knal plof, saab stopt met lopen en niet meer aan te krijgen

1978-1993
jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: knal plof, saab stopt met lopen en niet meer aan te krijgen

Bericht door jansen » zo 17 mar, 2024 10:24

Zou als eerste naar de hoogte van je luchtklep kijken als ie backfire heeft gehad door die knal plof dan ligt ie nu te laag en krijg je hem nooit aan de praat totdat ie op de juiste hoogte staat. En 4x nieuwe bougies doen ook weleens wonderen bij verzopen motoren.

Sleuf55
Geregistreerd lid

Bericht door Sleuf55 » zo 17 mar, 2024 13:06

Dit is wel interessant. Dus niet dat de K-jetronic het ineens heeft begeven maar eén stroomdraad geen voeding meer geeft aan de koude start verstuiver. Het probleem bij hem is hetzelfde.

Hij dacht ook eerst de K-jetronic dus alles uit elkaar gehaald en weer gemonteerd maar geen verschil. Gisteren al wel geprobeerd met de remmenreiniger maar in m’n eentje gaat dat allemaal niet zo handig.

https://youtu.be/pKgV1rzTOBI?si=KEavp_K6HAXaboFt

Sleuf55
Geregistreerd lid

Bericht door Sleuf55 » zo 17 mar, 2024 13:09

jansen schreef:
zo 17 mar, 2024 10:24
Zou als eerste naar de hoogte van je luchtklep kijken als ie backfire heeft gehad door die knal plof dan ligt ie nu te laag en krijg je hem nooit aan de praat totdat ie op de juiste hoogte staat. En 4x nieuwe bougies doen ook weleens wonderen bij verzopen motoren.
Er komt geen benzine in de cilinders dus hij is niet verzopen. Hoogte van de luchtklep. Ik ben redelijk nieuw in de techniek: waar zit die en hoe krijg ik die weer op hoogte?

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 17 mar, 2024 13:10

Bij mijn k-jet 900 deed een nieuw setje bougies wonderen, nadat ‘ie was verzopen.

Sleuf55
Geregistreerd lid

Bericht door Sleuf55 » zo 17 mar, 2024 13:11

Sleuf55 schreef:
zo 17 mar, 2024 13:06
Dit is wel interessant. Dus niet dat de K-jetronic het ineens heeft begeven maar eén stroomdraad geen voeding meer geeft aan de koude start verstuiver. Het probleem bij hem is hetzelfde.

Hij dacht ook eerst de K-jetronic dus alles uit elkaar gehaald en weer gemonteerd maar geen verschil. Gisteren al wel geprobeerd met de remmenreiniger maar in m’n eentje gaat dat allemaal niet zo handig.

https://youtu.be/pKgV1rzTOBI?si=KEavp_K6HAXaboFt
Overigens zou dit het niet kunnen zijn want bij hem loopt de motor weer meteen. Bij mij liep de motor de laatste minuut stationair ook mooi maar bij gas geven plofte hij af en toe. Dat deed die in het filmpje niet

Sleuf55
Geregistreerd lid

Bericht door Sleuf55 » zo 17 mar, 2024 17:33

Net nog even gecheckt:
- Bougies krijgen vonken. Ontsteking werkt.
- Alle zekeringen zijn heel. Geen kortsluiting.
- Geen benzinelucht. Geen doorvoer vanuit K-Jetronic
- Drukaccumulator aan beide kanten nat bij losmaken van plunjer waarbij aan 1 kant flink druk.
- Benzinetank bij de rit naar de RDW nog na afloop nog volgetankt met RON98 E5
- Benzinepomp relais tussen 30-87 doorverbonden. Geen verschil. Relais werkt.
- Remmenreiniger ingespoten in spruitstuk. Niet aanslaan.
- Luchtweger was wel vies. beetje nat roet aan de zijkant. misschien zelfs plakkerig. Was echter met remreiniger zo schoon.
In mijn logica zou het nog de benzinepomp kunnen zijn in de tank of er zit een verstopping in de K-Jetronic.

Raar. al 3 maanden druk aan het sleutelen. Alles nu zo'n beetje klaar; kenteken erop; getaxeerd en dan nu het moment dat we kunnen rijden, start ie en slaat ie af.... :(

Erik_B
Geregistreerd lid

Bericht door Erik_B » zo 17 mar, 2024 20:47

Benzine filter verstopt? Ik spreek uit eigen ervaring

Sleuf55
Geregistreerd lid

Bericht door Sleuf55 » ma 18 mar, 2024 19:31

Ik kreeg de tip om eens 20 seconden plankgas door te starten en verhip. Ineens weer met een hoop gepruttel was er weer leven in de brouwerij. Nog erg rauw. En ineens liep ie ook weer zoals ie zou moeten bleef ie weer stationair lopen. Geen geplof of geknal. Meteen een proefritje gemaakt. Oorzaak???? Vuil of zoiets?

Plaats reactie