Mensen,
Dank voor het meedenken, stel ik erg op prijs. Opzoek naar de slechte massa verbinding (denk ik). De dynamo is recent vervangen, maar ik ga even "voelen".
Nu zat ik ook nog te denken aan de achterlampen van de sedan/cabrio, die kunnen ook hele vage klachten geven met betrekking tot de massa.
Groet,
Hannes
Koelfan vs radio vs stationair
-
9000-95
- Donateur

Re: Koelfan vs radio vs stationair
Je kan ook gewoon op zoek gaan naar het spanning verlies met je meter. Spanning meten tussen minpool accu en massa blok, tussen blok en carrosserie, tussen minpool en carrosserie, tussen B+ en de pluspool etc. Dan weet je zo waar het zit en kan je het meestal zelfs herleiden tot één specifiek punt.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Een nieuw oog gaat weinig doen als halverwege de kabel de boel geoxideerd is.Hannes schreef: ↑zo 16 jun, 2024 16:44Ondanks het weer, WAT EEN REGEN HIER, toch weer een verder gemeten en gedaan.
1. Nieuwe accu (oude was matig)
2. Extra aardings kabel van massa punt onder aan de radiator naar de steunstartmotor/bak
3. Nieuwe ogen aan de pluskbabel van dynamo naar startmotor
Nu op D+ 13,8-14,4v
Op B+ 14,0
Op de plus pool van de accu 13,4
Er "verdwijnt" dus toch nog zo'n 0,6v. Is dat normaal of toch nog ergens of een massa probleem of een slechte verbinding.
Ik heb de accu achterin staan (+-5 meter 50mm² kabel naar voren) en heb zelfs dan 14V+ op de accu, stationair lopend.
Heb een paar jaar geleden precies deze symptomen gehad, eerst nieuw dynamo gemonteerd. Ging van 13-ish Volt naar 13,5V. Wat ook nog best wel even duurde voor die dat haalde. Toen nog eens gekeken naar de bekabeling, bleek de kabel tussen dynamo en startmotor dus half vergaan. Nieuwe dikkere kabel (meen 25mm²zo uit mijn hoofd) er tussen gedaan en toen was het ineens 14.5V!
-
Hannes
- Forum Admin
Nou het was even zoeken maar mede dankzij jullie meedenken en een filmpje van de wegenwachtvlogger, Robert Bosch. Ben ik eruit. De aansluiting van de pluskabels in oog op de accu was de boosdoener (of waarschijnlijk de combinatie van alles)
Gemeten met de auto op contact (met wat gebruikers aan). 12,6 op de accu, tussen + en - pool. Maar ook 0,5v tussen pluspool en plus punt op de binnenzijde wielkast. En ook 0,5v tussen plus pool en plus van de startmotor.
Voor nu het oog maar even vervangen voor zo'n klem accu oog. Niet helemaal voor eeuwig. Nieuwe accukabels, hoe kom je daar eigenljk aan? Kan je die op maat laten maken? Of toch maar zo'n peperdure aanklemtang voor 70 mm kabel kopen?
Dank in ieder geval voor het meedenken.
Gemeten met de auto op contact (met wat gebruikers aan). 12,6 op de accu, tussen + en - pool. Maar ook 0,5v tussen pluspool en plus punt op de binnenzijde wielkast. En ook 0,5v tussen plus pool en plus van de startmotor.
Voor nu het oog maar even vervangen voor zo'n klem accu oog. Niet helemaal voor eeuwig. Nieuwe accukabels, hoe kom je daar eigenljk aan? Kan je die op maat laten maken? Of toch maar zo'n peperdure aanklemtang voor 70 mm kabel kopen?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
+1 voor Robert Bosch!! Zijn filmpjes zijn helder en duidelijk en een leuk Twents accent!Hannes schreef: ↑do 20 jun, 2024 23:22Nou het was even zoeken maar mede dankzij jullie meedenken en een filmpje van de wegenwachtvlogger, Robert Bosch. Ben ik eruit.
Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden!
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Dacht aan rdae.nl voor wat betreft nieuwe kabels. Zelf geen ervaring mee, maar wel eens wat gelezen alhierHannes schreef: ↑do 20 jun, 2024 23:22Nou het was even zoeken maar mede dankzij jullie meedenken en een filmpje van de wegenwachtvlogger, Robert Bosch. Ben ik eruit. De aansluiting van de pluskabels in oog op de accu was de boosdoener (of waarschijnlijk de combinatie van alles)
-
Hannes
- Forum Admin