Saab 900 T16 1982
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
Saab 900 T16 1982
Hier even een opsomming van de uitvoering en staat van de onlangs op marktplaats aangeboden Saab 900 T16 uit 1982.
Deze Saab is een typisch geval van: "Looking good from far, but far from good." Op zich ziet deze er best nog wel goed uit. Persoonlijk vind ik het een hele mooie kleur. En met mij velen. Alleen zitten er hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes. Het spuitwerk is nou niet bepaald topkwaliteit. Buiten dat is vooral het linker voorscherm behoorlijk rot. Maar het plastic hangt er nog aan.....
Voor zover ik kan beoordelen is het gewoon een 1982er met een T16 en spoilerset van een 1986er. De reden van het overspuiten is waarschijnlijk de schade die deze heeft gehad ter hoogte van de linker A stijl. Geen handige plaats om een tik te krijgen, maar ja.
Verdere puntjes:
kofferbakdempers zijn op
sloten zijn verschillend en gaar (waarschijnlijk door inbraak)
dakraam suist
linker raam gaat niet helemaal naar beneden
rechterraam doet helemaal niets
geen gordels achterin
kabel motorkapontgrendeling kaduk
Airco functioneert niet
En natuurlijk een olielekje
Buiten dat nog wel een aantal puntjes die me nu even niet te binnen willen schieten. Gelukkig staat er nog een 900T8 uit 1984 in de straat die nu gestript gaat worden, dus daar komt nog wel wat bruikbaars vanaf.
Wordt vervolgd,
Onno
Deze Saab is een typisch geval van: "Looking good from far, but far from good." Op zich ziet deze er best nog wel goed uit. Persoonlijk vind ik het een hele mooie kleur. En met mij velen. Alleen zitten er hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes. Het spuitwerk is nou niet bepaald topkwaliteit. Buiten dat is vooral het linker voorscherm behoorlijk rot. Maar het plastic hangt er nog aan.....
Voor zover ik kan beoordelen is het gewoon een 1982er met een T16 en spoilerset van een 1986er. De reden van het overspuiten is waarschijnlijk de schade die deze heeft gehad ter hoogte van de linker A stijl. Geen handige plaats om een tik te krijgen, maar ja.
Verdere puntjes:
kofferbakdempers zijn op
sloten zijn verschillend en gaar (waarschijnlijk door inbraak)
dakraam suist
linker raam gaat niet helemaal naar beneden
rechterraam doet helemaal niets
geen gordels achterin
kabel motorkapontgrendeling kaduk
Airco functioneert niet
En natuurlijk een olielekje
Buiten dat nog wel een aantal puntjes die me nu even niet te binnen willen schieten. Gelukkig staat er nog een 900T8 uit 1984 in de straat die nu gestript gaat worden, dus daar komt nog wel wat bruikbaars vanaf.
Wordt vervolgd,
Onno
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Re: Saab 900 T16 1982
Hé, Onno!
Nog gefeliciteerd met je aanwinst. Ik heb ook in de auto proefgereden. Viel me op dat hij prima reed, alleen had ik de indruk dat mijn 900 met lagedruk turbo vlotter van zijn plaats komt, terwijl de jouwe een volle laaddruk heeft.
De hemel was slecht, de skirts bijgewerkt (en daardoor netjes) en lakkleur - dat is toch geen Le Mans blauw, wel? (is geen commentaar).
Ik denk dat je er nog wel een tijd plezier van kunt hebben!
Ewout.
Nog gefeliciteerd met je aanwinst. Ik heb ook in de auto proefgereden. Viel me op dat hij prima reed, alleen had ik de indruk dat mijn 900 met lagedruk turbo vlotter van zijn plaats komt, terwijl de jouwe een volle laaddruk heeft.
De hemel was slecht, de skirts bijgewerkt (en daardoor netjes) en lakkleur - dat is toch geen Le Mans blauw, wel? (is geen commentaar).
Ik denk dat je er nog wel een tijd plezier van kunt hebben!
Ewout.
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
Tja, je weet wat ze zeggen. Liefde maakt blind. En voor 800 euri wilde ik het avontuur wel aangaan.900T-R schreef:Maar desondanks toch gekocht?
Eric
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
Dank je. Echt bloedsnel is ie niet, nee. Ik heb ook het idee dat mijn T8'jes wat bruter waren. Hij reed op zich wel goed. Iets wat zweverig, maar de bandenmaat 205/60/15 is eigenlijk wat te breed. Merk je ook aan de stuurbekrachtiging.Ewout900 schreef:Hé, Onno!
En nee, het is geen Le Mansblauw. Ik hou het op BMW blauw. Maar wat het ook is, het is in ieder geval mooi blauw.
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Ik heb ook 205, maar vind dat prima te doen / geen last van. Waar merk jij iets aan dat je stelt dat het eigenlijk iets te breed is?OnnoV schreef: Dank je. Echt bloedsnel is ie niet, nee. Ik heb ook het idee dat mijn T8'jes wat bruter waren. Hij reed op zich wel goed. Iets wat zweverig, maar de bandenmaat 205/60/15 is eigenlijk wat te breed. Merk je ook aan de stuurbekrachtiging.
En nee, het is geen Le Mansblauw. Ik hou het op BMW blauw. Maar wat het ook is, het is in ieder geval mooi blauw.
Post je nog ergens foto's?
Ewout.
-
Niels
- Geregistreerd lid
Klinkt wel als een bak waar je veel plezier mee kunt hebben, en gewoon een erg mooi model
heb je er plannen mee of rij je hem tot hij er mee ophoudt?
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
Op zich kan 205 best onder een C900. Als je je maar aan een aantal regels houd. Een 205 monteer je bij voorkeur op een 6J brede velg en neem je een niet al te hoge band. In mijn geval is de 205 op een 5,5J brede velg gemonteerd en dan ook nog een 205/60. Hierdoor gaat de wang van de band erg bol staan. En wil je het zaakje optisch een beetje normaal willen, moet je de band op minstens 3,0 bar zetten. Anders ziet het er niet uit en krijgt de stuurbekrachtiging op z'n klote.Ewout900 schreef: Ik heb ook 205, maar vind dat prima te doen / geen last van. Waar merk jij iets aan dat je stelt dat het eigenlijk iets te breed is?
Post je nog ergens foto's?
Ewout.
En de snelheidsmeter wijkt hierdoor ook behoorlijk af.
Foto's zal ik dit weekend proberen te maken.
Onno
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
De bedoeling is om de Saab weer helemaal bij de tijd te brengen. Ik heb de Saab niet nodig als dagelijks vervoer en dat scheelt. En buiten dat heb ik hier een daar nog wel wat onderdelen liggen.Niels schreef:Klinkt wel als een bak waar je veel plezier mee kunt hebben, en gewoon een erg mooi modelheb je er plannen mee of rij je hem tot hij er mee ophoudt?
-
Maarten
- Lid van verdienste
Tijdens de Zevenheuvelenrit van de Saabclub heb ik een stuk achter je gereden, toen viel me ook al op dat jouw 900 erg snel is. Het verschil was het grootst na scherpe bochten, waarbij je vanuit lage toeren in tweede versnelling moet optrekken. In die situaties moest ik alle zeilen bijzetten om te kunnen volgen.Ewout900 schreef:Viel me op dat hij prima reed, alleen had ik de indruk dat mijn 900 met lagedruk turbo vlotter van zijn plaats komt,........
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Onno,
naar aanleiding van een Pb-tje dat je mij stuurde ben ik wel benieuwd hoe het met je '82-er Aero is op het moment. Rijd je er nu dagelijks in of wat?
Ewout.
naar aanleiding van een Pb-tje dat je mij stuurde ben ik wel benieuwd hoe het met je '82-er Aero is op het moment. Rijd je er nu dagelijks in of wat?
Ewout.
-
OnnoV
- Geregistreerd lid
Nou, dagelijks rij ik er niet in, maar wel vaak. Op dit moment is het zelfs de enige rijdende auto die ik bezit. De 90 staat met een kapotte koppeling aan de kant (waarschijnlijk één van de cylinders).Ewout900 schreef:Onno,
Ewout.
Een aantal zaken zijn verholpen, maar er is nog genoeg te doen. Eén ding is in ieder geval wel duidelijk; er is een hoop aan geknutselt. Op zich niet zo'n probleem en ook niet echt onverwacht. Maar alleen al het verwijderen van het oude alarm in de 900 heeft me veel tijd gekost. Het alarm zat op zo'n beetje alles aangesloten. En ik denk dat binnen het jaar het linker voorscherm vervangen zal moeten worden.
Op dit moment gaat de meeste tijd echter zitten in het slopen van miin 900 T8. Veel is er al vanaf en volgend weekend hoop ik het motorblok eruit te krijgen. Dat kan nog leuk worden.
Groeten,
Onno