Startproblemen nadat de accu leeggelopen is
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Startproblemen nadat de accu leeggelopen is
Hallo, na de winter kwam ik erachter dat ik ergens 1 keer vergeten ben de accuklemmen los te halen nadat ik se saab deze winter heb gestart.
Gevolg lege accu (waarschijnlijk kleine lekstroom ergens), oplossing accu laden, monteren en weer starten van de saab. Echter hij start niet meer. Had vorig jaar hetzelfde euvel en toen maar uiteindelijk een ruil startmotor erin gezet. Daarna starte ie weer prima.
Nu mijn vraag is er iemand bekend met het niet of slecht starten nadat de accu leeggelopen is. Is het alarm dan evt. Een tijdje can slag of de startonderbreker, of is het toeval zo dat ook deze startmotor toevallig stuk gegaan is?
Wie o wie heeft enige suggestie?
Gr. Jörg
Gevolg lege accu (waarschijnlijk kleine lekstroom ergens), oplossing accu laden, monteren en weer starten van de saab. Echter hij start niet meer. Had vorig jaar hetzelfde euvel en toen maar uiteindelijk een ruil startmotor erin gezet. Daarna starte ie weer prima.
Nu mijn vraag is er iemand bekend met het niet of slecht starten nadat de accu leeggelopen is. Is het alarm dan evt. Een tijdje can slag of de startonderbreker, of is het toeval zo dat ook deze startmotor toevallig stuk gegaan is?
Wie o wie heeft enige suggestie?
Gr. Jörg
-
gj.stegeman
- Donateur

Re: Startproblemen nadat de accu leeggelopen is
Startkabels en met een andere auto al geprobeerd? Misschien is de accu niet goed meer.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Draait de startmotor wel rond of doet hij helemaal niets meer?jschorni schreef: ↑do 28 apr, 2022 21:58Echter hij start niet meer.
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Nee de startmotor doet niks, er is een klik en dat was het dan. Ik laat de stroom er nu maar eens een paar dagen op staan. Kan alle elektronica weer wennen aan stroom en probeer dan weer te starten.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Lijkt op dode accu, te lang en te ver ontladen. .jschorni schreef: ↑do 28 apr, 2022 23:32... de startmotor doet niks, er is een klik en dat was het
Onzin.Kan alle elektronica weer wennen aan stroom
-
9000-95
- Donateur

Auto accu's kunnen niet tegen diepe ontlading en al helemaal niet tegen langere tijd volledig ontladen opgeslagen worden. Gun je de accu een lang leven, dan moet je hem vol houden.
Als de accu een paar maanden leeg heeft gestaan is hij vrij zeker overleden nu. Investeer een paar tientjes in een druppellader als je stroom hebt in je stalling voor volgend jaar, scheelt heel veel accu's. Ook met de klemmen los loopt je accu anders leeg door zelfontlading, die is zo'n 5-20% per maand afhankelijk van de leeftijd en de temperatuur.
Als de accu een paar maanden leeg heeft gestaan is hij vrij zeker overleden nu. Investeer een paar tientjes in een druppellader als je stroom hebt in je stalling voor volgend jaar, scheelt heel veel accu's. Ook met de klemmen los loopt je accu anders leeg door zelfontlading, die is zo'n 5-20% per maand afhankelijk van de leeftijd en de temperatuur.
-
jschorni
- Geregistreerd lid
De accu is een nieuwe, is deze week door de garage opgeladen en staat weer netjes op ruim 12 Volt. Dus het is niet de accu.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Ik zou sec op grond van die constatering de accu niet uitsluiten als boosdoener, aangezien je alleen een klik hoort. Het zou echter ook weer de startmotor kunnen zijn.
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Wat is het voltage tijdens het starten, zakt deze helemaal in als je probeert te starten is de accu kapot, meest simpele test.
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Nee, voltage blijft netjes.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

jschorni schreef: ↑do 28 apr, 2022 21:58Gevolg lege accu (waarschijnlijk kleine lekstroom ergens), oplossing accu laden, monteren en weer starten van de saab. Echter hij start niet meer.
Je bent niet heel duidelijk. Is die nieuwe (wat noem jij nieuw?) nou helemaal leeggelopen of niet? Zo ja: ook een accu van een paar weken oud (nieuw) kan defect raken als ie helemaal leeg is geweest.jschorni schreef: ↑vr 29 apr, 2022 9:30De accu is een nieuwe, is deze week door de garage opgeladen en staat weer netjes op ruim 12 Volt. Dus het is niet de accu.
-
gj.stegeman
- Donateur

Als je accu wel goed is (meten is weten https://www.youtube.com/watch?v=aDZu9xS670Y0. Of met startkabels aan een andere auto hangen. Dan met een stang en een hamer een paar flinke tikken op de startmotor, want het ronsel kan vast zitten.
-
Saapie
- Donateur (2x)

12 volt is veel te weinig. Moet boven 13 zijn, liefst 14v
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
12 V op een losse accu of met motor en contact uit is ok, met lopende motor 14 V.