defecte startmotor?

1978-1993
Suzanne900
Geregistreerd lid

Re: defecte startmotor?

Bericht door Suzanne900 » di 06 dec, 2022 15:58

Weer even een update:

De afgelopen weken het e.e.a. nagelopen:
# het genereren van foutcodes via zelfgemaakte schakelaar werkt helaas niet meer. Dus ook niet mogelijk om de brandstofpomp te horen. Ook geprobeerd door directe connectie te maken tussen zekering 27 en 30. Conclusie kan dus zijn dat brandstofpomp defect is omdat ik niks hoor. Ik heb deze eens afzonderlijk aan de gang gekregen via lampje links in bagageruimte, maar ik weet even niet meer hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Spanning op pomp kun je toch pas meten als je deze even hebt laten draaien? Het relais heb ik nog niet gecheckt, maar wel enige tijd geleden. Kan deze opeen stuk gaan?
# er zit geen druk op de rails bij aanzetten contact, dus aannemelijk dat er ergens iets verstopt zit (verstopte leiding/filter).
# daarnaast brand opeens het laadstroomlampje niet meer bij aanzetten contact. E.e.a. nagelopen uit Saab 'instruktieboekje' maar kan zo 123 niets vinden. Is er een connectie met het voorgaande probleem?

Mijn conclusie is dus of iets in het circuit vd brandstofpomp en/of aansluitingen op contactslot is iets mis mee. Dit zou dan misschien ook een verklaring voor het laadstroomlampje kunnen zijn.

Ik ben er nu een beetje klaar mee en denk dat ik de ANWB ga inschakelen en de auto naar een Saab garage laat slepen in Utrecht (v Neerijnen)...

Tips blijven uiteraard welkom.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 06 dec, 2022 17:08

# een relais kan inderdaad van het ene op het andere moment uitvallen
# corrosie of slecht klemmen van de stekkers waar de pennen van het relais insteken, kan ook een oorzaak zijn. De spoel in het relais krijgt dan geen of onvoldoende spanning
# ik lees nog steeds geen melding van jou kant dat de startmotor bij het omdraaien van de sleutel inmiddels ronddraait; Als dat zoals ik vermoed niet het geval is, moet je het zoeken in je startslot of bedrading daarvan, lijkt mij.
# verder meld je dat het laadstroomlampje niet aangaat bij het omdraaien van de sleutel naar de on-stand, zonder dus te starten. Dit kan ook duiden op het startslot en diens bedrading.

Voordat de ANWB arriveert zou ik de bijrijderstoel demonteren en de behuizing rondom pook en startslot vrijmaken, zodat de wegenwacht kan kijken of het niet ter plekke is te analyseren en op te lossen. Verder kan hij gelijk de brandstofpomp ook checken, want die is ook nog steeds een onduidelijk factor.

Suzanne900
Geregistreerd lid

Bericht door Suzanne900 » di 06 dec, 2022 17:47

Thanks @Steve-o. Ik ga morgenochtend nog even het e.e.a. checken/loshalen. Ik houd jullie op de hoogte! Hopelijk snel weer :O:

Suzanne900
Geregistreerd lid

Bericht door Suzanne900 » wo 07 dec, 2022 16:24

De anwb heeft van alles doorgemeten, heel fijn:
# er zat een stekkertje los bij de dynamo, tja dus vandaar het laadstroomlampje.. Dat is dus opgelost.
# brandstofpomp draait individueel.
# er lijkt iets mis te zijn met de aansturing van het brandstofpomprelais (relais zelf is ok), no. 20 paarse draad.

De auto wordt zo opgehaald, hopelijk is het probleem snel opgelost:). Dank voor jullie hulp!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 07 dec, 2022 19:31

He, wat jammer dat het toch nog ingewikkelder bleek. Wel fijn dat de wegenwacht heeft gedaan wat hij kon en een aantal zaken geëlimineerd heeft. Dat scheelt dan weer op de nota van de garage, hoop ik maar voor je.

Plaats reactie