Punten 900i 16V?

1978-1993
Plaats reactie
Sander
Forum Admin

Punten 900i 16V?

Bericht door Sander » di 14 okt, 2003 12:05

Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een andere Saab 900. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 900i 16V van 1990 op LPG. Aangezien ik veel kilometers maak is het mooi dat ie op LPG rijdt.

Zijn er specifiek punten van dit model die ik kan opmerken als ik een proefrit ga maken? Ik heb nu een 900c dus ik neem aan dat het verschil vooral motorisch zal zijn.
De kleppen zijn zelfstellend heb ik begrepen, maar kan je horen/zien of de kleppen inmiddels 'uitgesteld' zijn?
Is er een manier om de spelling op de fusseekogels te testen?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Groeten,
Sander

Joshua
Geregistreerd lid

Re: Punten 900i 16V?

Bericht door Joshua » vr 17 okt, 2003 1:29

schakel tijdens de rit een paar keer heen en weer tussen benzine/gas, met stilstaan(stationair) en optrekken, kijk hoe de moter het allemaal pakt, daarmee 'voel'je wel iets als er iet mis in in de koppeling, gas geven etc.

Toon
Geregistreerd lid

Bericht door Toon » vr 17 okt, 2003 22:06

Probeer even over een slechte weg te rijden (met veel putten enz.) Als de fuseekogels versleten zijn ga je een geklop horen vanuit de wielkasten. Dit geklop hoor je heel duidelijk. Het beste kan je dit testen op de bekende slechte Belgische kasseiwegen!

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 21 okt, 2003 12:49

Let vooral op de versnellingsbak, da's een hekel punt. Let er op of deze soepel schakeld en geen rare geluiden maakt, een klein 'rateltje' is normaal bij stationair draaien en als je de koppeling dan loslaat kan het zijn dat je ook iets hoort. Onder de mijne (T16S '92) zit al een spiksplinternieuwe onder! :!:

Plaats reactie