Uusikaupunki en Saab

1978-1993
Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid

Uusikaupunki en Saab

Bericht door Blackboxer07 » zo 07 sep, 2025 17:52

Veel wist ik al en de rol van Valmet zit in het dna van Saab. Zo weet ik ook dat in Valmet de productie plaats vond van de Saab 900 classic cabrio, hand gemaakt op basis van kwaliteit met eeuwigheids waarde.

Wat ik niet wist is dat de ontwerp wedstrijd, geïnitieerd door de ceo US, gewonnen werd door Valmet met als basis de 2 deurs sedan. De fabriek in Trollhatan had gekozen voor de drie deurs en het nakijken had. Verdere productie heeft dus in Finland plaatsgevonden maar dat wist ik al.
Mooi verhaal over de geschiedenis van Valmet is te vinden op het www.

GroetS,
Hans

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Saapie » zo 07 sep, 2025 18:21

Valmet en de Finse productie was een geweldige tak van Saab! Mijn voornemen is ooit nog het Finse Saabmuseum te bezoeken. Ze hebben daar de V8 staan: de dubbele 4 cil motor van Saab.

MvR
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door MvR » zo 07 sep, 2025 19:30

Een Amerikaanse vriend, Saab-rijder, scheikundige, en gespecialiseerd in verf en verfsystemen (werkte heel lang voor DuPont) beweert al jaren dat de Finnen hun eigen laksysteem op de 96 spoten. Hem kennende zal het wel zo zijn. Hij kwam regelmatig bij Valmet, maar dat was in de tijd nadat de 96 uit productie was.

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid

Uusikaupunki en Saab

Bericht door Blackboxer07 » zo 07 sep, 2025 20:01

Saapie schreef:Valmet en de Finse productie was een geweldige tak van Saab! Mijn voornemen is ooit nog het Finse Saabmuseum te bezoeken. Ze hebben daar de V8 staan: de dubbele 4 cil motor van Saab.
Komend jaar staat een roadtrip op de planning door Zweden, Noorwegen en een stukje Finland. Helaas is Uusikaupunki te ver uit de richting, iets met veel waterAfbeelding

Gebruikersavatar
olav
Donateur
Donateur

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door olav » wo 17 sep, 2025 13:28

Mag je stellen dat de Saabs gefabriceerd bij Valmet een hogere bouwkwaliteit kenden dan de exemplaren die de fabriek verlieten in Tröllhattan?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Saapie » wo 17 sep, 2025 15:29

Over het algemeen wel. Maar er zijn ook exemplaren die lang in Finland in de haven stonden voor transport en roestgevoelig zijn. En de kwaliteittoets was gelijk op alle fabriekslocaties.

Gebruikersavatar
olav
Donateur
Donateur

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door olav » wo 17 sep, 2025 16:32

heb een prachtige vijfdeurs saab 900 turbo uit 1978 gevonden die bij Valmet in Finland is gebouwd. Wist niet dat de eerste serie 900 in 1978 ook in Finland werd gebouwd.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 18:29

Saapie schreef:
zo 07 sep, 2025 18:21
Valmet en de Finse productie was een geweldige tak van Saab! Mijn voornemen is ooit nog het Finse Saabmuseum te bezoeken. Ze hebben daar de V8 staan: de dubbele 4 cil motor van Saab.
Grappig is dat Triumph die V8 al wilde bouwen. Vandaar de 1/2 V van 90graden voor de 4cilinder.

Er zijn maar weinig fabrikanten die op deze manier een V8 ontwierpen.
Alleen Ariel heeft dat zover ik weet gedaan voor de Atom. 2 hayabusa motoren aan elkaar gemaakt.
Veel auto fabrikanten deden het door 2 cilinders eraan toe te voegen of af te halen. Waaronder Audi. Van de V8 werd een V6 gemaakt. Deze had dan ook dezelfde zuigers.
VW deed het met de W motoren. In principe was de W16 van bugatti gewoon 2 W8 motoren van de Passat aan elkaar en was de W12 uit oa de Bentely gewoon 2VR6 blokken uitde Golf. Allemaal modulair.
Oa. Volvo en Renault hebben ooit de PRV V6 ontwikkeld als een V8. Dit is nooit wat geworden dus hebben ze er maar een V6 van gemaakt met een ongelukkige 90graden. Om dit deels op te lossen hebben ze net als bij oa. Audi Een ‘split pin’ krukas toegepast. Want een 90graden v6 is niet echt een lekker ontwerp.

Afin, dat was ff off-topic. Sorry!

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Saapie » wo 17 sep, 2025 19:13

De v8 in de oude type volvo xc90 is nu geloof ik de kleinste v8. Maar die is toch vdoor de japaners ontworpen?

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Luthart » wo 17 sep, 2025 19:39

Saapie schreef:
wo 17 sep, 2025 19:13
De v8 in de oude type volvo xc90 is nu geloof ik de kleinste v8. Maar die is toch vdoor de japaners ontworpen?
Nou de kleinste weet ik niet. Hoe bedoel je? Slagvolume? Blokhoek?

Volvo heeft destijds de 60 graden V8 voor de XC90 en later de S80 laten bouwen door Yamaha omdat deze dwars voorin moest en omdat ze in de VS ook een V8 versie wilde maar de auto ontworpen was met het blok dwars voorin. Trouwens Volvo heeft deze V8 helaas maar kort gehad… wel mooi. 90 graden wordt als ideaal gezien voor een V8. De yamaha v8 heeft een zogenaamde cross plane krukas met ook weer split pins. 60 graden is meer voor een v6. Alhoewel theoretisch 120graden ideaal is voor een V6 maar dat wordt zelden gedaan… enkel Ferrari en Mclaren hebben dat geloof ik.

Wat ik zo lees is het blok ook door yamaha zelf is verkocht als buitenboord motor..

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Rik H. » wo 17 sep, 2025 20:48

Het Valmet duo waar ik met veel plezier in mag rijden.

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door MvR » do 18 sep, 2025 8:27

Saapie schreef:
wo 17 sep, 2025 15:29
Over het algemeen wel. Maar er zijn ook exemplaren die lang in Finland in de haven stonden voor transport en roestgevoelig zijn. En de kwaliteittoets was gelijk op alle fabriekslocaties.
Ik denk dat de Finse beter zijn, ja. Mede vanwege het detail dat ik al eerder noemde: andere lak leverancier.

Mijn eerste 96 was een Zweedse. 1976 en die kocht ik toen 'ie 4,5 jaar oud was. Als ik nu naar foto's kijk... zie ik bloemkoolroosjes aan de spatbordranden en andere plaatsen. Die auto was gewoonweg slecht geprepareerd en gespoten. We maakten in de tijd wel grappen over Alfa's die in de folder roestten, maar Saabs zaten daar kort achter.

Oudere Saabs ('70, '71 en '73) die ik later had, waren veel beter qua roest. Ik heb me ooit laten vertellen (maar heb geen bron) dat Saab midden jaren '70 overschakelde op watergedragen verf. En dat het niet zo'n succes was... Misschien hadden ze in Finland een 'blank vel papier' en wilden ze geen fouten maken zoals in Zweden.

Eigenlijk zou het Saab-museum meer moeten weten.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door silvandam » do 18 sep, 2025 8:39

Met 1976 heb je ook wel het meest roestgevoelige bouwjaar van de 96 te pakken.

Super72
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Super72 » do 18 sep, 2025 8:40

Luthart schreef:
wo 17 sep, 2025 19:39
Hoe bedoel je? Slagvolume? Blokhoek?
Nee, omvang. Gewoon: hoe groot het ding is.

Off topic: veel mensen denken dat een big block motor zo heet vanwege zijn cilinderinhoud. Maar ook hier slaat het gewoon op de grootte. Een big block is simpelweg omvangrijker dan een small block.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Uusikaupunki en Saab

Bericht door Luthart » do 18 sep, 2025 9:57

Super72 schreef:
do 18 sep, 2025 8:40
Nee, omvang. Gewoon: hoe groot het ding is.

Off topic: veel mensen denken dat een big block motor zo heet vanwege zijn cilinderinhoud. Maar ook hier slaat het gewoon op de grootte. Een big block is simpelweg omvangrijker dan een small block.
Klopt inderdaad. Beide types kunnen dezelfde slagvolume hebben. Een big block is veel zwaarder uitgevoerd. Meestal kleinere boring en een langere slag. Maar een 7liter is doorgaans altijd een big block. Van een big block maken ze ook wel ‘strokers’ van. Dit zijn opgeboorde blokken. Een small block valt niet op te boren.

Plaats reactie