock:

Plaats reactie