De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1
-
Knissaw
- Geregistreerd lid
Re: De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1
Mooi werk!
Zit zelf te overwegen aan knoppen aan het stuur maken, Maar dit is ook wel erg strak... -> Ideelijst....
Zit zelf te overwegen aan knoppen aan het stuur maken, Maar dit is ook wel erg strak... -> Ideelijst....
-
vel0city
- Donateur (2x)

Alleen de velgen even goed van binnen en buiten schoongemaakt, licht opgeschuurd en daarna met blanke hoogglans lak erover gespoten. Knapte er toch al een zeer eind van op, al zeg ik het zelf. Banden zijn Bridgestone Turanza T005's in de maat 185/65/R15 (de winnaars van de ANWB zomerbandentest van 2019). Wat een verschil met de oude velgen/banden zeg. Een stuk stiller en nul komma niks trillen (oftewel de oude banden waren niet goed gebalanceerd) en ondanks het iets kleinere formaat doet het niet af aan de looks van de auto. En de banden lopen niet aan in de wielkasten...
...iets wat de oude banden kennelijk ook niet deden
Het is dus iets anders wat daarachter zit te morren. Alleen in een bocht naar links, of in het algemeen als de carrosserie linksachter omhoog komt. Tijdens de velgenwissel vanochtend heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om even te voelen of alles vast zat achter, stabilisatorstang, torsiestangen, schokdempers, etc, en dat zat wel vast. Weliswaar in wat oudere rubbers, maar ik kon er met de hand geen beweging in krijgen. Veren zaten zover ik kon zien ook op hun plek. Wat kan het nog meer zijn? Ik ga sowieso binnenkort maar op een brug staan om de boel echt goed van onderen te kunnen bekijken maar suggesties naar waar ik eventueel zou kunnen zoeken hoor ik graag
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Machtig! Ik vind het heel mooi staan...
Je kan precies berekenen hoeveel deze velg en bandcombi meer naar binnen vallen tov de oude set, mocht je voor je geweten willen weten wat het verschil is in mm.
Rammel kan de uitlaat bocht zijn die over de achteras heen loopt.
[EDIT] check frisheid van de rubbers waar de uitlaat in hangt, als deze uitlubberen dan komt de uitlaatbocht te laag hangen en bonkt ie tegen de achteras.
Je kan precies berekenen hoeveel deze velg en bandcombi meer naar binnen vallen tov de oude set, mocht je voor je geweten willen weten wat het verschil is in mm.
Rammel kan de uitlaat bocht zijn die over de achteras heen loopt.
[EDIT] check frisheid van de rubbers waar de uitlaat in hangt, als deze uitlubberen dan komt de uitlaatbocht te laag hangen en bonkt ie tegen de achteras.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Het zit, het werkt, het is heerlijk cruisen zo en ik ben een iets meer blijere Saab-rijder
Het had zoals gebruikelijk wel weer wat gefriemel nodig. Allereerst gisteren getracht de boel aan te sluiten. Vacuümlijn getrokken naar de slang van de ventilatie waar nu een T-stuk in zit (eigenlijk bedoeld voor het brandstofsysteem van een 9-3/9-5 maar het werkt hier ook op
En hij doet het!..... niet.
Ok, motor uit, de CC in de testmodus zetten en horen of de servo tikt zoals het zou moeten volgens het boekje. Nope. Helemaal niks. Na wat meten op de stekkertjes om er zeker van te zijn dat er wel spanning bij de servo komt heb ik de servo opengehaald. Ik verwachtte een ingewikkeld systeem van printjes en vacuümleidingen maar nee hoor, gewoon twee spoeltjes met een stalen pijpje erin die als klepjes dienen. Eentje die direct vacuüm zuigt in de balg, de andere om buitenlucht toe te laten als het systeem uitgezet wordt. Makkelijk los te halen en los te testen. Testmodus aan, knopje indrukken en... niks. Beide spoeltjes doen niet wat ze moeten doen terwijl ze dat 5 minuten eerder wel deden
Om dit deel van het verhaal niet langer te laten worden dan dat het zou kunnen zijn heb ik simpelweg gekozen om de flink gecorrodeerde stekkers van de servo en de kabel van het brein naar de servo weg te knippen en er gewoon een kroonsteentje in te metselen. Het contact tussen de twee delen is zo vele malen beter. Maar doet 'ie het ook? Wel, soort van. Een spoeltje (de beluchting bij het uitzetten van de cruise control) hoor je duidelijk heen en weer bewegen. De andere doet nog steeds niks. Mooi is dat, heb ik een dooie servo in m'n handen waar welgeteld nul vervangende exemplaren voor zijn?
Ik heb het spoeltje helemaal uit elkaar gehaald en met een externe voeding getest. Bleek uiteindelijk niks anders te wezen dan wat vuil in het spoeltje dat de beweging van het stalen pijpje belemmerde en zo niet ver genoeg bewoog om vacuüm te laten trekken. Niet gek voor zo'n oud systeem dat jaren niks heeft gedaan. Inmiddels was het ook ineens weer 9 uur in de avond geworden en als je om half 7 's ochtends al op je werk bent is het wel mooi geweest zo. Ik ga morgen (vandaag dus) wel verder met testen.
En dus ben ik vandaag met een gereedschapskoffertje en een multimeter op pad gegaan. Voor ik de servo aansluit eerst het brein inregelen. Er zit een ledje op wat bij 60 km/u in z'n 3 ongeveer 1x per seconde moet knipperen. Is dat niet het geval, dan moet je de pulswaarde van het systeem aanpassen met wat schakelaartjes voorop het brein (hierom zit het kleine opbergbakje dus nog niet in m'n middenconsole). Het systeem moest iets meer pulsen "krijgen" en na dat afgesteld te hebben ging het lampje mooi knipperen zoals 't hoort. Daarna met een M5 boutje, 2 ringetjes en 2 moertjes een bevestigingspunt gemaakt voor de servokabel van de CC aan het gasklephuis en de boel netjes vastgemaakt. Even testen in z'n vrij en....
Hij doet het! Maar nu ook voor het eggie
Afijn wat plaatjes nog na zo'n lap tekst. Eerst de bevestiging aan het gasklephuis, waar al gaten waren voorgeboord door Saab. Boutje met twee moertjes ingeklemd waar de gaskabel van de servo aan zit tussen twee ringen in:

En zoals eerder, de servo op z'n plek, ook weer met een boutje door een al bestaand gat in de carrosserie:

Op het werk moet ik eventjes met wat isolatietape het kroonsteentje inwikkelen zodat dat mooi geïsoleerd is en tegen vocht bestendig is maar dat is het enige nog. Ik ben er blij mee
-
Tool
- Geregistreerd lid
Of gewoon even mooi solderen en het kroonsteentje wegmieteren 
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Het was eerst een stekkertje, vandaar het kroonsteentje zodat het nog een keer los kan denk ik. Maar inderdaad een nieuw stekkertje is netter, 3-polig in Saabstijl dan wel 
-
vel0city
- Donateur (2x)

Een 3-polig stekkertje is onderweg, eentje die doet lijken op een aansluiting van een rempedaal schakelaar. Kroonsteentje was nooit de permanente oplossing maar puur voor het testen. En dat testen is geslaagd dus nu kan er wat netters aan gemaakt worden 
-
Ewout
- Donateur (5x)

Die cruise control is in goede handen terecht gekomen (net als die combi coupé). Veel anderen hadden hem na de eerste test denk ik met een mooie parabool in de vuilcontainer gemikt.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Kleine update: ik denk dat het probleem van de rammel achterin is opgelost. De uitlaatbocht over de achteras hangt tegen de bevestiging aan van de achterste stabilisatiestang. Ik heb al nieuwe rubbers in huis om die ook maar te vervangen, zet ik de bocht ook weer goed vast met een beetje nieuwe uitlaatpasta. Het is van achteren ook wel een beetje te zien, de uitlaat zit een beetje gedraaid
Waarom 'ie ineens scheef hangt, ik weet het niet. Is voor het laatst in november 2019 eruit geweest, daarna heeft 'ie wel twee keer volledig aan z'n rubbers gehangen, een keer met 't motorblok eruit voor de distributie, de andere keer is 'ie opzij gedrukt dat aan die zeide de remklauw is vervangen. Oh well, het probleem is in ieder geval zichtbaar geworden en kan makkelijk worden opgelost
Waarom 'ie ineens scheef hangt, ik weet het niet. Is voor het laatst in november 2019 eruit geweest, daarna heeft 'ie wel twee keer volledig aan z'n rubbers gehangen, een keer met 't motorblok eruit voor de distributie, de andere keer is 'ie opzij gedrukt dat aan die zeide de remklauw is vervangen. Oh well, het probleem is in ieder geval zichtbaar geworden en kan makkelijk worden opgelost
-
vel0city
- Donateur (2x)

Het is tamelijk stil rond deze wagen. Tenminste, hier op het forum. Ik rijd er nog elke dag met veel plezier in, helemaal nu met de cruise control is het een heerlijke cruiser geworden
Zeker nu met de hele coronacrisis vliegen de kilometers er doorheen gezien ik nog steeds het OV een beetje mijd.
Maar al die kilometers betekenen wel dat het onderhoud wat korter achter elkaar komt en dat is iets wat ik vandaag dus ook heb gedaan. Motorolie (met filter natuurlijk), bougies, bougiekabels, rotor en de verdeelkap zijn vandaag allemaal vervangen voor nieuwe exemplaren. De overige vloeistoffen zijn recentelijk al vervangen, dus die heb ik er lekker in gelaten. Ook meteen door de bougiegaten even gekeken naar de zuigers (zover ik wat kon zien) en hoewel ze wat zwart zijn van de koolstof blijft het daar ook verder bij. De uitgaande bougies waren verder ook kurkdroog, dus er wordt niks anders verbrand dan een lucht+benzinemengsel
Ook meteen de auto weer eventjes van voor tot achter nagelopen op roest aan de onderzijde, weer met het mooie resultaat dat er eigenlijk niks zit. Vervolgens de rammel uit de uitlaat gehaald door hem weer wat rechter op te zetten (lees: met een rubber hammer er tegen rammen tot de bocht over de achteras weer goed recht staat
) zodat 'ie niet meer tegen de stabilisatorstang zit te rammelen, daarna nog even alle scharnieren van de auto met van een beetje olie voorzien zodat dat ook weer lekker soepel loopt. Motorkap dicht, starten en lopen en weer huiswaarts karren. Op naar de volgende kilometers

Maar al die kilometers betekenen wel dat het onderhoud wat korter achter elkaar komt en dat is iets wat ik vandaag dus ook heb gedaan. Motorolie (met filter natuurlijk), bougies, bougiekabels, rotor en de verdeelkap zijn vandaag allemaal vervangen voor nieuwe exemplaren. De overige vloeistoffen zijn recentelijk al vervangen, dus die heb ik er lekker in gelaten. Ook meteen door de bougiegaten even gekeken naar de zuigers (zover ik wat kon zien) en hoewel ze wat zwart zijn van de koolstof blijft het daar ook verder bij. De uitgaande bougies waren verder ook kurkdroog, dus er wordt niks anders verbrand dan een lucht+benzinemengsel
Ook meteen de auto weer eventjes van voor tot achter nagelopen op roest aan de onderzijde, weer met het mooie resultaat dat er eigenlijk niks zit. Vervolgens de rammel uit de uitlaat gehaald door hem weer wat rechter op te zetten (lees: met een rubber hammer er tegen rammen tot de bocht over de achteras weer goed recht staat

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ziet er netjes uit!
Alleen dat ding met ribbeltjes klopt niet...
Alleen dat ding met ribbeltjes klopt niet...
-
vel0city
- Donateur (2x)

De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1: Feestvarken
Er is er één jarig hoera, hoera! Dat kun je wel zien, dat is ziiiijjjjj

Tenminste, als we afgaan op de datum van eerste tenaamstelling. Dat is voor deze Zweedse dame op 7 augustus 1992 in haar thuisland geweest, oftewel vandaag 28 jaar geleden. En omdat het nou ook toevallig mooi weer is vandaag heb ik de sloep even goed vertroeteld met een grondige in- en uitwendige wasbeurt, waar ze weer mooi van is opgeknapt. Het enige wat ze nou nog kan hebben is een goede polijstbeurt, de lak is echt dof over zo'n beetje de gehele wagen. Er zitten ook wat kleine plekjes her en der in de lak die er niet uit te polijsten zijn, maar dat zou niet moeten betekenen dat de rest dan niet behandeld kan worden. Gelukkig is een collega op 't werk ook nog is professioneel autopoetser naast z'n full-time baan, dus ik zal daar is aankloppen om te kijken wat hij kan doen met m'n wagentje
Dan is er ook nog wat minder leuk nieuws: ik merkte de laatste tijd dat ik een beetje te vaak olie moet bijvullen, ongeveer een litertje op de 4000 km. Dat zou niet echt mogen voor een motorblok met rondom nieuwe pakkingen (na de distributieklus begin dit jaar). Nou blijkt ook waar de olie z'n weg naar de buitenwereld vindt: bij het kleppendeksel. Aan de binnenzijde bij de bougies lekt er toch wel aardig wat olie weg, het lijkt of de pakking hier dus niet helemaal goed afsluit, er liggen kleine plasjes olie rondom de bougies die langzaam door het lekgat hun weg naar buiten vinden. Ik zeg pakking, het is in mijn geval een soort van kit die gebruikt moest worden omdat de boutgaten voor het kleppendeksel in de kop een beetje dol waren gedraaid door een van de vorige eigenaren en de kit hier dus niet alleen afdicht maar ook het kleppendeksel helpt op z'n plaats te houden
Dat zullen we dus aan moeten gaan pakken, anders blijven we olie bijvullen.
Neemt niet weg dat dat het enige is wat de auto nu echt "mankeert". Voor de rest is het nog steeds een heerlijk soepele, betrouwbare en comfortabele Zweedse slee waar ik elke dag nog met veel plezier Nederland mee rondcruise. En dat blijven we nog wel even doen

Tenminste, als we afgaan op de datum van eerste tenaamstelling. Dat is voor deze Zweedse dame op 7 augustus 1992 in haar thuisland geweest, oftewel vandaag 28 jaar geleden. En omdat het nou ook toevallig mooi weer is vandaag heb ik de sloep even goed vertroeteld met een grondige in- en uitwendige wasbeurt, waar ze weer mooi van is opgeknapt. Het enige wat ze nou nog kan hebben is een goede polijstbeurt, de lak is echt dof over zo'n beetje de gehele wagen. Er zitten ook wat kleine plekjes her en der in de lak die er niet uit te polijsten zijn, maar dat zou niet moeten betekenen dat de rest dan niet behandeld kan worden. Gelukkig is een collega op 't werk ook nog is professioneel autopoetser naast z'n full-time baan, dus ik zal daar is aankloppen om te kijken wat hij kan doen met m'n wagentje
Dan is er ook nog wat minder leuk nieuws: ik merkte de laatste tijd dat ik een beetje te vaak olie moet bijvullen, ongeveer een litertje op de 4000 km. Dat zou niet echt mogen voor een motorblok met rondom nieuwe pakkingen (na de distributieklus begin dit jaar). Nou blijkt ook waar de olie z'n weg naar de buitenwereld vindt: bij het kleppendeksel. Aan de binnenzijde bij de bougies lekt er toch wel aardig wat olie weg, het lijkt of de pakking hier dus niet helemaal goed afsluit, er liggen kleine plasjes olie rondom de bougies die langzaam door het lekgat hun weg naar buiten vinden. Ik zeg pakking, het is in mijn geval een soort van kit die gebruikt moest worden omdat de boutgaten voor het kleppendeksel in de kop een beetje dol waren gedraaid door een van de vorige eigenaren en de kit hier dus niet alleen afdicht maar ook het kleppendeksel helpt op z'n plaats te houden
Neemt niet weg dat dat het enige is wat de auto nu echt "mankeert". Voor de rest is het nog steeds een heerlijk soepele, betrouwbare en comfortabele Zweedse slee waar ik elke dag nog met veel plezier Nederland mee rondcruise. En dat blijven we nog wel even doen
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Gefeliciteerd met de verjaardag van jouw schone rode!
En nog heel veel gezellige kilometers gewenst samen!
En nog heel veel gezellige kilometers gewenst samen!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Als de bouten van de klepdeksel beetje doorgedraaid zijn kan je dit eventueel oplossen met wat loctite. Kit helpt niet echt om de lekkage te stoppen.
Helicoil is ook een optie en zelf goed te doen
Helicoil is ook een optie en zelf goed te doen