CEL lampje 900S vacuum?

1978-1993
Plaats reactie
Ziggys91
Geregistreerd lid

CEL lampje 900S vacuum?

Bericht door Ziggys91 » di 15 jul, 2025 14:10

Mijn CEL gaat na enige tijd rijden branden, koude motor loopt mooi stationair, naarmate hij warmer wordt begint ie ietsje hoger te lopen maar zodra de CEL aanspringt loopt hij weer normaal. Ik dacht dat het misschien een vacuumlekje zou zijn (slangen waren erg oud) dus heb de meeste slangen en nippels vervangen. Als ik in de slang op de eerste foto blaas ontsnapt er ergens lucht maar met rooktest kan ik niet zien waar precies, is dit normaal of hoort dat helemaal dicht te zijn? De enige slang die ik niet heb vervangen is de slang die de cabine in gaat waarom de slang op de eerste foto aangesloten zit.

Saab 900S LPT 1993
Afbeelding

Afbeelding

phthalaat
Geregistreerd lid

Re: CEL lampje 900S vacuum?

Bericht door phthalaat » di 15 jul, 2025 16:02

Er zal altijd wat lucht ontsnappen als je blaast via de gasklep dus dat is niet vreemd. Ik weet niet hoe lenig je bent maar als je nou eens alleen blaast in de zwarte slang die naar de cabine gaat? Hoe zien de bougies er uit, als er een lek ergens is kan loopt de motor misschien arm (witte/grijze bougies).

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 15 jul, 2025 16:43

CEL is uit te lezen, hoe primitief het ook is, maar er kunnen daadwerkelijk codes uit de ECU worden gehaald. Dan weet je in ieder geval meer en kan je gerichter zoeken. Even via Google vragen hoe je de Lucas ECU in de Classic uitleest.

Ziggys91
Geregistreerd lid

Bericht door Ziggys91 » di 15 jul, 2025 18:07

phthalaat schreef:
di 15 jul, 2025 16:02
Er zal altijd wat lucht ontsnappen als je blaast via de gasklep dus dat is niet vreemd. Ik weet niet hoe lenig je bent maar als je nou eens alleen blaast in de zwarte slang die naar de cabine gaat? Hoe zien de bougies er uit, als er een lek ergens is kan loopt de motor misschien arm (witte/grijze bougies).
als ik blaas in de zwarte slang die naar de cabine gaat houdt die z'n lucht wel (als in, ik kan niet doorblazen), de bougies zal ik er ook eens uit schroeven!
vel0city schreef:
di 15 jul, 2025 16:43
CEL is uit te lezen, hoe primitief het ook is, maar er kunnen daadwerkelijk codes uit de ECU worden gehaald. Dan weet je in ieder geval meer en kan je gerichter zoeken. Even via Google vragen hoe je de Lucas ECU in de Classic uitleest.
Ik kwam dit inderdaad al tegen en was van plan het uit te zoeken, ik ga eens ermee aan de slag!

Plaats reactie